شناسه خبر:20361
1399/2/7 21:16:12

سپهرغرب، گروه خبر: موج خروشان همدلی و طرح ملی بخشش ایرانیان در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در راستای مواسات و کمک مؤمنانه و با‌ هدف حمایت از خانواده‌های آسیب‌پذیر هم‌زمان با نخستین روز از ماه مبارک رمضان در کردستان آغاز شد.

نخستین نشانه‌های کووید 19 اوایل دی‌ماه امسال در شهر ووهان واقع در استان هوبی چین پدیدار شد و از آن روز تا کنون این کرونا ویروس علاوه‌بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره‌های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه را در سیطره خود قرار داده است.

هرچند شیوع کرونا ویروس مانند بسیاری از کشورهای جهان در کشور ایران هم بسیار سریع اتفاق افتاد اما به‌یمن تلاش و ایثارگری حوزه درمان در کشور و به‌راه‏‌افتادن پویش‌های همدلی و مهربانی مردم، روند سریعی که می‌رفت اتفاقات بسیار تلخ را در کشور رقم بزند تا حدود زیادی مهار شد.

بنا به گفته مسئولان امر، روند شیوع کروناویروس در ایران برخلاف بسیاری از کشورهای جهان روندی نزولی داشته و هیچ‌کدام از شهرهای کشور وضعیت قرمز در این زمینه ندارد.

به‌دنبال منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص مواسات و کمک مؤمنانه، پویش‌های همدلی و همراهی مردم به موجی عظیم تبدیل شد. موجی که با ماهیت‌های مختلف در راستای کمک به هم‌نوع در گوشه‌وکنار شهرها و روستاها خود را نشان داد.

همه پای کار آمدند. همه به میدان جهاد علیه کرونا ویروس آمدند. به میدان آمدند تا ثانیه‌های دلدادگی و زیباترین فرصت‌های کمک و اقدامات نیکوکارانه را رقم بزنند.

هرساله با آغاز ماه مبارک رمضان، سفره‌های اطعام برای نیازمندان در کردستان و سراسر کشور با کمک خیرین پهن می‌شد، اما امسال به واسطه شیوع کروناویروس امکان برقراری این سفره‌ها وجود ندارد. اما کروناویروس هم نتوانست مانع از اجرای این اقدام خیرخواهانه شود.

دیگ‌های غذا به‌همت خیرین، بار گذاشته شده تا در نخستین روز از ماه مبارک رمضان طعامی گرم بر سرسفره مددجویان زیرپوشش نهاد کمیته امداد ببرد.

هرکس گوشه‌ای از کار را گرفته است. دستکش به‌دست و ماسک به‌صورت، همه در تلاش هستند. بادقت و ظرافت خاصی، ظرف‌ها یکی پس از دیگری پُر می‌شود. مقصد مشخص است. مددکاران کمیته امداد خیرخواهانه پای کار آمده و خودشان بسته‌های طعام را به درب منزل مددجویان می‌برند.

روز گذشته به‌صورت هم‌زمان 6 آشپزخانه در سطح استان، افتتاح شد و قرار است تا پایان ماه مبارک رمضان با مشارکت خیرین و مدیریت کمیته امداد استان کردستان، غذای گرم تهیه و در بین مددجویان کمیته امداد و سایر نیازمندان مناطق مختلف شهرهای کردستان توزیع شود.

      طرح رزمایش بخشش ایرانیان در کردستان آغاز شد

محمدرسول شیخی‌زاده مدیرکل کمیته امداد کردستان می‌گوید: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر دستگیری از نیازمندان، طرح ملی بخشش ایرانیان با هدف حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده از ویروس کرونا هم‌زمان با نخستین روز از ماه مبارک رمضان در کردستان کلید خورد.

وی افزود: این کار با همکاری خیرین، استانداری، سپاه بیت‌المقدس، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، گروه‌های جهادی و دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود. البته این برنامه مختص مددجویان نیست، بلکه تمام خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا مشمول این طرح قرار می‌گیرند.

به گفته شیخی‌زاده، در برنامه رزمایش بخشش ایرانیان که نخستین گام اجرایی آن طرح همسفره است، روز گذشته هم‌زمان باهم آشپزخانه مجهز و با رعایت و نظارت بهداشت در 6 شهر استان راه‌اندازی شده و هرروز غذا با کمک خیرین برای نیازمندان در آن طبخ می‌شود و در مناطق محروم توزیع می‌شود.

وی اذعان کرد: در نخستین روز ماه رمضان، 2 هزار و 500 پرس غذای گرم در این آشپزخانه‌ها تهیه و با کمک مددکاران این نهاد حمایتی، در بین نیازمندان توزیع شد.

مدیرکل کمیته امداد کردستان، اقدامات کمیته امداد در این راستا به تهیه و توزیع غذای گرم خلاصه نمی‌شود، بلکه با کمک خیرین و کارکنان کمیته امداد 3 هزار و 500 بسته غذای خشک و 3 هزار بسته ماسک نیز در بین اقشار نیازمند توزیع شد.

وی ارزش ریالی غذای گرم توزیع‌شده در نخستین روز از رزمایش بخشش ایرانیان در استان کردستان را 500 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این اقدام خیرخواهانه تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

      رنگین‌کمان همدلی و مواسات در کردستان

نماینده ولی فقیه در استان کردستان هم درباره این اقدام خیرخواهانه می‌گوید: شیوع ویروس کرونا، اقتصاد دنیا را با چالش جدی مواجه کرده و به تعداد نیازمندان در دنیا و کشور افزود و روند آسیب‌پذیری طبقات پایین‌تر را تندتر کرد.

آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی اذعان کرد: از همان روزهای نخست شیوع این ویروس در کشور و استان همه مسئولان و مردم جهادی پای کار آمدند و همین حضور در صحنه موجب شد، شرایط را به بهترین شیوه مدیریت و بسیاری از مشکلات و کمبودها جبران شود.

وی تصریح کرد: فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر تلاش همه‌جانبه برای رفع مشکلات اقشار نیازمند و آسیب‌دیده از شیوع کروناویروس در قالب رزمایش سراسری کمک مؤمنانه و مواسات، موجی همه‌گیر و عظیم در بین مردم کشور ایجاد کرد.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی ادامه داد: اکنون در گوشه‌وکنار کشور شاهد هستیم که همگان با لبیک به ندای رهبری هرچه در توان داشته‌اند را به میدان آورده تا از کاروان کمک و همدلی و موجی که شکل گرفته، عقب نمانند.

وی اضافه کرد: الان که در ماه مبارک رمضان قرار داریم، این حرکت به اوج خود رسیده است و هم‌زمان با نخستین روز از ماه مبارک، شاهد حرکت‌های زیبایی از کمک به هم‌نوع در کشور و استان هستیم.

وی با بیان اینکه همه اموری که در ماه رمضان انجام می‌دهیم، اجر مضاعف دارد و به فرموده پیامبر حتی نفس‌کشیدن در این ماه ثواب و اجر عبادت دارد، عنوان کرد: دادن صدقه و انجام کارهای خیر در این ماه، پاداش بی‌حساب از سوی خداوند را، نصیب بندگان می‌کند.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی اذعان کرد: آنچه امروز در این آشپزخانه شاهد هستیم، گوشه‌ای از رنگین‌کمان همدلی و مواسات است که به فرمان مقام معظم رهبری شکل گرفته و قطعاً تا پایان این وضعیت و ریشه‌کن‌شدن کامل کروناویروس جلوه‌های تاریخی و ماندگاری توسط مردم ثبت خواهد کرد.

      تکلیف و عشق

یکی از مددکاران هم می‌گوید: خداوند توفیقی داد که در این شرایط سخت بتوانیم، برای کمک به هم‌نوعان قدمی برداریم.

خدمت به هم‌نوع در شرایطی که دنیا را چالشی به‌نام کروناویروس درگیر کرده و مشخص نیست، چه اتفاقاتی در پیش رو داریم، وظیفه هر انسانی است.

هرکس هرچه در توان دارد، باید به میدان بیاورد. اگر به هم رحم کنیم، قطعاً خداوند هم به ما رحم خواهد کرد. کروناویروس هم امتحان و آزمایشی است که زمانی می‌توانیم از آن سربلند بیرون بیاییم که دست هم را بگیریم.

همیشه می‌گویند یک‌دست صدا ندارد. اما وقتی این دست‌ها کنار هم قرار بگیرند، قطعاً صدا خواهند داشت. صدایی به بلندای همدلی و هم‌زبانی برای کمک به هم‌نوعان و نجات از بلاهایی که امروز جامعه بشریت را فراگرفته است.

براساس آمار، تاکنون 2 هزار 645 نمونه آزمایش ابتلا به ویروس کرونا در استان انجام شده که یک‌هزار و 93 مورد مثبت بوده، 623 بیمار مبتلایان بهبود یافته‌ و متأسفانه 114 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

کروناویروس امروز تمام شهرهای استان کردستان را درگیر کرده است. البته با تلاش مجموعه ستاد مقابله با کرونای کشور و همراهی مردم در هیچ کدام از شهرهای کشور وضعیت قرمز وجود ندارد و وضعیت در تمام نقاط بنا به گفته مسئولان امر کنترل شده است.

      سخن آخر....

از زمانی که رهبر معظم انقلاب موضوع ضرورت اجرای رزمایش کمک مؤمنانه را مطرح کردند و فرمودند: « رمضان ماه انفاق و ایثار و کمک به مستمندان است. چه خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا، که این اگر اتفاق بیفتد، خاطره خوشی را از امسال، در ذهن‌ها خواهد گذاشت.» موج همدلی در سراسر کشور شکل گرفته است. همراهی با این موج وظیفه هر کسی است. برای اینکه از قافله عقب نمانیم، باید هرچه در توان داریم، به میدان بیاوریم.

افطار لحظات بسیار دوست‌داشتنی باور دارید. کاش هرکدام از ما بتوانیم، افطار فقیرانه‌ای باشیم. شک ندارم که این افطار دوم را خدا بیشتر می‌پسندد.

باور دارید؛ بندگی یعنی در کوچه‌پس‌کوچه‌های زندگی، دست کسی را بگیرید. این تمرین محبت است که از چشمه جوشان و قلب تک‌تک ملت ایران، سرچشمه می‌گیرد و وجود مقدسشان را از هر تاریکی دور می‌کند. وقتی دستی را به یاری می‌گیرید، بدانید که دست دیگرتان در دست خداست.

ای که دستت می‌رسد کاری بکن

پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار

شناسه خبر 20361