شناسه خبر:21378
1399/2/23 00:09:46

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با اشاره به افزایش مؤسسات مسافربرهای شخصی در سطح استان، بیان کرد: با توجه به وقوع برخی جرائم توسط مسافربرهای شخصی، سامان‌دهی این نوع مؤسسات از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و به همین علت ضرورت سهولت شناسایی مرتکبان جرم و کاهش گمنامی آنان امری مهم تلقی می‌شود.

حسین عسگری در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در سال‌های گذشته یکی از برنامه‌های ابلاغی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اقدامات اجرائی و راهبردی در جهت کاهش گمنامی مجرمین و سامان‌دهی خودروهای مسافربر شخصی با هدف پیشگیری از جرم بوده است.

وی ادامه داد: برخی از جرائم توسط مسافربرهای شخصی صورت گرفته و تعدادی از مجرمین ضمن سوء استفاده از خلأهای قانونی و نظارتی موجود در قالب راننده مسافرکشی کرده و اقدام به اخاذی، سرقت، زورگیری و سایر جرائم می‌کنند و این موضوع تهدیدی جدی برای شهروندان به‌ویژه بانوان بوده؛ به همین علت ضرورت سهولت شناسایی مرتکبان جرم و کاهش گمنامی بیش‌ازپیش ملموس است.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان ابراز کرد: در سال‌های اخیر با افزایش مؤسسات مسافربری شخصی و اینترنتی برخی مالکین خودرو بدون رعایت هیچ‌گونه ضوابط و مقررات قانونی و بعضاً با هدف سودجویی و بازاریابی با چشم‌پوشی از ضوابط، اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کنند.

عسگری افزود: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در جامعه، کاهش توان خرید مردم و پایین بودن نرخ خدمات توسط این مسافربرها، استقبال عمومی نیز از این قبیل خودروها روز‌به‌روز درحال افزایش است، از طرفی نیز هیچ‌گونه نظارتی بر این مسافربرها صورت نگرفته و مرجع متولی سامان‌دهی این نوع مسافربرها نامشخص است.

وی بیان کرد: به پیشنهاد این معاونت موضوع مذکور توسط کلیه معاونت‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم حوزه‌های قضائی سراسر کشور مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای طرح کاهش گمنامی این مسافربران جمع‌آوری شد تا ضمن ارتقای امنیت روانی آحاد مردم، اقدامات پیشگیرانه موجب ناتوان‌سازی بزهکاران از عملیات مجرمانه احتمالی و زمینه پیشگیری از وقوع جرم فراهم شود.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان ازجمله راهکارهای قانونی این مسئله را ایجاد اتحادیه یا صنف ویژه این رانندگان دانست و افزود: رانندگان نیز باید در مرحله نخست از طریق مراجع قانونی احراز هویت کنند و درصورتی که مانع قانونی در جهت کسب و پیشه در این صنف نداشته و فاقد سابقه کیفری باشند، می‌توانند برای گرفتن مجوز اقدام کنند.

عسگری با بیان اینکه ایجاد ضوابط و مقررات فعالیت صنفی در جهت نظارت بر عملکرد، شناسایی و تأیید هویت این مؤسسات مسافربری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: جهت کاهش گمنامی رانندگان و ایجاد احساس امنیت خاطر مسافرین، افراد باید نسبت به نصب مشخصات راننده و کد فعالیت وی در خودرو، اقدام کنند.

شناسه خبر 21378