شناسه خبر:22729
1399/3/16 18:04:33
اوج سامان‌دهی رودخانه فاضلابی کوی‌کوثر؛

تراکم جمعیت در چالش با بوی تعفن رودخانه

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: با وجود تأمین اعتبار ملی در سال 96 برای دیوارکشی و سامان‌دهی رودخانه فاضلابی کوی کوثر همدان از سوی اداره کل راه و شهرسازی، تعلل شهرداری در اجرای بخشنامه وزارت نیرو پس از سیل 98، امکان پوشش رودخانه را سلب کرد؛ این درحالی است که وجود زباله و فاضلاب در این رودخانه به‌دلیل انتشار بوی تعفن عرصه را برای ساکنین محل تنگ کرده است و جالب‌تر اینکه اخیراً شهرداری برای سامان‌دهی رودخانه اقدام به نصب نرده‌ در اطراف این رودخانه کرده که به گفته اهالی تأمین‌کننده ایمنی آن نیست.

همدان ازجمله شهرهایی است که چندین رودخانه فصلی دارد و بسیاری از این رودخانه‌ها که عموماً در مسیر باغات و زمین‌های زراعی شهر بوده، حالا با گسترش شهر به بخشی از ساختار زندگی شهری بدل شده‌اند.

گرچه این‌دست از رودخانه‌ها که در فصلی از سال پُرآب و در فصولی دیگر کم‌آب هستند را نمی‌توان مثل رودخانه‌های دائمی و پُرآبی همچون زاینده‌رود نگهداری کرد، چراکه هم هزینه نگهداری و هم مخاطرات آن‌ها بالاست، اما عدم نظارت و رها کردن آن‌ها نیز با استانداردهای زندگی شهری امروز از آنجا که درحال حاضر به مأمنی برای ریختن فاضلاب و زباله بدل شده‌اند، همخوانی ندارد؛ زیرا علاوه‌بر ایجاد مشکلات بهداشتی برای ساکنین اطراف این رودخانه‌ها، زیبایی و طراوت شهر را هم تحت تأثیر قرار می‌دهند.

دراین‌بین رودخانه فاضلابی کوی کوثر یکی از این رودخانه‌ها است که متأسفانه با وجود تخصیص اعتبارات ملی به دیوارکشی و پوشش این رودخانه در سال 96 از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در قالب طرح‌های توانمندسازی با گذشت بیش از سه سال، هنوز بخش اعظمی از این رودخانه و درست در محل تراکم جمعیتی، به‌صورت روباز رها شده است این درحالی است که تا اردیبهشت‌ماه 97 برای دیوارکشی رودخانه از سوی اداره کل راه و شهرسازی هزینه‌ یک میلیارد و 700 میلیون تومانی پرداخت شده بود و طبق مصاحبه‌هایی که با ادیب‌مهر، مدیر فنی منطقه چهار در یک بازه زمانی داشتیم، قرار بود برای فاز سوم (پوشش رودخانه) شهرداری اقدام به گرفتن پیمانکار از طریق مناقصه کند؛ بنابراین طی این سال‌ها بخش‌هایی از پروژه پوشش در نقاطی همچون جنب تقاطع غیر هم‌سطح الغدیر و درعین‌حال ورودی کوی کوثر (درست مقابل پمپ بنزین) انجام پذیرفته، اما در نقاطی همچون پشت حوزه علمیه خواهران که بیشترین تراکم جمعیتی را به فراخور کم‌برخوردار بودن ساکنین منطقه به خود اختصاص داده، هنوز پوشش رودخانه انجام نشده است.

البته زمستان و پاییز سال گذشته نرده‌های نارنجی‌رنگ به شکل کاملاً ابتدایی و تنها برای خالی نبودن عریضه در بخش‌هایی از اطراف رودخانه کشیده شد که حتی ادامه این روند نیز طی ماه‌های اخیر متوقف شده بود و حضور و بازدید تأمل‌برانگیز اعضای شورا و انتشار عکس‌های یادگاری این عزیزان در کنار رودخانه، کارکنان واحد فنی و عمرانی شهرداری را بر آن داشت که ادامه روند نرده‌گذاری را پیگیری کنند که گویا مستند به گفته اهالی نرده‌گذاری مذکور با آن شکل نازیبا که حتی ایمنی کودکان اطراف این رودخانه را نیز تأمین نمی‌کند و درعین‌حال مسئله بوی تعفن را هم مرتفع نکرده، با مخالفت اهالی متوقف شده است. زیرا عوامل شهرداری در پاسخ به چرایی سؤال اهالی برای عدم پوشش رودخانه عنوان کرده‌اند که به‌دلیل سیل سال گذشته پوشش این رودخانه در بالادست (بالای شهر) در پی طغیان آب مشکل‌ساز می‌شود، بنابراین دیگر پوشش رودخانه را ادامه نخواهیم داد که این نوع پاسخ‌گویی انتقاد اهالی را به همراه داشته است. زیرا وقتی می‌توان از عدم پوشش رودخانه سخن گفت که آبی زلال در آن جاری باشد و درعین‌حال ایمن‌سازی آن نیز به‌صورت اصولی انجام پذیرد، حال آنکه درحال حاضر هیچ‌یک از شرایط مذکور در این رودخانه مهیا نیست. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با سیدمسعود عسگریان، رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان ترتیب دهیم که در ادامه ‌می‌خوانید:

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه طبق بخشنامه‌ای که از سوی وزارت نیرو ابلاغ شده به جهت بارندگی‌های سیل‌آسا می‌بایست از ادامه پوشش رودخانه‌ها جداً خودداری شود، گفت: بر این اساس شهرداری برای تأمین ایمنی مشابه دیگر شهرها، ناگزیر از نرده‌گذاری است.

سیدمسعود عسگریان افزود: البته شرکت آبفا مطابق با تفاهم‌نامه‌ که با شورا و شهرداری درخصوص پاک‌سازی رودخانه‌ها از فاضلاب دارد، سالانه مبلغ قابل توجهی را در این بخش هزینه می‌کند.

      شرکت آبفا بخش اعظمی از بودجه خود را از محل ماده سه به جداسازی فاضلاب از رودخانه تخصیص می‌دهد

وی با تأکید بر اینکه طبق جلسه اخیر اعضای کمیسیون خدمات شهری شورا با مدیران مرتبط شرکت آبفا قرار است اهم درآمد سه درصد بودجه سال جاری را به این بخش اختصاص دهد، عنوان کرد: طبق آمار ارائه‌شده از سوی رئیس آبفا شهرستان (آذرتکین)، فاضلاب شهری از اکثر رودخانه‌های شهر همدان جدا شده است.

عسگریان با اشاره به اینکه به گفته مدیران آبفا تنها بخش اندکی از رودخانه‌های شهر آلوده به فاضلاب هستند، تشریح کرد: قرار شد کار این مسیرهای باقی‌مانده نیز با اختصاص بودجه قابل توجهی طی سال جاری انجام شود.

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان در ادامه با بیان اینکه طی جدا شدن فاضلاب از رودخانه یقیناً این نگرانی‌ها مرتفع خواهد شد، اذعان کرد: در بازدیدی که از رودخانه کوی کوثر داشتیم نیز صدور بخشنامه عدم پوشش رودخانه مانع از ادامه کار شده است؛ پس عوامل فنی منطقه می‌بایست از طریق نرده نسبت به تأمین امنیت رودخانه‌ها اقدام کنند که طبق آخرین پیگیری‌ها گویی این مهم در دست اقدام است.

      نرده‌ها در مقام هشدار کارآیی دارند

وی در پاسخ به این گلایه‌مندی که نرده‌های کارشده در اطراف رودخانه به زعم اهالی تأمین‌کننده امنیت کودکان نیست، اذعان کرد: این نرده‌ها به‌نوعی در مقام هشدار در این نقاط نصب می‌شوند، بنابراین خانواده‌ها می‌بایست خود مراقبت از کودکان را برعهده گرفته و مانع از نزدیک شدن آن‌ها به رودخانه شوند وگرنه یقیناً درصورت عدم رعایت حتی با وجود نرده نیز ممکن است شاهد سقوط افراد در رودخانه باشیم.

وی در واکنش به نازیبا بودن نرده‌ها نیز گفت: این مهم می‌بایست از سوی واحد فنی مورد توجه قرار گیرد، بنابراین درصورت عدم توجه یقیناً دراین‌باره نیز تذکرات لازم را خواهیم داد.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، اینکه رودخانه عاری از فاضلاب خود به‌نوعی جاذبه شهری محسوب می‌شود، شکی نیست، اما می‌بایست شرایط برای رسیدن به این هدف در اطراف رودخانه‌ها مهیا باشد. بنابراین تنها کشیدن نرده چاره کار نیست، از طرفی درحال حاضر تحمل لحظه به لحظه بوی تعفن برای اهالی ساکن در اطراف این رودخانه‌ها عذابی الیم محسوب می‌شود، پس انتظار می‌رود مدیریت شهری برای شرکت آبفا مهلت زمانی مشخصی را با هماهنگی کارشناسان این شرکت تعیین کند. اینکه پیشرفت کار منوط به میزان بودجه شرکت آبفا باشد، یقیناً دلیل و توجیه قانع‌کننده‌ای برای ساکنین این مناطق نیست، چراکه درحال حاضر تنگنای اقتصادی به‌اندازه کافی عرصه را بر این عزیزان تنگ کرده است و این قبیل مشکلات یقیناً بار مضاعفی بر آن‌ها تحمیل می‌کند.

در خاتمه گفتنی است، برای رعایت انصاف پیگیری جهت پاسخگویی مدیر فنی منطقه چهار بی‌جواب ماند، زیرا وی پاسخگویی به رسانه را منوط به دریافت مجوز از مدیر منطقه عنوان کرد.

شناسه خبر 22729