شناسه خبر:23320
1399/3/25 00:05:34

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: درصورت بی‌توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های علوم پزشکی، مجبور هستیم به محدودیت‌های پیش‌بینی‌شده در شرایط قبلی بازگردیم.

سیدسعید شاهرخی روز گذشته در ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: اولویت نخست استان تأمین سلامت مردم همراه با معیشت است و بر این اساس با تلاش علوم پزشکی، دستورالعمل‌هایی تدوین شده که سلامت مردم را تأمین کند.

وی اضافه کرد: براساس این دستورالعمل‌ها با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا به‌صورت مرحله‌ای فعالیت برخی مشاغل از سر گرفته شد، اما گشایش فعالیت‌ها به معنای اتمام کرونا نبوده و نیست.

استاندار همدان با بیان اینکه تداوم گشایش فعالیت‌ها تنها درصورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امکان‌پذیر است، اظهار کرد: نمی‌توان قرنطینه مطلق کرد تا کسی کار نکند، بلکه سیاست دولت از سر گرفته شدن برخی فعالیت‌ها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

شاهرخی ادامه داد: ستاد ملی مقابله با کرونا منطبق با دستورالعمل‌های بهداشتی مجوز فعالیت برخی مشاغل را صادر کرد که تداوم فعالیت این مشاغل منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی بی‌توجهی 30 تا 50 درصد دستگاه‌های دولتی همدان به فاصله‌گذاری اجتماعی را نگران‌کننده دانست و افزود: نظارت بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باید جدی‌تر از گذشته ادامه یابد و با واحدهای متخلف به‌طور جدی برخورد شود.

استاندار همدان اظهار کرد: نباید اجازه عادی جلوه دادن شرایط داده شود، بلکه باید با بخش‌هایی که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه هستند، با جدیت برخورد کرد و حساسیت احتمال ابتلا به ویروس کرونا را در مردم بالا برد.

شاهرخی ادامه داد: مردم باید بدانند شرایط حساس بوده، بنابراین رعایت فاصله اجتماعی امری لازم و جدی است و درصورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی شمار بیماران بستری افزایش یافته و شاهد بروز مشکل برای معیشت و اقتصاد خانوارها خواهیم بود.

وی گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور از 80 به 20 درصد مردم رسیده، در همدان پیش‌تر 85 درصد مردم به این مؤلفه‌ها توجه داشتند که هم‌اینک این رقم به 45 تا 50 درصد کاهش داشته و وضعیت کنونی مؤید پایین آمدن حساسیت ابتلا به کرونا است.

استاندار همدان به فرمانداران کبودراهنگ، فامنین و نهاوند که در وضعیت نامناسب ازنظر آمار مبتلایان به کرونا قرار دارند تذکر داد تا هفته آینده شرایط این شهرستان‌ها را با تشدید نظارت، اعمال مقررات سخت‌گیرانه و توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی تغییر دهند که در غیر این صورت با گذر زمان وضعیت استان همدان در شرایط قرمز قرار می‌گیرد.

شاهرخی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین نقاط آسیب‌پذیر ما در زمینه کرونا، حمل‌ونقل درون‌شهری است؛ باید اتوبوس‌ها، ون‌ها و تاکسی‌ها پروتکل‌های ابلاغی را با دقت رعایت کرده و براساس ظرفیت پیش‌بینی‌شده مسافر سوار کنند.

وی از هم‌استانی‌ها درخواست کرد جان مردم را به‌خاطر برگزاری مراسم عروسی و عزا به خطر نیندازند؛ همچنین از علوم پزشکی خواست آمار و اطلاعات افرادی که به‌علت شرکت در این مراسم‌ها به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند را اطلاع‌رسانی کند.

استاندار همدان ادامه داد: ویروس کرونا با کسی تعارف و شوخی ندارد و همه اقشار از غنی و فقیر گرفته تا فعالان در هر رسته شغلی، امکان ابتلا به این ویروس را درصورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و بهداشت فردی، دارند.

شاهرخی از نهادهای مسئول خواست درصورت دریافت گزارشی مبنی بر برگزاری مراسم عروسی و عزا در یک محل، به فوریت وارد عمل شده و با جدیت با فرد متخلف برخورد کنند و اجازه برگزاری مراسم را ندهند.

وی اظهار کرد: مشکل موجود در بخش مسکن یک موضوع ملی است و رئیس‌جمهور به چند تن از وزرا برای چاره‌اندیشی دراین‌باره دستوراتی داد؛ بنابراین رفع مشکلات این حوزه نیازمند گرفتن تصمیم‌های ملی است.

بالاترین مقام اجرایی استان همدان اضافه کرد: در حوزه استان نیز می‌توان بخشی از مشکلات بخش مسکن را با نظارت کاهش داد؛ بااین‌وجود نباید هرکس طرف مقابل را متهم کند.

شاهرخی بیان سخنان غیر کارشناسانه را در کاهش قیمت‌ها بی‌تأثیر دانست و گفت: اینکه عنوان شود افرادی که خانه دارند از وضعیت مستأجرها بی‌اطلاع هستند، درست نیست، باید برای هر اظهار نظری ابتدا اطلاعات پیرامون آن موضوع را داشته باشیم.

وی افزود: هر فردی در چارچوب مسئولیت خود می‌تواند اظهار نظر داشته باشد، برای مثال بنده تخصصی در نحوه عمل و بستری یک بیمار یا مسائل قضایی و امثال آن ندارم و مسئولان آن نهادها در این‌ موارد تخصص کافی دارند.

استاندار همدان با بیان اینکه اداره امور استان باید مبنای علمی، عقلانی و کارشناسی داشته باشد، اضافه کرد: مسئولان باید برای ایجاد وحدت و همدلی در استان کمک کنند تا وقت آنان صرف خدمت به مردم شود.

شناسه خبر 23320