شناسه خبر:24047
1399/4/8 00:45:45
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در واکنش به ادعای عضو شورای شهر درخصوص واگذاری آرامستان:

بازی با باغ بهشت کی تمام می‌شود؟

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه در شهر همدان با تغییر هر مدیریتی (چه در سطح مدیران شهری و استانی و چه در بین نمایندگان و حتی امام‌جمعه) یک موج درباره باغ بهشت ایجاد می‌شود، گفت: بنده نمی‌دانم چه زمانی قرار است این بازی تمام شود، زیرا براساس حکم دادگاه وقفی بودن آرامستان به اثبات رسیده است.

حجت‌الاسلام رضا حاجی‌زین‌العابدینی با حضور در تحریریه سپهرغرب، به تعدادی از سؤالات اعضای تحریریه پاسخ گفت که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید:

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه تکلیفی که شرعاً و قانوناً برعهده این نهاد گذاشته شده را می‌توان در سه حوزه اداره موقوفات، اداره و مدیریت امکان مذهبی (بقاع متبرکه) و درنهایت اجرای برنامه‌های قرآنی در راستای نیت واقفان تبیین کرد، گفت: این تکالیف وظیفه ذاتی این اداره کل محسوب و دیگر برنامه‌ها همگی ذیل اهداف مذکور تعریف می‌شوند.

حجت‌الاسلام حاجی‌زین‌العابدینی با تأکید بر اینکه سنت وقف از زمان پیامبر در دین مبین اسلام بنا نهاده شد و ادامه یافت، افزود: ائمه اطهار نیز بر ضرورت ادامه‌دار بودن این سنت حسنه همواره تأکید داشته‌اند.

وی با بیان اینکه واقفان استان همدان خوشبختانه از قافله وقف عقب نمانده و با وقف‌هایی که در استان شاهد آن هستیم می‌توان گفت این عزیزان خود را مقید و پایبند به سنت پیامبر و ائمه اطهار می‌دانستند، اظهار کرد: با سنت وقف درواقع این افراد ایمان به دین مبین اسلام و درعین‌حال پیروی از ائمه اطهار را به اثبات رساندند؛ زیرا در روایتی از امام علی (ع) آمده است که ایمان دارای سه شاخصه قلبی، زبانی و عملی بوده که مصداق واقعی آن را می‌توان در وقف مشاهده کرد.

حجت‌الاسلام حاجی‌زین‌العابدینی با تأکید بر اینکه به اعتقاد ما موقوفات در دست ما امانت محسوب می‌شوند، اذعان کرد: درواقع طبق شرع و قانون ملزم هستیم این امانت‌ها را بهتر از قبل به نسل‌های آینده تحویل دهیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اینکه در دو بخش اداره اماکن مذهبی و برنامه‌های قرآنی کارهای خوبی در دست اجرا است، گفت: درخصوص اماکن متبرکه کلیه اختیارات به متولیان این مکان‌ها طبق قانون‌ تنفیذ شده و خود را مکلف به حمایت از آن‌ها می‌دانیم.

حجت‌الاسلام حاجی‌زین‌العابدینی افزود: در بحث برنامه‌های قرآنی نیز مسابقات قرآنی همچون سنوات گذشته درصورت فراهم بودن شرایط، برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که برای حل مشکل وقفی بودن اراضی شهرستان‌هایی همچون بهار، کبودراهنگ، تویسرکان و غیره که همواره ساکنین اهالی این شهرستان‌ها چه در سطح شهرها و چه روستاها به‌عنوان معضل از آن‌ها یاد می‌کنند چه رویکردی را دنبال خواهید کرد؟ اذعان کرد: یکی از مشکلات ما در این بخش آن است که متأسفانه بعضاً مردم و حتی مسئولان از قواعد و ضوابط وقف بی‌اطلاع هستند که البته این امر یک امر طبیعی است.

حجت‌الاسلام حاجی‌زین‌العابدینی ادامه داد: مسئله نخست اینکه ما در بحث وقف طبق قانونی چیزی و یا لفظی به‌عنوان تبدیل به احسن نداریم.

وی با تأکید بر اینکه اگر چیزی هست به‌عنوان بیع یعنی فروش است، خاطرنشان کرد: همان‌طور که عنوان شد، مال وقفی امانت محسوب شده و امین مکلف به حفظ و نگهداری از این امانت است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان افزود: بنابراین اگر امین می‌خواهد این امانت را تبدیل کند، می‌بایست بهتر بودن معوض را نسبت به امانت درنظر بگیرد.

حجت‌الاسلام حاجی‌زین‌العابدینی با اشاره به اینکه گرچه در برخی موارد مجوز فروش اراضی وقفی برای برخی از شهرستان‌ها از سوی ولی فقیه صادر شده و ما نیز مکلف به اجرای منویات رهبری هستیم اما نکته این است که ایشان نیز ملاک را تبدیل به احسن کردن قرار دادند، گفت: اما آنچه از سوی برخی عزیزان در این شهرستان‌ها مطرح می‌شود، با این مجوز هم‌خوانی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه شهرستان‌های کبودراهنگ و بهار نه نخستین شهر وقفی هستند و نه آخرین شهر خواهند بود، بیان کرد: حتی ازنظر ارزش ملکی ما شهرستان‌هایی را در سطح استان داریم که قیمت اراضی آن‌ها به‌مراتب بالاتر از این شهرستان‌ها است.

حجت‌الاسلام حاجی‌زین‌العابدینی ادامه داد: بر این اساس سؤال بنده آن است که چگونه این شهرستان‌ها با مسئله وقف کنار آمده و حتی وقف منجر به توسعه و پیشرفت آن‌ها شده، اما در این دو شهرستان مانع توسعه محسوب می‌شود؟

      نگاه سیاسی به وقف نداشته باشید

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با تأکید بر اینکه نگاه سیاسی به مسئله وقف یقیناً کارساز نخواهد بود، تصریح کرد: بعضاً شنیده می‌شود که به‌عنوان مثال سرمایه‌گذاران بنا به وقفی بودن اراضی کبودراهنگ از سرمایه‌گذاری در این شهرستان منصرف می‌شوند، حال سؤال بنده این است که تابه‌حال کدام سرمایه‌گذار در این شهرستان‌ها وارد شده و مسئولان شهرستانی از ما خواهان حل مشکل اراضی در راستای حل مشکل سرمایه‌گذار شده‌اند و ما پای کار نیامده‌ایم؟

وی ادامه داد: یقیناً وقتی مسئله به‌صورت سربسته برای سرمایه‌گذار بیان شود، این بی‌اطلاعی وی را فراری خواهد داد.

این مدیر ارشد استانی با بیان اینکه بنده حداقل هر 10 روز یک‌بار در شهرستان ملایر برای جلسه سرمایه‌گذاری دعوت می‌شوم، اذعان کرد: بر این اساس باید پرسید که چگونه است که در شهرستان ملایر سرمایه‌گذار و یا بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری بر املاک وقفی استقبال می‌کنند، اما در دو شهرستان کبودراهنگ و بهار وقفی بودن املاک سرمایه‌گذار را فراری می‌دهد؟

حجت‌الاسلام حاجی‌زین‌العابدینی با اشاره به اینکه وقتی از ما برای حضور در جلسات سرمایه‌گذاری شهرستانی دعوت نشود یقیناً اگر سرمایه‌گذاری به سرانجام نرسد توپ را در زمین اوقاف به‌عنوان غایبی که حق دفاع از خود در جلسات را نداشته‌ می‌اندازند، تصریح کرد: صراحتاً بارها اعلام کردم ما آمادگی مشارکت و حمایت از هرگونه سرمایه‌گذاری در شهرها با اراضی وقفی را داریم.

وی با اشاره به اینکه در این قبیل شهرها درصورت مراجعه سرمایه‌گذار ما را نیز برای همراهی با وی دعوت کنند، اذعان کرد: به‌عنوان نمونه اخیراً مشکل سرمایه‌گذار در شهرک صنعتی زرقان (جهان‌آباد) حل شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با تأکید بر اینکه ما در کلیه شهرستان‌ها همراه با مسئولان دنبال توسعه و پیشرفت شهر و روستا هستیم، اظهار کرد: یقیناً نیت ما تقابل با توسعه و پیشرفت نیست.

      درب اتاق ما برای حل مشکل اراضی وقفی روستایی باز است

حجت‌الاسلام حاجی‌زین‌العابدینی با بیان اینکه درخصوص برخی مباحث وقفی بودن اراضی روستاهای شهرستان تویسرکان نیز درب اتاق ما بر روی اهالی این روستاها باز است، گفت: حتی اگر بخواهند در روستا حاضر خواهیم شد.

وی در واکنش به سؤال دیگری درخصوص گلایه شهروندان از آشفتگی و نابه‌سامانی (نبود نظارت بر کیفیت مصالح، نابه‌سامانی فضای سبز و زباله) آرامستان شهر همدان که برخی آن را به‌دلیل دعوا بر سر مدیریت این مکان بین شهرداری و اوقاف می‌دانند، بیان کرد: یقیناً فعالیت ما بدون عیب و ایراد نیست، اما طبق اسناد موجود آرامستان شهر همدان مورد تقدیر ستاد آرامستان‌های کل کشور قرار گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه وضعیت آرامستان شهر همدان در مقایسه با دیگر شهرها بسیار مطلوب بوده اما هنوز ایراداتی بر آن وارد است، تشریح کرد: متأسفانه در شهر همدان با تغییر هر مدیریتی (چه در سطح مدیران و چه در بین نمایندگان و حتی امام‌جمعه)، یک موج درباره باغ بهشت ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه بنده نمی‌دانم چه زمانی قرار است این بازی تمام شود، خاطرنشان کرد: براساس حکم دادگاه وقفی بودن آرامستان به اثبات رسیده و درعین‌حال براساس همین حکم وظیفه اداره این مکان برعهده اداره کل اوقاف است.

حجت‌الاسلام حاجی‌زین‌العابدینی ادامه داد: بنابراین اینکه اخیراً یکی از اعضای شورای شهر خواهان واگذاری این مکان شده بود، با حق و قانون‌مداری هیچ‌گونه سنخیتی ندارد.

این مدیر ارشد استانی با بیان اینکه اگر شورا و شهرداری ادعایی در این زمینه دارند می‌بایست از طریق دادگستری خواهان ابطال حکم باشند، اذعان کرد: ما در مقابل قانون گردنمان از مو نازک‌تر بوده، اما اینکه هرازچندگاهی بخواهند موجی را راه‌اندازی کنند، دور از انصاف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان افزود: علاوه‌بر آنچه گفته شد، ما منابع دولتی بابت نگهداری و اداره آرامستان دریافت نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه ‌ای‌کاش همراه معایب، محاسن و فعالیت‌هایی که طی سال‌های اخیر در آرامستان انجام شده نیز دیده شود، گفت: همکاران بنده در مواجه با کرونا فعالیت ستودنی را در آرامستان همدان انجام دادند.

      600 میلیون تومان هزینه آسفالت

حجت‌الاسلام حاجی‌زین‌العابدینی با بیان اینکه طی هفته آتی سایت جدید آرامستان همدان راه‌اندازی می‌شود، عنوان کرد: اخیراً چیزی حدود 600 میلیون تومان تنها هزینه آسفالت کردن برخی از معابر و خیابان‌های آرامستان شده است.

      مردم نظافت را در محیط آرامستان رعایت نمی‌کنند

وی با ابراز گلایه‌مندی از شهروندان درخصوص عدم رعایت نظافت در این مکان، گفت: با وجود نظافت روزانه متأسفانه شهروندان در این بخش همراهی لازم را ندارند، به‌گونه‌ای که چهره باغ بهشت عصر چهارشنبه با عصر پنجشنبه قابل مقایسه نیست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان افزود: علاوه‌بر این ما همواره برای آمادگی مواجه با حوادث غیر مترقبه مجبوریم تعدادی قبر را به حالت آماده داشته باشیم که تأمین منابع برای آماده‌سازی آن‌ها از محل درآمدهای آرامستان و اعتبار دولتی در این خصوص دریافت نمی‌کنیم.

شناسه خبر 24047