شناسه خبر:26876
1399/5/27 09:30:00

سپهرغرب، گروه خبر :استاندار همدان گفت: طبق تأکید رئیس‌جمهوری باید بتوان با کرونا زندگی و سبک زندگی با این ویروس را در جامعه نهادینه کرد.

سیدسعید شاهرخی روز گذشته در نشست اعضای ستاد مقابله با کرونا استان همدان اظهار کرد: با توجه به اینکه زمان از بین رفتن این بیماری و تولید واکسن مشخص نیست، نمی‌توان فعالیت جاری را تعطیل کرد؛ بلکه همه فعالیت‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید انجام شوند.

وی اضافه کرد: برابر گزارش‌های دریافتی روند انتشار ویروس کرونا در استان همدان کاهشی بوده، به‌گونه‌ای که شمار بستری‌ها حدود یک‌سوم و افراد مبتلا با تست مثبت دوسوم نسبت به اوج شیوع این ویروس در همدان کاهش داشته است.

استاندار همدان از توجه مردم به توصیه‌های بهداشتی و پروتکل‌های پیش‌بینی‌شده همچنین تلاش کادر درمانی و دستگاه‌های اداری، انتظامی و بازرسی قضائی عضو ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا قدردانی کرد.

شاهرخی تأکید کرد: وفاق، هماهنگی و همدلی بین عموم مسئولان و خدمت‌گزاران مردم در دستگاه‌های مختلف مرتبط با موضوع کرونا در روند کاهشی این بیماری در استان تأثیر مثبت داشته است.

وی از اعضای کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا خواست عوامل مؤثر در روند کاهشی کرونا در همدان را اطلاع‌رسانی کرده و همچنان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تدوین‌شده به‌عنوان مهم‌ترین مؤلفه اثرگذار برای تداوم این روند، تأکید کنند.

استاندار همدان تأکید کرد: این روند کاهشی ماحصل استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در تجمع‌ها بوده و کسی که این سه قاعده را رعایت نکند، امکان ابتلای آن به این ویروس زیاد است.

شاهرخی بیان کرد: برابر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، کنکور در روزهای تعیین‌شده برگزار می‌شود؛ بنابراین باید از تمام امکان و ظرفیت استان برای برگزاری کنکور بدون کوچک‌ترین مشکلی، استفاده کرد.

وی ادامه داد: با توجه به ارادت مردم و شیعیان به ائمه معصومین به‌ویژه امام حسین (ع)، مراسم عزاداری برای سیدالشهدا با رعایت پروتکل‌های تدوین‌شده در ماه محرم برگزار می‌شود.

استاندار همدان با بیان اینکه عزاداری نباید در محیط‌های بسته برگزار شود، از مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی خواست بر نحوه برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت جدی داشته باشند.

شاهرخی اضافه کرد: باید تیم‌هایی را برای نظارت، راهنمایی، تذکر به هیئت‌های عزاداری بسیج و درصورت استمرار تخلف بهداشتی، با فرد متخلف مطابق قانون برخورد کرد.

وی اظهار کرد: این وهن تشیع، نظام اسلامی و عزاداری برای امام حسین (ع) است که با وجود تأکید رهبر فرزانه انقلاب و دیگر علما بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، هیئت یا افراد خودسر به این موضوع بی‌توجه باشند، درحالی ‌که حفظ سلامت مردم خط قرمز ما است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز گفت: میزان مبتلایان به ویروس کرونا در این استان از روزانه 70 نفر به کمتر از 20 نفر کاهش داشته است.

رشید حیدری‌مقدم اظهار کرد: آمار بستری‌ها از 612 نفر به کمتر از 398 بیمار و تست «پی.سی.آر» مثبت از 250 به 119 نفر کاهش داشته است، یعنی هم‌اینک 398 بیمار دارای علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که از این تعداد آزمایش «پی.سی.آر» 119 نفر مثبت بوده است.

وی اضافه کرد: سه هزار و 374 نفر از اسفندماه سال گذشته تاکنون در این استان به ویروس کرونا مبتلا شدند که از این تعداد 435 جان باختند و همدان چهار هفته سخت را پشت سر گذاشت و از هفته گذشته روند کاهشی مبتلایان به کرونا آغاز شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان اظهار کرد: شهرستان‌های بهار و تویسرکان در وضعیت قرمز، همدان، ملایر، کبودراهنگ و رزن در وضعیت نارنجی و اسدآباد، فامنین و نهاوند در وضعیت زرد کرونایی هستند و احتمال می‌رود در ارزیابی این هفته دو شهرستان قرمز همدان نیز به وضعیت نارنجی یا زرد تبدیل شده باشند.

حیدری‌مقدم با تأکید بر ضرورت تداوم فاصله‌گذاری فیزیکی، گفت: برگزاری مراسم محرم و کنکور دو دغدغه مهم دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا بوده، با این وجود تاکنون دو کنکور ارشد پزشکی و غیر پزشکی در این استان برگزار شده که تنها دو بیمار بستری شدند و تحت مراقبت قرار گرفتند.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان آمادگی اختصاص بخش ویژه به داوطلبان کنکور کرونایی، افراد بستری در بیمارستان و داوطلبان نیازمند به مراقبت را دارد.

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی انتظامی استان همدان نیز گفت: اجرای بندهای بهداشتی بسیار مورد توجه نیروی انتظامی بوده و در این راستا 12 تالار و 12 سفره‌خانه به‌علت بی‌اعتنایی به دستورالعمل‌های بهداشتی پلمب شدند.

سرهنگ احمد رحیمی با بیان اینکه چهار کافی‌شاپ در این استان تعطیل شدند، افزود: علاوه‌بر این نسبت به جمع‌آوری 205 عدد قلیان اقدام شده است.

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان نیز بیان کرد: بازدیدهای شهرستانی به‌منظور بررسی وضعیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تداوم دارد و فرمانداران همکاری خوبی با تیم‌های پیش‌بینی‌شده دارند.

سردار مهدی فرجی افزود: دستگاه‌هایی که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه بودند، اسامی آن‌ها در اختیار معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قرار گرفت که سریع پیگیری و مشکل رفع شد.

وی اضافه کرد: ممانعت برگزاری مراسم اطلاع‌رسانی شده، هرچند برخی افراد به‌صورت زیرزمینی اقدام به برگزاری مراسم عروسی کردند که برخورد لازم صورت گرفت.

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان اظهار کرد: به‌صورت نمادین بازدیدهایی از ادارات صورت می‌گیرد تا شهروندان بدانند مقابله با ویروس کرونا تمام نشده و طرح‌های بهداشتی تداوم دارد.

سردار فرجی افزود: قرار است به‌زودی رزمایشی با هماهنگی علوم پزشکی ابن‌سینا در همدان برگزار شود و بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، منطقه سرگذر و مراکز فروشگاهی ضد عفونی شوند.

شناسه خبر 26876