شناسه خبر:37538
1399/12/14 10:12:55

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: یک میلیون و 93 هزار و 255 رأس دام سبک و سنگین در یک‌هزار و 457 واحد دامی استان به‌صورت رایگان علیه بیماری تب ‌برفکی مایه‌کوبی شد.

مجتبی ورمقانی اظهار کرد: طرح ایمن‌سازی دام‌های سبک و سنگین استان در نواحی روستایی علیه بیماری تب برفکی از 12 بهمن‌ماه با مشارکت 40 اکیپ عملیاتی از بخش دولتی و غیر دولتی با به‌کارگیری 100 نفر دامپزشک آغاز شده است.

وی با بیان آنکه کردستان تنها استانی بوده که این طرح در آن کاملاً رایگان است، اضافه کرد: این عملیات به‌صورت رایگان و با پوشش نقاط محروم و دورافتاده روستایی، کانون و شعاع کانون‌های سال‌های گذشته، نقاط پُرخطر و پُرجمعیت دامی انجام می‌شود.

این مقام مسئول افزود: تعهد مایه‌کوبی دام سنگین در استان 56 هزار رأس بوده که تاکنون 86 درصد آن یعنی 48 هزار و 332 رأس زیر پوشش این طرح قرار گرفته است؛ تعهد دام سبک هم یک میلیون و 165 هزار رأس بوده که 90 درصد شامل یک میلیون و 44 هزار و 923 رأس تاکنون انجام گرفته و شهرستان‌های سقز و بیجار فراتر از تعهد صددرصدی خود عمل کرده‌اند.

ورمقانی ابراز کرد: امسال اعتبار ویژه مایه‌کوبی رایگان تب برفکی در این استان 45 میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش دارد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به اینکه سال گذشته 15 میلیارد ریال برای اجرای این طرح در استان هزینه شد، گفت: با توجه به آنکه برای اجرای این طرح هزینه بسیار زیادی شده، از دامداران و روستاییان استان درخواست می‌شود همکاری لازم را با گروه‌های دامپزشکی داشته باشند.

ورمقانی با بیان اینکه به‌دلیل کمبود واکسن رایگان امسال در مرحله نخست تنها جمعیت دام سنگین استان علیه این بیماری ایمن شد، یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود یک‌ونیم میلیون رأس دام سبک و سنگین در مرحله دوم علیه این بیماری واکسینه شوند.

شهریورماه امسال در قالب مرحله نخست مایه‌کوبی دام‌ها 53 هزار رأس دام سنگین علیه این بیماری در کردستان واکسینه شدند.

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی کردستان در اطلاعیه‌های مختلف از شهروندان خواست تا هرگونه تخلف بهداشتی در زمینه دام و فرآورده‌های خام دامی را در اسرع وقت به سامانه 1512 اطلاع دهند.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علائم این بیماری است.

شناسه خبر 37538