عدم دریافت بیمه در حین پرداخت اقساط، آگاه نبودن بیمه شونده از روند کاری بیمه اتومبیل و عمل نکردن به تهعدات در جبران خسارت سبب بروز اختلاف بین بیمه شوندگان و بیمه کنندگان شده است.
یکی از اختلافاتی که بین بیمه گر و شرکتهای بیمه پس از بروز حوادث و تصادفات رخ میدهد ناشی از میزان جبران خسارت از سوی شرکتهای بیمه است که عموما نارضایتی و اعتراض زیان دیدگان را به دنبال دارد.
امروزه به علت اینکه خطر تصادف و برخورد با وسایل نقلیه افزایش یافته و تنها راه جبران و کمک به زیان دیدگان و رفع اثرات نامطلوب آن استفاده از بیمه است؛ مردم همواره وسایل نقلیهی خود را برای پوشش در حوادث احتمالی بیمه میکنند.
پس از بروز حوادث در بسیاری از موارد شاهدیم که اختلافاتی بین بیمه گر و بیمه کننده رخ میدهد که حکایت از این دارد، بیمه کنندگان در جبران خسارت و عمل به تعهدات خود و مواردی از این قبیل کوتاهی میکنند و به طبع در ادامه مشاجرهها و اختلافاتی را نیز در پی خواهد داشت.
پرداخت درصد کمی از زیان وارد شده
یکی از شهروندان استان که تحت پوشش بیمهی فرهنگیان است در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: حدود چهار سال پیش وسیلهی نقلیهی خود را برای پیش بینی حوادث احتمالی بیمهی بدنه کردم و سالانه نیز به علت افزایش مبلغ خودرو و... به میزان مبلغ پرداختی بیمه افزوده میشد، اما پس از اینکه با خودروی خود تصادف کردم بیمه مشخصه که میبایست میزان بیشتری از مبلغ خسارت را جبران میکرد تنها درصد کمی از زیان وارد شده را پس از کش و قوسهای فراوان پرداخت کرد.
یکی دیگر از شهروندان ایلامی افزود: ماشین من چندین ماه قبل سرقت شده است اما هنوز خسارت من پرداخت نشده و به اعتراضات من نیز بیتوجه هستند.
وی با اعلام نارضایتی ادامه داد: در زمانی که بیمه را قسط بندی کردهایم و در حین پرداخت اقساط تصادف صورت گیرد مشمول بیمه نمیشویم مگر اینکه به صورت کامل اقساط را یکجا پرداخت کنیم.
جمعیت بیشمار معترضان به روند کاری بیمه گرها
مقصودی از وکلا و اساتید استان ایلام در همین راستا بیان کرد: سالانه جمعیت بیشماری از شاکیان در دادگاه را معترضان به روند کاری بیمه گرها تشکیل میدهند.
وی افزود: شکایات از شرکتهای بیمه در زمینههای مختلفی به خصوص عدم عمل به تعهدات و بروز تخلفات است که دادگاه عموما پس از بررسی شواهد و قرار دادها رای را به نفع مردم صادر میکنند اما همچنان عدم آگاهی کافی از روند کاری از علت اصلی بروز مشکلات است.
به دنبال پیگیری علت جهت اختلافات موجود در بیمه اتومبیل جویا شدیم که در خیلی از موارد اختیار کافی به متقاضیان داده نمیشود و بیتوجهی به این مهم در مواردی موجب سو استفادهی بیمه کنندگان و یا اشتباه بیمه گرها برای تقاضای خسارت بیشتر میشود.
در ادامه در خصوص بیمهی بدنه نیز شاهدیم علیرغم اینکه متقاضیان بالایی دارد متاسفانه روش مناسبی برای قیمت گیری دقیق آن اندیشیده نشده است، به صورتی که تفاوت بیمهی بدنهی خودرو در شرکتهای مختلف برای خودرو و خدمات یکسان ممکن است تا چند هزار تومان تفاوت داشته باشد.
بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو
نسرین سلطانی از دفتر داران بیمه در استان در خصوص شرایط بیمه گذاری اتومبیل بیان کرد: در کل دو نوع بیمه به نام شخص ثالث و بیمهی بدنه وجود دارد.
وی افزود: بیمهی شخص ثالث تنها خسارت واره شده به فرد یا ماشین شخص مقابل را جبران میکند، اما بیمهی بدنه حوادثاتی نظیر سرقت کلی، انفجار، صاعقه و آتش سوزی که جز موارد اصلی هستند و شکستگی شیشه، اسیدپاشی، حوادث طبیعی و... که جز موارد فرعی هستند را پوشش میدهد.
لازم به ذکر است؛ در خصوص پاسخ به شکایت یکی از شهروندان استان که پیشتر در خصوص سرقت ماشین معترض بود به گفتهی نسرین سلطانی خسارت جبران شده در خصوص سرقت ماشین پس از گذشت شش ماه و اعلام پلیس برای عدم پیدا شدن اتومبیل ربوده شده پرداخت خواهد شد.
وی در ادامه افزود: از مواردی که برای برآورد هزینه از طرف شرکت بیمه مد نظر گرفته میشود میتوان به مدل و سلامت ماشین و همچنین به تخفیفهایی که در گذشته داشته اشاره کرد که در صورت تکمیل بودن مدارک خسارت مقرر شده طی یک الی دو هفته میبایست پرداخت شود.
سلطانی در خصوص میزان مبلغ جبرای از سوی بیمه کنندگان بیان کرد: در هنگام تصادفات تمام مبلغ بیمه از سوی دفتر بیمه پرداخت میشود که تنها در مرحلهی اول تصادف ده درصد زیان وارد شده را خود بیمه گر متحمل میشود که فرانشیز نامیده میشود و برای بار دوم و سوم تصادف به ترتیب بیست و سی درصد خسارت وارد شده را خود بیمه گر باید پرداخت کند.
به گفتهی این بیمه کننده نکتهی قابل توجه این است که قیمت اتومبیل در روند بیمه تاثیر دارد و در حال حاضر نیز چون نوسانات در بازار اتومبیل زیاد است، زمانی که قیمت وسیلهی نقلیه افزایش مییابد میبایست از طرف الحاقیه قیمت ماشین نیز افزایش یابد و گرنه پرداخت خسارت بر اساس زمانی که بیمه شده محاسبه میشود.
پیگیریهای آموزش و پرورش
امیر مهردادی رئیس آموزش و پرورش استان : ایلام در خصوص پاسخ به مشکل یکی از بیمه شدگان که تحت پوشش بیمهی فرهنگیان بوده گفت: بیمهی اتومبیل یک سری چارچوبهای خاص خود را دارد که نیازمند پیگیریها و بررسیهای دقیقی است و پس از تحقیقات در صورت مقصر بودن بیمهی فرهنگیان اقدامات لازم انجام میشود.
وی پس از انجام تحقیقات افزود: قیمت اتومبیل این شخص با گذر زمان افزوده شد و متاسفانه این شخص نیزالحاقیه جهت افزایش قیمت ماشین نگرفته و به همین علت خسارت کمتری دریافت میکند.
کلانتری سرپرست بیمهی فرهنگیان استان افزود: پرونده به صورت محرمانه کاملا بررسی شده متاسفانه در بیمه نامهی خود جهت افزایش قیمت ماشین قراردادی را امضا نکرده است و طبق قانون خسارت متناسب با زمانی که قیمت اتومبیل پایینتر بوده پرداخت میشود.
یکی از مشکلات اساسی که موجب بروز مشکلات در بیمهی اتومبیل میشود عدم آگاهی بیمه گرها از روند کاری بیمهی اتومبیل است و در همین راستا شرکتهای بیمه موظف هستند قبل از انجام بیمه تمام الزامات را توضیح دهند تا بعد از بروز تصادفات مشکلاتی از این قبیل به دلیل کوتاهی بیمه کنندگان در انجام وظیفهی خود رخ ندهد.
منبع: خبرگزاری فارس
شناسه خبر 38136