سپهرغرب، گروه شهر: آگاهی از اهمیت وجود پیادهراهها در شهرهای امروزی میتواند به مدیران در رفع نواقص طراحی شهری کمک کند و آنها را در تصمیمگیریهای بهتر، برای آیندهای پایدارتر سوق دهد.
گروهی از محققان مؤسسه فناوری ماساچوست به پژوهش در زمینه پیادهراههای سراسر ایالت و مقایسه آنها با سایر نقاط پرداخته و به این نتیجه رسیدهاند که رضایت شهروندان در مناطقی با بیشترین امکان پیادهروی به مراتب بیشتر از سایر محلهها است. در واقع، در پیادهراهها مردم بیشتر به فعالیتهای فیزیکی میپردازند و از سلامت روحی و جسمی بیشتری برخوردار هستند. بدیهی است که آگاهی از این واقعیت میتواند به برنامهریزان شهری در ایجاد هر چه بیشتر پیادهراهها کمک کند و با دادن مالکیت فضاهای عمومی به ساکنان، از نقصهای طراحی شهری به طور قابل توجهی بکاهد.
از سوی دیگر، هر چه تعداد پیادهراههای یک شهر بیشتر باشد، تعداد افرادی که از تردد سبز برای انجام امور روزانه خود بهره میبرند بیشتر خواهد بود. در واقع، مقامات یک شهر میتوانند با تمرکز بیشتر بر اهمیت پیادهراهها، نه تنها به بهبود وضعیت و افزایش هر چه بیشتر آنها کمک کنند، بلکه از تعداد تقریبی افرادی که بدون استفاده از وسایل حمل و نقل موتوری به تردد در داخل شهر میپردازند، آگاه شوند همچنین، هر چه مدیران شهری بر لزوم وجود پیادهراهها بیشتر متمرکز شوند، در فراهم آوردن امکانات شهری در هر منطقه بیشتر تلاش خواهند کرد که این امر به سهم خود، در کاهش تردد وسایل حمل و نقل موتوری و پیامدهای مثبت آن، مؤثر خواهد بود.
محققان مؤسسه فناوری ماساچوست پس از انجام مطالعات پی در پی خود، از مزایای گسترش پیادهراهها در شهرها، بیشتر سخن به میان آوردند. آنها ادعا کردند که ترویج پیادهروی و پیادهراهسازی نه تنها در کاهش انتشار گاز کربن، آلودگی هوا و افزایش وضعیت سلامت روحی و جسمی شهروندان نقش مهمی ایفا میکند، بلکه در کاهش مصرف بودجههای شهری و رونق اقتصادی شهر نیز بسیار سهیم است. در واقع، هزینهای که صرف ایجاد یک پیادهراه میشود به مراتب کمتر از بودجهای است که مقامات به منظور ایجاد مسیری برای تردد وسایل حمل و نقل در نظر میگیرند از سوی دیگر، وجود پیادهراهها به افزایش تعداد عابران پیاده در فضاهای عمومی کمک میکند و در جذب آنها به مراکز تجاری سهیم است. از همه مهمتر این که، دخالت مستقیم کارکنان شهرداری و مقامات رسمی در احداث خیابانهایی برای خودروها ضروری است حال آن که، شهروندان میتوانند با کسب اجازه از سران، خود همانند مهندسانی عمل کنند و به طراحی پیادهراههایی در محل زندگیشان بپردازند که البته این کار، در کاهش بودجههای شهری نقش مهمی بر عهده دارد.
یکی دیگر از نتایجی که محققان مؤسسه فناوری ماساچوست در ادامه مطالعات خود به آن دست یافتند این بود که هر چه امکانات شهری در یک منطقه بیشتر باشد، رغبت مردم به رفت و آمد از طریق پیادهروی بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال این پژوهشگران تعداد افرادی که در چند خیابان از منطقه Kendall Square در شهر کمبریج ماساچوست به پیادهروی میپرداختند را در دو زمان مختلف از روز مورد بررسی قرار دادند و به نتایج جالبی دست یافتند. از ساعت 12 ظهر تا دو عصر، 872 نفر از این مسیرها به صورت پیاده تردد میکردند حال آن که این تعداد از ساعت 4 تا 8 عصر به هزار و 711 نفر میرسید. جالب است بدانید که تعداد سفرهای عابران پیاده در مسیرهایی با بیشترین دسترسی به ایستگاه مترو، اتوبوس، ساختمانهای اداری مهم شهر و دفاتر اصلی گوگل و آمازون حتی تا 11 هزار و 311 نفر نیز در تمام ساعات طول روز افزایش مییافت.
بنابراین، محققان نتیجه گرفتند که هر چه امکانات شهری در یک منطقه بیشتر باشد، پیادهروی در آن نیز بیشتر رواج پیدا میکند بنابراین، مقامات شهری نه تنها موظفند برای بهبود پیادهراهها تلاش کنند، بلکه باید با افزایش امکانات شهری در هر منطقه به ترویج پیادهروی در میان مردم برای انجام امور خود نیز بپردازند.
شناسه خبر 39970