سپهرغرب، گروه خبر: هشت سال پیش وعده دوبانده کردن جاده دهلران که از آن بهعنوان جاده مرگ نیز یاد میکنند، داده شد اما پس از گذشت سالها کماکان این وعده عملی نشده و تنها در حد یک حرف باقی مانده است.
جاده یکی از مهمترین زیرساختها و زیربناهای اساسی در هر کشوری است که میتواند به سرعت مسیر ارتقا و پیشرفت هر منطقه را در پی داشته باشد.
استان ایلام ازجمله استانهایی است که از لحاظ زیرساختهای جادهای هنوز به آن پیشرفت مورد نظر نرسیده است و هر روز شاهد افزایش آمار تصادفات جادهای در این استان هستیم.
یکی از پررفت و آمدترین نقاط استان، جاده دهلران است؛ این شهرستان راه ورود به جنوب کشور بوده اما به دلیل جادههای نامناسب این شهرستان به ناچار رانندگان مسیر دیگری را برای رفت و آمد انتخاب میکنند.
قول دو بانده کردن جاده دهلران که راه ورود به عتبات عالیات بهویژه در ایام اربعین است و میتواند بسیاری از مشکلات زیرساختهای جادهای در این شهرستان را رفع کند، عملی نشده است.
جادهها در شهرستان دهلران نامناسب هستند
عباسی یکی از شهروندان دهلرانی گفت: علیرغم اینکه شهرستان دهلران یک منطقه مرزی است و راه متصل استان به جنوب از این شهرستان میگذرد هنوز زیرساختهای این شهرستان تکمیل نشده است و راه جادهای در این شهرستان نامناسب است.
وی افزود: مسوولین استان و به ویژه نماینده حوزه جنوب بایستی نسبت به اجرایی شدن این پروژه مهم که برای استان و شهرستانها حائز اهمیت است اقدامات لازم را انجام دهند.
تنها 10 کیلومتر از جاده صاف و سپس رها شده است!
حجتالاسلام والمسلمین موسوی امام جمعه شهرستان دهلران گفت: هشت سال پیش قول دوبانده کردن جاده دهلران_اندیمشک و دهلران _مهران داده شد؛ سال 97 نماینده حوزه جنوب استان این پروژه را در پل دویرج که پیمانکار آن هم مشخص شد در 10 کیلومتر دوم دهلران _مهران و دهلران_ اندیمشک کلنگزنی کرد اما در این سه چهار سال فقط 10 تا 30 کامیون ماسه در این طرح ریخته شده و تنها 10 کیلومتر از آن را صاف و سپس رها کردهاند.
وی افزود: در این مدت اعتبار و پیمانکار مشخص بوده اما بعد گذشت چند سال به حال خود رها شده؛ بین دهلران _ مهران ماشینی که دچار نقص فنی شود، به علت عدم شانه خالی در جاده نمیتواند کنار بزند.
امام جمعه دهلران گفت: پلهایی قبل از انقلاب در این مسیر وجود داشته که آنها را تعریض کرده اما جادهها را تعریض نکردهاند؛ جاده دهلران که به جاده مرگ هم معروف است پیچهای خطرناک متعددی دارد، نصریان تا زعفرانیه _ مهران _ پل چنگوله آمار تصادفات در این نقاط زیاد بوده و همین مشکلات رفع نشده است.
موسوی افزود: حال سؤال این است که پیمانکاری که این پروژه را تحویل گرفت و آن را به حال خود رها کرد بودجه آن را صرف چه کاری کرده است؟
وی تصریح کرد: این پروژه دو بانده کردن جاده دهلران تنها در همین 10 کیلومتر انجام شد و دیگر یک متر به آن اضافه نشده است.
وی در پایان گفت: مردم از دولت جدید انتظار دارند که جاده بخش دشت عباس که مرگبار بوده و بارها به پلیس راه نیز گزارش داده شده است را پیگیری کنند.
18 کیلومتر باقیمانده به زودی تکمیل میشود
روابط عمومی اداره راه و شهرسازی استان ایلام گفت: جاده دهلران - اندیمشک 10 کیلومتر آن انجام شده و قرار است که آسفالت آن به زودی آغاز شود؛ باقیمانده آن به طول 18 کیلومتر از طرف شرکت زیرساخت کشور که اعتبار آن هم مشخص شده به مناقصه گذاشته است که بهزودی آغاز به کار میکند.
یعقوبیان افزود: پیمانکار پروژه با اتمام این 10 کیلومتر به علت مشکلات با شرکت و حضور در انتخابات مجلس به عنوان نماینده حوزه انتخابیه خود اداره راه و شهرسازی همکاری با وی را قطع و بدون وقفه با هماهنگی شرکت زیرساخت با یک شرکت و پیمانکار جدید وارد مذاکره شد و ادامه پروژه را به آنها واگذار کرد.
وی ادامه داد: جاده مهران - دهلران اداره راه و شهرسازی و شرکت زیرساخت دنبال مجوزات و تأمین اعتبار برای این کار هستند و بعد از انجام مراحل قانونی از طرف شرکت زیرساخت به مناقصه خواهیم گذاشت که بتوانیم هرچه زودتر این پروژه آغاز به کار کند.
وی در ادامه گفت: از طرف شرکت زیرساخت برای رفع پیچهای خطرناک نصریان واقع در مسیر دهلران که یکی از حادثهخیزترین نقاط این شهرستان است این پروژه به مناقصه و تأمین اعتبار آن انجام شده و از هفته آینده شروع به کار میکند و گرهای از مشکلات تردد مردم در این مسیر برطرف میشود.
این مسئول در پایان گفت: به سرانجام رسیدن این پروژه باعث کاهش تصادفات و کاهش زمان رفت و آمد و هزینههای مردم به سایر نقاط خواهد شد.
مسئولان با توجه به نزدیک شدن به زمان اربعین حسینی با قاطعیت هرچه تمام نسبت به تکمیل پروژههای عمرانی به ویژه جادهای در سطح استان همت خود را به کار بگیرند تا مشکلات ترافیکی کاهش یابد.
شناسه خبر 44535