سپهرغرب، گروه گردشگری: معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: پاویون گردشگری جمهوری اسلامی ایران بهعنوان درگاه ورودی، نخستین بخش از 9 بلوک غرفه کشور در نمایشگاه اکسپو دبی 2021 به شمار میآید که قرار است از تاریخ 9 مهرماه 1400 تا 11 فروردین 1401 در شهر دبی کشور امارات برگزار شود.
ولی تیموری در وبینار با مدیرانکل و معاونان گردشگری استانهای کشور که با حضور شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی بهعنوان مجری با هدف هماهنگی نهایی برنامهها و جایگیری در ساختار کلی اکسپو دبی 2021 برگزار شد؛ گفت: پاویون جمهوری اسلامی ایران در متراژی بالغبر دو هزار مترمربع از 9 بخش یا بلوک تشکیل شده است.
وی با تأکید بر هماهنگی و مدیریت برنامهها طبق شعار واحد نمایشگاه اکسپو با عنوان پیوند اذهان و خلق آینده افزود: «ادارات کل استانی شرکتکننده در اکسپو دبی 2021 در تلاش باشند تا با ارائه برنامههای با کیفیت و تمرکز بر اطمینانبخشی و متقاعدسازی، ضمن ایجاد امکان معرفی شایسته جمهوری اسلامی ایران، زمینه ورود گردشگران به کشور را در آیندهای نزدیک فراهم آورند.
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تأکید کرد: 198 کشور حاضر در این رویداد مهم بینالمللی علاوه بر معرفی ظرفیتها و توانمندیهای کنونی خود، آینده و چشمانداز روشن کشورشان را نیز معرفی میکنند.
تیموری یادآور شد: طبق برنامهریزی صورت گرفته بهرهمندی از فناوری اطلاعات در قالب اپلیکیشنها، واقعیت افزوده و مبتنی بر استارتآپهای این حوزه منتهی به ارائه محتوای جدید به روشهای نوین خواهد شد تا ظرفیتهای گردشگری کشور در بلوک گردشگری ایران بهعنوان بخش نخست از غرفه جمهوری اسلامی ایران عرضه شود.
وی با اشاره به اینکه اکسپو دبی فرصتی طلایی برای عرضه ظرفیتهای تمام دفاتر خدمات مسافرتی، هتلها و بهطور کل فعالان گردشگری کشور فراهم خواهد آورد؛ خاطرنشان کرد: همه استانها و بخشهای تابعه در این رویداد باید علاوه بر لحاظ کردن شعار سراسری گفته شده، سه زیرمجموعه فرصت، تحرک و پایداری را در برنامههای خود لحاظ کنند.
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تصریح کرد: محور فرصت با ایجاد ظرفیت برای آیندهای بهتر، شامل حوزههای آموزشی، اشتغال، صنایع و سرمایهگذاری مناسبتر، محور تحرک با شناسایی بخشهای تحرکپذیر و در نهایت محور پایداری با نمایش مفهوم زندگی در تعادل بر روی سیاره زمین، زیر شاخهنوآوری و شیوههای حفاظت از اکوسیستمها، مدیریت منابع و طراحی محیطها و سیستمهای اقتصادی برای کاهش تغییرات اقلیمی و ایجاد مزایای پایدار بهنوعی هرکدام در ساختار پاویون گردشگری جمهوری اسلامی ایران لحاظ خواهد شد.
تیموری در تشریح خدمات گردشگری نوین در غرفه مورد نظر گفت: در فضای پاویون گردشگری با استفاده از پروژکتور 360 درجه و تصاویری که با همین نوع دوربینها گرفته میشود؛ فضای دورتادور را تصاویر پر میکند بهعنوانمثال اگر کاخ گلستان را در نظر بگیریم، بازدیدکننده خود را در داخل کاخ گلستان میبیند و برای اینکه فضا بیشتر القاء شود از عطرهایی که قابل استشمام و با فضای آنجا یکی هستند نیز استفاده میشود.
وی همچنین در ادامه توضیح خدمات فناوری اطلاعات در غرفه گردشگری ایران؛ افزود: هر بازدیدکنندهای که وارد پاویون گردشگری میشود بلافاصله با یک اپلیکیشن پیامی به او مبنی بر خوشامدگویی ارسال میشود و اعلام میکند برای اطلاعات بیشتر میتواند نرمافزاری را که لینکش فرستاده شده آپلود کند و در صورت انجام آن وارد فضای مجازی پاویون گردشگری قرار گیرد. در واقع این نرمافزار بستر مناسبی به شمار میآید که برای معرفی پلتفرمهای الکترونیکی فعال در حوزه گردشگری و صنایعدستی به کار گرفته میشود.
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ادامه داد: در میان بلوکهای گوناگون پاویون ایران محلی برای اجرای نمایشها، موسیقی، فیلم و پرفورمنس وجود دارد که از آن برای اجرای برنامههای متنوع استانها، جشنوارهها و شرکتهای بخش خصوصی و هتلها است که تمایل برای ارائه و اجرای برنامههای خود دارند؛ استفاده خواهد شد.
بنا به گفته تیموری اتاق تجارت یا B TO B نیز در حاشیه پاویون گردشگری ایران طراحی شده است تا فعالان این حوزه بتوانند با همپای بخش خصوصی و مشتریان خود ارتباط دو سویه برقرار کنند.
وی ادامه داد: در اختیار گرفتن هفت روزنه چشمی از 16 مورد موجود در غرفه ایران بهعنوان شهر فرهنگ به بازدیدکنندگان این امکان را میدهد تا با نگاه کردن در آن بتوانند بخشی از میراثفرهنگی هر استان را بهصورت محتوای تصویری مشاهده کنند.
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خاطرنشان کرد: استانها، مناطق آزاد و شرکتکنندگان در اکسپو 2020 باید محتواهایی در 90 ثانیه برای هر چشمی تولید و آماده کنند که بهصورت لوپ تکرار و اجرا شود.
بنا به گفته تیموری کلیه برنامهها در پاویون گردشگری بهصورت عکس، تصویر، صدا و فضاهای مجازی برای بازدیدکنندگان آماده میشود و برای توضیحات شفاهی، فرد یا افرادی از هراستان میتوانند حضور داشته باشند و به بازدیدکنندگان اطلاع و توضیح دهند.
وی افزود: همچنین طبق برنامهریزی صورت گرفته تصمیم بر آن است تا با استفاده از فناوری واقعیت افزوده (AR)، دیواری با عنوان دیوار برندها در غرفه گردشگری ایجاد شود. این دیوار، در حقیقت معرف مجموعههایی از برندهایی است که برای حضور در این نمایشگاه ثبتنام کرده و تمایل دارند اطلاعات مربوط به فعالیتها و تلاشهای خود را به بازدیدکنندگان اکسپو ارائه دهند.
ت معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی همچنین از برگزاری دو جشنواره استارتآپهای گردشگری و جشنواره هتلها و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری ایران بهعنوان دو رویداد مهم در حاشیه پاویون گردشگری ایران نام برد و گفت: در این دو رویداد در صورت تمایل بخشهای علاقهمند و فعال خصوصی در دو بخش استارتآپهای گردشگری و تأسیسات تخصصی مرتبط میتوانند با تمرکز بر پتانسیلهای کارآفرینی ظرفیتها و توانمندیهای خود را عرضه و امکان ارتباط با سایر بخشهای مشابه را بیابند.
شناسه خبر 45898