شناسه خبر:48441
1400/8/25 09:31:37
آبخیزداری، حس آرامش آبخیزنشینان؛

در پی بارندگی‌ها سازه‌های آبخیزداری آسیب ندید

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان آبخیزداری گفت: به دنبال بارندگی‌های چند روز گذشته و با نتایج بازدیدهای میدانی از سازه‌های آبخیزداری، هیچکدام از سازه‌های آبخیزداری در استان دچار تخریب نشده و درعین‌حال از پایداری مناسبی نیز برخودار بوده و نقش بسیار مفید و مؤثری در کنترل سیل و رسوب داشته است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، مهرداد آزادی با بیان اهمیت طرح‌های آبخیزداری در حفظ منابع پایه آب‌وخاک، گفت: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در استان طی چندسال اخیر با جدیت و قوت بیشتری اجرایی شده و خوشبختانه اثرات خوبی در کاهش سیل و خسارت ناشی از آن داشته است.

وی تصریح کرد: به دنبال بارندگی‌های چند روز گذشته و با نتایج بازدیدهای میدانی از سازه‌های آبخیزداری، هیچکدام از سازه‌های آبخیزداری در استان دچار تخریب نشده و درعین‌حال از پایداری مناسبی نیز برخودار بوده و نقش بسیار مفید و مؤثری در کنترل سیل و رسوب داشته است.

به گفته مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان علاوه‌بر نقش مؤثر عملیات آبخیزداری در کنترل سیل، این نوع اقدامات نقش مهمی در حفاظت خاک، تقویت پوشش گیاهی، پُرآب شدن چشمه‌ها، چاه‌ها، قنوات و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی خواهد داشت.

آزادی در ادامه اظهار کرد: اقدامات آبخیزداری و آبخونداری نقش بسیار مهمی در رونق بخش کشاورزی و بهبود کسب‌وکار و تغییر معیشت مردم آبخیزنشین و بهره‌برداران محلی داشته، زیرا هرجا آب باشد، آبادانی هم خواهد بود.

وی اضافه کرد: امروزه با وجود چالش‌های جدی در سطح کشور از قبیل سیل، خشک‌سالی، فرسایش خاک، تولید رسوب، فرونشست زمین، گردوغبار، کاهش حاصلخیزی اراضی، آلودگی هوا و غیره، منابع طبیعی در کنار حفظ اراضی ملی نمی‌تواند به‌تنهایی بر همه مسائل و مشکلات و دغدغه‌های یادشده فائق آید و مشارکت همگانی برای حفظ وتوسعه منابع ارزشمند الهی یک امر ضروری و بلکه یک مسئولیت اجتماعی است.

مسئول روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: طرح‌های منابع طبیعی زیربنایی و عام‌المنفعه و اثرات آن برای همه مردم است و یک اصل مهم در منابع طبیعی جلب مشارکت و همیاری سایر دستگاه‌های اجرایی و همراهی مردم و رویکرد مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز است که علاوه‌بر ایجاد زمینه تعامل، هم‌فکری، هم‌افزایی جوامع محلی و بهره‌برداران، شاهد رشد و توسعه طرح‌های منابع طبیعی و نهایتاً توسعه استان خواهیم بود.

شناسه خبر 48441