شناسه خبر:49089
1400/9/9 09:48:18

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سرپل‌ ذهاب با بیان اینکه زیستگاه‌های طبیعی این شهرستان ازنظر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پایش شدند، گفت: در این پایش هیچ موردی از ابتلا پرندگان به این بیماری مشاهده نشد.

کیانوش احسانی‌پور روز دوشنبه افزود: بر این اساس، گروه‌های مشترک از دامپزشکی و حفاظت محیط‌زیست، مناطق آبگیر و رودخانه‌ها را به‌طور مستمر مورد پایش و بررسی قرار می‌دهند.

وی اظهار کرد: مأمورین اداره به‌صورت مستمر مناطق فوق‌الذکر را مورد پایش قرار می‌دهند و درصورت وجود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بلافاصله اطلاع‌رسانی و اقدام لازم درخصوص مقابله و کنترل بیماری به‌عمل می‌آید.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سرپل ذهاب از همه مردم خواست موارد مشکوک تلف شدن پرندگان را به اداره دامپزشکی، محیط‌زیست و شبکه بهداشت و درمان اطلاع دهند.

احسانی‌پور اضافه کرد: پایش زیستگاه‌های پرندگان مهاجر از نیمه مهرماه آغاز شد و معمولاً تا اسفندماه ادامه دارد.

شهرستان سرپل ذهاب یکی از کانون‌های مهم تنوع زیستی در سطح استان کرمانشاه ازنظر گیاهی و تنوع جانوری است و گونه‌های شاخصی مانند کل و بز، خرس قهوه‌ای، سنجاب ایرانی، کفتار و گرگ در زیستگاه‌های این شهرستان وجود دارد.

منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز با سه هزار و 800 هکتار مساحت، بخشی از حوزه استحفاظی شهرستان سرپل ذهاب بوده که به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی و منطقه‌ای گرمسیری دارای وحوش فراوان است.

منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز مشترک قصر شیرین و سرپل ذهاب هم‌اکنون تنها زیستگاه منحصربه‌فرد آهوی ایرانی در منطقه غرب کشور به‌شمار می‌رود.

از جانوران موجود در این منطقه می‌توان به کل و بز وحشی، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه، خرگوش، تشی و بزمجه اشاره کرد.

همچنین این منطقه حفاظت‌شده با پوشش گیاهی بلوط، پلک، تنگرس، آلبالو وحشی و گیاهان مرتعی، دارای انواع گونه‌های پرندگان شامل کبک، تیهو، سار و فاخته است.

شناسه خبر 49089