شناسه خبر:49943
1400/9/28 09:55:59

سپهرغرب، گروه خبر: در بازدید مشترک مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی، بیاتی نماینده مجلس شورای اسلامی و قنبری شهردار تفرش، بر تسریع در اجرای عملیات مرمت بنای تاریخی امامزاده محمد فم در شهرستان تفرش تأکید شد.

صبح روز گذشته در بازدید مشترک مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی، بیاتی نماینده مجلس شورای اسلامی و قنبری شهردار تفرش، بر تسریع در اجرای عملیات مرمت بنای تاریخی امامزاده محمد فم در شهرستان تفرش تأکید شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی گفت: مرمت این بنای تاریخی با اعتباری بالغ‌بر پنج میلیارد ریال با استفاده از طرح مرمتی تهیه‌شده انجام خواهد شد.

مصطفی مرزبان افزود: عملیات مرمتی امامزاده محمد فم در شهرستان تفرش با نظارت میراث فرهنگی از حدود سه ماه قبل شروع شده و در این عملیات مرمتی جمع‌آوری، کف‌سازی محوطه پیرامون بنا (حیاط) و همچنین خاک دستی که قبلاً غیر اصولی انجام شده و موجب حبس رطوبت در پایه‌های بنا شده است، اجرای کانال زه‌کشی دورتادور بقعه به‌منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به پایه‌های بنا و اجرای کف‌سازی پیرامون بنا با شیب‌بندی مناسب به‌منظور هدایت آب‌های سطحی درحال انجام است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی در مورد این آرامگاه تاریخی مربوط به دوره صفویه گفت: بنای امامزاده محمد فم تفرش دارای یک بنای مرکزی است و از این نوع بنا نمونه‌های دیگری نظیر امامزاده قاسم کهک، بقعه شاهوارق و بقعه ابوالعلی در شهرستان تفرش وجود دارد و این بنای تاریخی از معماری زیبای یک اصفهانی انجام شده که از تزئینات، آجرکاری، کاشی‌کاری و نقاشی زیبایی برخوردار است.

آرامگاه امامزاده محمد فم به شماره 432 در تاریخ پنجم اسفندماه 1341 به ثبت آثار ملی رسیده است.

شناسه خبر 49943