شناسه خبر:50846
1400/10/19 09:07:35

سپهرغرب، گروه خبر: غفلت مسئولین کرمانشاه در ایجاد صنایع تبدیلی سبب شده از ظرفیت تولید سه هزار و 200 تُنی خرما در این استان به‌خوبی استفاده نشود تا شیرینی این محصول استراتژیک در کام نخل‌کاران قصر شیرینی تلخ شود.

کرمانشاه استانی با سه اقلیم متفاوت آب‌وهوایی است و پتانسیل بالایی در کشت انواع محصولات کشاورزی دارد.

قصر شیرین با مساحت یک‌هزار و 550 کیلومتر مربع از شهرستان‌های استان کرمانشاه است، شهرستان قصر شیرین از شمال و غرب به کشور عراق از جنوب به استان ایلام از شرق به شهرستان‌های سرپل ذهاب و گیلانغرب محدود می‌شود.

قصر شیرین به سبب آب‌وهوای گرم و بیابانی خود، میزبان نخل‌های پُربرکتی بوده که شیرینی خرمایش را به رخ ایران کشیده است، اما به‌دلیل عدم وجود صنایع بسته‌بندی و تبدیلی، امکان صادرات آن به خارج از کشور وجود ندارد.

شاید به نظر برسد که مرز خاکی ایران و عراق در شهرستان قصر شیرین فرصت مناسبی برای صادرات به کشور عراق باشد، اما کشور عراق یکی از تولیدکنندگان خرما است و اتفاقاً این‌بار خوشبختانه اشباع بازار عراق از خرما به‌دلیل وجود نخلستان‌های زیاد در این کشور، به سود کشاورزان کرمانشاهی تمام شده و این فرصت را به نخلستان‌داران کرمانشاهی داده تا با بهره‌گیری از صنایع تبدیلی که جای خالی آن در کرمانشاه احساس می‌شود، فرآورده‌های متنوع و ارزشمند خرما را به کشورهای جهان صادر کنند.

خرما یکی از 10 محصول استراتژیک ایران است که ازنظر متخصصان تغذیه ارزش غذایی بالایی دارد و می‌توان با فرآوری آن، محصولات متنوع و ارزشمندی چون شیره‌ خرما، سرکه خرما، عسل خرما، چیپس خرما، شکلات خرما و موارد بسیار دیگری تولید کرد.

توجه به امر فرآوری خرما می‌تواند ارزش‌افزوده برای این محصول ایجاد کند، سوددهی و ایجاد اشتغال نیز به این وسیله میسر می‌شود.

   تولید سالیانه بیش از 3200 تُن خرما در کرمانشاه

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اظهار کرد: در شهرستان قصر شیرین سالانه سه هزار و 200 تُن خرما تولید می‌شود که 60 درصد از آن داخل استان مصرف و بقیه به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود.

منصور احمدی افزود: مساحت نخلستان‌های قصر شیرین درحال حاضر یک‌هزار هکتار بوده که 750 هکتار آن مثمر و باقی آن‌ها فعلاً نهال است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی که مانع افزایش سطح نخلستان‌ها است، تهیه پاجوش و نهال سالم بوده که اگر در دسترس باشد، می‌توان سطح فعلی نخلستان‌ها را تا دو برابر افزایش داد.

احمدی بیان کرد: نیمی از خرمای کشت‌شده در شهرستان قصر شیرین، رقم زاهدی است و بقیه ارقام شامل برحی، پیارم، ربی، اشرسی، خضراوی، رطب اشرسی و مجول است.

وی با اشاره به توسعه ارقام تجاری خرمای پیارم و مجول، گفت: با توجه به کیفیت خرماهای شهرستان قصر شیرین، اگر ارقام تجاری خرمای پیارم و مجول با موفقیت به ثمر برسند، قابلیت صادراتشان را داریم.

   نخل‌کاری که علاوه‌بر تولید، خرمایش را به استان‌های دیگر نیز می‌فرستد

یک نخل‌کار قصر شیرینی نیز اظهار کرد: نخل‌کاری شغل آبا و اجدادیشان بوده و درحال حاضر پنج هکتار نخلستان مثمر دارد.

علیرضا صیادی افزود: در هر هکتار صد نخل خرما قرار دارد و از این تعداد نخل حدود 10 تُن خرما که رقم آن زاهدی‌ است، برداشت می‌شود.

وی درخصوص ارقامی که بیشترین میزان کشت را در قصر شیرین دارد، تصریح کرد: خرمای زاهدی و خرمای اشرسی بیشترین رقم خرمای زیر کشت نخل‌کاران قصر شیرین است.

صیادی افزود: سال گذشته با توجه به ثمردهی خوب نخلستان، حدود 40 تُن از محصول خود را به شهرستان‌های استان کرمانشاه فروخته است.

وی بیان کرد: به دفعات تا 20 تُن نیز خرما به تهران، کرج و مشهد ارسال کرده که با توجه به مرغوبیت خرمای قصر شیرین، مورد استقبال قرار گرفته است.

صیادی درخصوص مشکلات نخل‌کاران قصر شیرین گفت: عدم وجود سردخانه‌ای که ظرفیت متناسب با تولیدات شهرستان قصر شیرین را داشته باشد و همچنین نبود صنعت بسته‌بندی مناسب، فروش و صادرات خرما را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: سردخانه شخصی با ظرفیت پنج تُن خرما، برای محصولاتم احداث کرده‌ام، اما این ظرفیت نیاز همه نخلستان را برطرف نمی‌کند.

   برای صنایع تبدیلی کرمانشاه کاری نشده است

پیش از این سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم استان کرمانشاه که از شبکه استانی زاگرس در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری پخش شد، اظهار کرد: در استان کرمانشاه صنعت کشاورزی بسیار گسترده است، اما در کنار آن برای صنایع تبدیلی کاری انجام نشده، از طرفی نیاز به تکمیل ارزش صنایع این استان وجود دارد.

اکنون زمان آن فرا رسیده تا با توجه به ظرفیت استان کرمانشاه و شهرستان قصر شیرین در تولیدات بالای خرمای مرغوب، برای صنایع تبدیلی به‌ویژه برای محصول استراتژیک خرما در استان کرمانشاه سرمایه‌گذاری شود تا با روش‌های نگهداری و فرآوری نوین این محصول ارزشمند، بتوان گام مهمی برای رونق نخل‌کاری برداشت و فرصت صادرات فرآورده‌های گوناگون و ارزشمند خرما فراهم شود.

با ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری در داخل استان کرمانشاه می‌توان علاوه‌بر ایجاد اشتغال از شیرینی این طلای شیرین بهره برد و خرمای تولیدشده در منطقه قصر شیرین که به‌دلیل نبود سردخانه، صنایع بسته‌بندی و تبدیلی در داخل استان کرمانشاه با قیمتی خیلی پایین‌تر مصرف می‌شود را صادر کرد.

شناسه خبر 50846