شناسه خبر:51386
1400/10/30 09:21:14

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری دهلران گفت: پنج اثر از صنایع دستی این شهرستان موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت کالا شدند.

حمید بختیاری در حاشیه تجلیل از برگزیدگان آثار فرهنگی و هنری گفت: پنج اثر شهرستان دهلران در رشته حصیربافی و گلیم نقش برجسته دارای هنر صنعت‌های پرپیشینه ای بوده که حکایت از تمدن فن آورانه ای از چیره دستی مردمان سخت‌کوش و هنرمند این دیار است، نشان مرغوبیت کالا کسب کرده‌اند.

وی افزود: هم‌اکنون تعداد 30 کارگاه شهری و روستایی در رشته‌های گلیم‌بافی، حصیر‌بافی، سیاه‌چادربافی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، رودوزی‌های سنتی، نمدمالی، نقاشی روی سفال و... در این شهرستان فعالیت می‌کنند.

مدیر میراث فرهنگی دهلران تأکید کرد: دو هزار و 500 صنعتگر دهلرانی در زمینه مشاغل خانگی و انفرادی در رشته‌های حصیربافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، قلاب‌دوزی، کیف‌بافی و... مشغول به فعالیت هستند.

بختیاری یادآور شد: سال‌های گذشته 300 نفر از مشاغل خانگی با معرفی به بانک‌های عامل در حوزه شهری و 250 نفر از طریق ثبت‌نام در سامانه کارا در روستاها تسهیلات دریافت کردند.

وی اضافه کرد: پرونده 450 نفر در حوزه روستایی نیز برای اخذ تسهیلات به اداره کل میراث فرهنگی استان ایلام ارسال شده است.

مدیر میراث فرهنگی دهلران اظهار کرد: سال جاری برای 150 نفر از فعالان حوزه مشاغل خانگی مجوز انفرادی و برای تعداد هفت کارگاه جواز تأسیس صادر شده و علاوه بر آن تعداد پنج کارگاه دیگر آماده بهره‌برداری هستند، سه کارگاه صنایع‌دستی جهت اخذ تسهیلات و اشتغال‌زایی به بنیاد برکت ستاد اجرایی امام (ره) و دو کارگاه نیز در قالب تسهیلات پشتیبان به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

بختیاری افزود: همچنین در حوزه‌های شهری و روستایی 22 کارگاه در رشته‌های مختلف از تسهیلات کارگاهی بهره‌مند شده و 110 متقاضی بیمه تأمین اجتماعی به اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام معرفی شده‌اند؛ 230 نفر نیز از طریق بیمه روستایی و عشایری طبق تفاهم‌نامه بیمه هستند.

وی یادآور شد: داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی هر دو سال یک مرتبه برگزار می‌گردد و آثار منتخب جهت شرکت در ارزیابی نهایی آثار، به معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال و توسط داوران، باتوجه به معیارهای اعلام شده، مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار گرفته و آثار شاخص موفق به دریافت نشان می‌گردند.

وی با اشاره به اشتغال تعداد زیادی از صنعتگران شهرستان دهلران به این حرفه‌های تولیدی زودبازه و اشتغال‌زا و راه‌اندازی بازارچه چیلات در آینده نه‌چندان دور لزوم احداث بازارچه صنایع‌دستی برای تمرکز فعالیت و عرضه این‌گونه محصولات و رونق جنبه‌های صادراتی آن را در سالی که مزین به تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی هاست، می‌طلبد، چرا که صنایع دستی کم‌هزینه‌ترین گزینه برای رونق تولید و اشتغال‌زایی مفید و مولد اقتصادی بر مبنای فرآورده‌های غیرنفتی است.

شناسه خبر 51386