شناسه خبر:51840
1400/11/11 09:36:58
نتیجه تفاهم‌نامه با قرارگاه خاتم برای شهر همدان؛

کار مطالعاتی نصف‌ونیمه برای یک پروژه

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: پس از گذشت نزدیک به یک سال از حضور نمایندگان قرارگاه خاتم در شهر همدان برای مشارکت در اجرای طرح‌های شهری، آنچه امروز عاید ما شده، اجرای طرح مطالعاتی پروژه کبابیان بوده که هنوز به مرحله نهایی شدن نقشه هم نرسیده است.

این‌روزها روی بیشتر پُل‌ها و پروژه‌های بزرگ عمرانی در کلان‌شهرها نامی از قرارگاه خاتم است؛ تونل‌ها، مترو، اتوبان‌ها و غیره. جالب‌تر اینکه گفته می‌شود ورود سپاه به پروژه‌های بزرگ ساخت‌وساز در شهرها از دهه 70 و با ساخت پُل‌های شهری در تهران آغاز شد. حال آنکه اگر مروری بر اخبار قدیمی در این حوزه داشته باشیم، نشان می‌دهد که محمود احمدی‌نژاد شهردار وقت تهران در سال ٨٢ قرارگاه خاتم را به پروژه‌های اقتصادی تهران دعوت می‌کند. احمدی‌نژاد بهمن‌ماه سال ١٣٨٢ گفته بود: «تشریفات زائد اداری جز تحمیل هزینه‌های سنگین به مردم و شهر، فایده دیگری ندارد؛ بنابراین مدیریت شهری باید همواره فارغ از دغدغه‌های سیاسی، غیر سیاسی و بازی‌های معمول مخرب، خود را وقف خدمت به مردم و شهر کند». او در ادامه سخنانش از سه‌برابر شدن حجم فعالیت‌های عمرانی شهرداری سخن گفته و افزوده بود: «از شرکت‌های وابسته به بنیاد مستضعفان همچون جنرال‌مکانیک و شرکت ملی ساختمان و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا که دارای تجربه و توانمندی لازم بوده و پروژه‌ها را با بالاترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت انجام می‌دهند، استفاده کرده‌ایم». اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی طی سال‌های اخیر در کلان‌شهرها توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا به امری متداول تبدیل شده، اما در بین این شهرها نامی از کلان‌شهر همدان به چشم نمی‌خورد، تا اینکه اواخر سال گذشته شهردار پیشین همدان از مشارکت این قرارگاه در چهار پروژه بزرگ عمرانی خبر داد و گفت: با مطالعات انجام‌شده و پیگیری‌های صورت‌گرفته عملیات ساخت مجموعه فرهنگی، تجاری، گردشگری و اقامتی کبابیان همدان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های سرمایه‌گذاری با مشارکت این قرارگاه و با هدف هویت‌بخشی به این محله تاریخی، آغاز می‌شود.

صوفی ایجاد پارکینگ مرمر با هدف رفع مشکلات پارک کردن خودروها در مرکز شهر، تکمیل زیرگذر بهشت با هدف آسان‌سازی تردد شهروندان و اجرای مرکز فرهنگی در تپه حاج‌عنایت به‌منظور استفاده شهروندان را از دیگر طرح‌های مهم شهری دانست که اجرای آن‌ها به‌زودی با مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) آغاز می‌شود و عنوان کرد: این قرارگاه کارنامه درخشانی را در اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی و زیرساختی کشور دارد و بر این اساس قرار است همکاری لازم را با مدیریت شهری همدان نیز داشته باشد.

صوفی تأکید کرد: از ظرفیت توانمند قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در اجرای طرح‌های مهم مدیریت شهری استفاده خواهیم کرد.

حال با توجه به گذشت تقریباً یک سال از مطرح شدن این مسئله از سوی مدیریت شهری، بر آن شدیم تا از چگونگی پیگیری روند کار اطلاعاتی را کسب کنیم؛ بنابراین گفت‌وگویی را با وحید علی‌ضمیر، معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان ترتیب دادیم که در ادامه نتیجه را می‌خوانید:

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان با بیان اینکه سال گذشته تفاهم‌نامه بین شهرداری همدان با قرارگاه سازندگی خاتم برای اجرای چند پروژه عمرانی بسته شد، گفت: بر این اساس اوایل سال جاری بود که جلساتی برای بررسی بیشتر این پروژه‌ها و احصای آن‌ها برگزار شد و درنهایت به سه پروژه عمرانی در جهت عقد قرارداد با این قرارگاه رسید، بنابراین مشخصات این پروژه‌ها و چگونگی اجرای آن‌ها مشخص شد.

وحید علی‌ضمیر با تأکید بر اینکه مجموعه گردشگری کبابیان، تکمیل تقاطع بهشت و درنهایت مجموعه فرهنگی گردشگری تپه حاج‌عنایت پروژه‌های احصاشده‌ هستند، اذعان کرد: مجموعه تپه حاج‌عنایت هنوز در مرحله طراحی بوده که در این خصوص هنوز نمی‌توان اظهار نظری کرد.

وی با اشاره به اینکه درخصوص پروژه کبابیان نیز باید بگویم این پروژه یک مجموعه گردشگری است، ابراز کرد: این به آن معنا بوده که بخش‌های تجاری، پارکینگ طبقاتی، اقامتگاه و فضای بوم‌گردی در آن دیده شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کار مطالعاتی این پروژه و اجرای آن از سوی یکی از مؤسسات زیرمجموعه قرارگاه خاتم به‌عنوان راهسازه به‌زودی آغاز می‌شود، اذعان کرد: مکاتبات لازم انجام شده و درحال حاضر در مرحله مصوب کردن نقشه‌ها قرار داریم.

علی‌ضمیر با تأکید بر اینکه اگر به فاز دو نقشه‌ها یعنی مشخص شدن جزئیات آن برسیم به مرحله انعقاد قرارداد براساس برآوردهای دقیقی نیز خواهیم رسید، عنوان کرد: خوشبختانه از آنجا که قرارگاه خاتم از مزیت ترک تشریفات برخوردار است، به محض عقد قرارداد شاهد آغاز عملیات اجرایی خواهیم بود.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان با تأکید بر اینکه به‌صورت هم‌زمان کارهای مقدماتی همچون آزمایش خاک و دیگر موارد در دستور کار همکاران فنی قرار گرفته که هم‌زمان با تکمیل نقشه در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرای این پروژه در دستور کار قرار گیرد، ابراز کرد: در پروژه تکمیل تقاطع بهشت کار مطالعاتی از سوی شرکت مشاور دیگری خارج از مجموعه خاتم‌الانبیا در دستور کار است.

وی ادامه داد: این شرکت مشاور قرار است گزینه نهایی نیاز و یا عدم نیاز به زیرگذر را در این پروژه مشخص کند که درصورت نیاز به احداث زیرگذر ا برای اجرا از ظرفیت قرار گاه خاتم استفاده کنیم.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه هنوز برای اجرای مرکز فرهنگی در تپه حاج‌عنایت همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد در مرحله مباحث مطالعاتی هستیم و قرار است در این مجموعه یک یادمان شهری به‌عنوان نماد در شهر استقرار یابد که حتی چندسال پیش معاونت شهرسازی فراخوانی نیز برای آن برگزار کرد و بیش از 80 اثر به دبیرخانه این فراخوان ارسال شد، ابراز کرد: این مهم در بودجه سال آتی احتمالاً به‌عنوان یکی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری دیده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر درخصوص برآورد مالی اجرای این پروژه‌ها به‌دلیل مشخص نبودن نقشه‌ها نمی‌توان اظهار نظر کرد و این مهم منوط به مشخص شدن نقشه‌ها و جزئیات طرح است، اذعان کرد: با توجه به تمایل قرارگاه سازندگی خاتم جهت اجرای پروژه‌های بزرگ، سال آتی نیز احتمالاً برای تعدادی از پروژه‌‌های بزرگ از این ظرفیت استفاده کنیم.

مع‌الوصف؛ با وجود در بوق و کرنا کردن موضوع حضور قرارگاه سازندگی خاتم برای اجرای چند پروژه مهم عمرانی در شهر همدان توسط مدیران شهری، این‌روز‌ها شاهد سر بی‌کلاه شهرداری از اجرای این پروژه‌ها هستیم. زیرا در وهله نخست شاهد تقلیل رفتن چهار پروژه به سه پروژه و در ادامه کن‌لم‌یکن بودن سه پروژه بعدی بودیم! به‌طوری که می‌توان گفت آنچه از حضور قرارگاه خاتم در شهر همدان عاید مدیریت این شهر شده، پس از نمایش تبلیغاتی مدیریت شهری در آن برهه زمانی برای جذب این قرارگاه به‌عنوان سرمایه‌گذار بزرگ، تنها کار مطالعاتی برای یک پروژه از سوی مؤسسات وابسته به این قرار گاه انجام شده! و نه چیزی بیشتر و درواقع همچنان این سر بی‌کلاه همدان است که خودنمایی می‌کند.

شناسه خبر 51840