شناسه خبر:53412
1400/12/22 09:30:35

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان با بیان اینکه آرامگاه حبقوق نبی میراث فرهنگی و دینی است و باید مورد احترام قرار گیرد، گفت: فضای معنوی بارگاه حبقوق نبی (ع) باید توسعه یابد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در جلسه هماهنگی توسعه و بازسازی آستان مقدس حضرت حبقوق نبی (ع) که در شهرستان تویسرکان برگزار شد، بیان کرد: تویسرکان در دوران دفاع مقدس سرداران و فرماندهان بزرگی را تقدیم انقلاب کرده است و این جای تقدیر و کار دارد.

وی افزود: برنامه چهارساله در این زمینه تدوین کردیم، اما براساس اینکه برنامه ششم مجدد یک سال تصویب شد، فعلاً آن را کنار گذاشتیم و یک برنامه یک‌ساله تدوین کردیم که به دستگاه‌ها داده خواهد شد تا برنامه‌محور حرکت کنند.

استاندار همدان تصریح کرد: در این شهرستان ظرفیت‌های خوبی است که حمایت‌های همه‌جانبه‌ای از آن‌ها را به‌مرور انجام می‌دهیم؛ به‌ویژه در زمینه گردشگری که آرامگاه حبقوق نبی میراث فرهنگی و دینی است و باید مورد احترام قرار گیرد.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه فضای معنوی در آنجا باید عرفانی و طبق ادیان ما که مورد احترام هستند توسعه پیدا کند، خاطرنشان کرد: طرح مورد نظر جهت سامان‌دهی بارگاه حبقوق نبی انتخاب شد که در شورای برنامه‌ریزی شهرستان مورد تصویب قرار گرفته و برای تصویب به کمیسیون زیربنایی استان ارسال می‌شود تا پس از آن در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب شود.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم قبل از اینکه سفر ریاست‌جمهوری انجام گیرد باید صورت گیرد، افزود: این اقدام می‌تواند فضایی در سطح شهرستان ایجاد کند تا رشد و توسعه و پیشرفت سایر بخش‌ها را به دنبال داشته باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه رشد 7.2 درصد که سهم تکلیفی استان است باید مورد توجه قرار گرفته شود، اظهار کرد: از طرح بازسازی و احیای آستان مقدس حبقوق نبی (ع) در شهرستان تویسرکان حمایت می‌شود؛ در آینده برای بازدید ویژه از صنایع و واحدهای تولیدی تویسرکان به این شهرستان سفر خواهیم کرد.

فرماندار تویسرکان نیز گفت: توجه به سامان‌دهی آستان مقدس حضرت حبقوق نبی (ع) به این دلیل است که می‌تواند ساختار فرهنگی و هویتی شهرستان را به سمت دین و آرمان‌های الهی هدایت کند.

حسین افشاری دراین‌باره افزود: با انجام پروژه‌های در دست اقدام تویسرکان می‌توانیم توسعه پایدار را در شهرستان ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: در این شهرستان محور توسعه را بحث آمایش سرزمین که در سال 1385 برنامه‌ریزی شده، قرار داده‌ایم که در آن سه محور برای توسعه تویسرکان پیش‌بینی شده است.

فرماندار تویسرکان با تأکید بر اینکه توسعه کشاورزی، باغداری و صنایع جانبی ازجمله گردو، آلو، سماق و مرغداری در این شهرستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: بیش از پنج هزار و 500 هکتار باغ گردو با تولید سالانه حدود 15 هزار تُن گردو در تویسرکان وجود دارد.

افشاری در ادامه گفت: 18 هزار خانوار به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم از این گردو ارتزاق می‌کنند که توسعه صنایع سازگار با اقلیم و منابع طبیعی از دیگر محورهای توسعه این شهرستان خواهد بود.

وی با بیان اینکه در شهرستان 12 صنایع کارخانه بزرگ مرتبط با دارو و شیمی فعال است، تصریح کرد: تعداد 6 شرکت صنعتی با 156 هکتار در شهرستان تعریف شده که زیرساخت‌های برخی تکمیل نشده است و جهت تأمین برق شهرک، نگاه ویژه و حمایت استاندار را می‌طلبیم.

این مقام مسئول در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه یک طرح 60 میلیارد تومانی داروسازی وجود دارد که درخواست سرمایه‌گذاری در شهرستان را کرده است، عنوان کرد: زمین برای این طرح را آماده کردیم و منتظر تأمین برق آن نیز هستیم.

فرماندار تویسرکان خاطرنشان کرد: در تویسرکان 100 اثر ثبت‌شده ملی وجود دارد که از 46 اثر ناملموس، 13 اثر آن در شهر تویسرکان است.

افشاری بیان کرد: این آثار نشان از غنای فرهنگی و مذهبی تویسرکان دارد.

وی خاطرنشان کرد: پیشینه حبقوق نبی 600 سال قبل از میلاد مسیح بوده و سابقه مذهبی و تاریخی در این شهرستان بیش از دو هزار و 700 سال است.

شناسه خبر 53412