سپهرغرب، گروه اجتماعی: معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه گفت: در تلاشیم از طریق انعقاد تفاهمنامه با سازمان بیمه سلامت، خانوارهای کمدرآمد و فاقد بیمه پایه درمان را شناسایی کنیم تا امکان پوشش بیمهای آنها فراهم شود.
داریوش ابوحمزه کمبود اطلاعات و داده را از مهمترین کاستیهای حوزه بیمه درمانی کشور دانست و افزود: متأسفانه در حوزه بیمه سلامت بخش عظیمی از جامعه کم درآمد کشور ما از هیچ گونه بیمه درمانی برخوردار نیستند. لذا ما در تلاش هستیم تا از طریق انعقاد تفاهم نامه و شروع همکاری با سازمان بیمه سلامت، خانوارهای کم درآمد و فاقد بیمه پایه درمان را شناسایی و دادههای این خانوارها را به سازمان بیمه سلامت ارائه دهیم تا از این طریق از بیمه پایه درمان برخوردار شوند.
وی ادامه داد: این همکاری در مرحله اول در استان تهران شروع شده و در صورت حصول نتیجه مطلوب در سایر استانهای کشور نیز ادامه خواهد داشت.
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: آئیننامه دیگری نیز که بر مبنای اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان تهیه شده مربوط به معافیت خانوارهای کمدرآمد از پرداخت حق بیمه برای صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی میباشد. بر مبنای این آئیننامه خانوارهای کم درآمد برای برخورداری از تسهیلات این صندوق نیازی به پرداخت حق بیمه ندارند که این افراد از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نهادهای ذیربط معرفی خواهند شد.
وی در خصوص بهبود معیشت کارگران نیز افزود: برای بهبود معیشت کارگران پیشنهاد اصلاح ماده 86 قانون تأمین اجتماعی برای لحاظ در بودجه 1401 تقدیم مجلس شورای اسلامی شده که بر اساس آن کارگران به جای اینکه پس از 720 روز بیمهپردازی از حق عائلهمندی بهرهمند شود، پس از 30 روز از این حق بهرهمند خواهند شد و این کمک خوبی به معیشت کارگران که عمدتاً در دهکهای پایین درآمدی هستند خواهد کرد. لایحه دائمی شدن اصلاح این ماده نیز در حال ارسال به کمیسیون اجتماعی دولت است.
ابوحمزه تاکید کرد: برای برخی دیگر از آسیبهای اجتماعی نیز اقدامات ویژهای انجام شده است. به عنوان مثال پیگیری اصلاح آئیننامه قانون مربوط به کودکان کار و پیگیری اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان از این جمله هستند. بر مبنای آئیننامهای که برای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان نوشته شده هر دستگاه تکالیف خاصی دارد که ما در معاونت رفاه اجتماعی پیگیر اجرای این تکالیف از دستگاههای مختلف هستیم.
به گفته وی، یکی از وظایف این معاونت پاسخ به اعتراضات در حوزه یارانه نقدی و معیشتی میباشد. در 6ماهه اخیر بیش از 3 هزار درخواست و اعتراض کتبی در حوزه یارانهها مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین هموطنان بیش از 156 هزار تماس تلفنی در 6 ماهه اخیر داشتهاند که مسائل ایشان توسط همکاران ما بررسی و اقدامات لازم پیگیری شده است.
شناسه خبر 53504