شناسه خبر:53519
1400/12/24 09:28:58
در مراسمی با حضور مشاور استاندار همدان:

از برگزیدگان جشنواره پویش مهرواره آب تقدیر شد

سپهرغرب، گروه خبر: در مراسمی با حضور مشاور استاندار همدان از برگزیدگان جشنواره پویش مهرواره آب تقدیر شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی آبفای استان همدان، مشاور استاندار همدان در آیین تجلیل از برگزیدگان پویش مهرواره آب با اشاره به اینکه این مجموعه اقدامات فرهنگی پسندیده و دارای ارزشی دارد، گفت: در فرهنگ دینی ما مسئله صرفه‌جویی از مسائل مورد تأکید است.

محمدرضا غلامی‌پاک با اذعان بر اینکه مدیریت آب مسئله‌ای ویژه و دارای اهمیت است، اظهار کرد: همه باید در مدیریت مصرف کوشا باشیم و فرهنگ‌سازی در این رابطه با دستور امکان‌پذیر نیست.

وی آب را نعمتی خدادادی و مایع حیات دانست و تصریح کرد: متأسفانه استفاده بی‌رویه از این نعمت، موجب خشک شدن سفره‌های زیرزمینی شده؛ به‌طوری که ذخیره صدساله کره زمین در طول 40 سال گذشته به مصرف رسیده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به پروژه تأمین آب از سد تالوار اشاره کرد و گفت: این پروژه از پروژه‌های سفر رهبری در سال 83 به استان همدان بود که متأسفانه در طول سال‌های اخیر بی‌نتیجه مانده بود.

وی افزود: با پیگیری‌های استاندار فعلی همدان، اقداماتی جهادی و انقلابی در راستای به ثمر رسیدن این پروژه درحال انجام است که امیدواریم با نتیجه گرفتن از این مجموعه تلاش‌ها، به‌زودی شاهد به ثمر نشستن پروژه مذکور باشیم.

در ادامه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز در این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: این پویش اقدام جدیدی بود که برای نخستین‌بار با همکاری صداوسیمای مرکز همدان، جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای و کانون پرورش فکری در سطح استان برگزار شد.

فرهاد بختیاری‌فر با بیان اینکه هدف از برگزاری پویش مهرواره آب اطلاع‌رسانی به مردم و آگاهی‌بخشی درخصوص مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب بود، عنوان کرد: پویش مذکور با شرکت نزدیک به یک‌هزار نفر در 9 حوزه در بخش‌هایی چون کلیپ، نقاشی، عکاسی، داستانک و پژوهش برگزار شد.

بختیاری‌فر ضمن تقدیر از مشارکت‌کنندگان و برگزارکنندگان این پویش، اظهار کرد: امیدواریم ثمره این نوع برنامه‌ها کاهش و مدیریت مصرف آب باشد.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی با اشاره به اینکه در سال آبی 99-1400 میزان بارش در سطح کشور 157 میلی‌متر گزارش شده است، گفت: در سال آبی مذکور همدان یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌ها در طول 50 سال اخیر را تجربه کرد.

این مقام مسئول عنوان کرد: همدان نسبت به سال آبی قبل 50 درصد و نسبت به بلندمدت با کاهش 37 درصدی بارش‌ها مواجه بوده است.

بختیاری‌فر همچنین به افزایش دما در طول سال‌های اخیر اشاره و بیان کرد: علاوه‌بر کاهش بارش‌ها، دمای هوا نیز نسبت به مدت‌مشابه سال گذشته با 1.6 درجه سلسیوس و نسبت به بلندمدت با 1.3 درجه سلسیوس افزایش روبه‌رو بوده است.

وی در ادامه تأکید کرد: با توجه به کاهش میزان بارندگی، افزایش دما و کمبود منابع تأمین آب، لزوم مدیریت مصرف بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در چنین شرایطی باید مدیریت تقاضا و مصرف در اولویت اقدامات دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه براساس گزارش شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور میانگین مصرف آب برای هر خانواده در طول شبانه‌روز 150 لیتر در ثانیه است، گفت: این میزان در شهر همدان 197 تا 200 لیتر در ثانیه است که با این حساب شهروندان ما 50 لیتر در ثانیه آب بیشتر مصرف می‌کنند.

بختیاری‌فر همچنین اعلام کرد: مصارف 60 درصد مشترکان همدانی بالای الگوی مصرف بوده و 40 درصد شهروندان ما خوش‌مصرف و کم‌مصرف هستند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به منابع تأمین آب در همدان، گفت: 63 حلقه چاه تأمین‌کننده 630 لیتر در ثانیه آب شهر همدان بودند، درحالی که در شرایط فعلی آبدهی چاه‌ها به 10 لیتر در ثانیه رسیده است.

این مقام مسئول بر لزوم تغییر الگوی کشت و مدیریت بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه عمده مصارف منابع آبی ما به بخش کشاورزی برمی‌گردد، مدیریت این حوزه از الزامات است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از تأمین آب شهر همدان به سدها برمی‌گردد، عنوان کرد: درحال حاضر ذخیره سد اکباتان سه میلیون متر مکعب است که چنانچه ورودی سد افزایش نمی‌یافت، تا 20 روز آینده قادر به تأمین آب نبودیم.

بختیاری‌فر افزود: خوشبختانه با بارش‌های اخیر ورودی سد اکباتان افزایش یافت، ضمن اینکه با مدیریت انجام‌شده میزان برداشت از سد نیز از 700 لیتر در ثانیه به 380 لیتر در ثانیه کاهش یافت.

وی در ادامه از سد تالوار به‌عنوان منبع پایدار تأمین آب بلندمدت شهر همدان یاد کرد و گفت: پروژه آب‌رسانی از سد تالوار که از سال 83 قرار بود با محوریت آب منطقه‌ای به نتیجه برسد، متأسفانه تاکنون به سرانجام نرسیده بود که با تلاش و پیگیری‌های نمایندگان استان و استاندار ساعی استان امیدواریم تهدید کم‌آبی برای همدان از بین برود.

این مقام مسئول افزود: با توجه به اعتبارات خوب تخصیصی، امیدواریم امسال اخبار خوبی درخصوص تأمین بلندمدت آب به مردم شریف همدان بدهیم.

وی در رابطه با مجموعه اقدامات انجام‌شده به‌منظور تأمین کوتاه‌مدت آب نیز گفت: حفر 6 حلقه چاه در منطقه آق‌حصار در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان قرار گرفت که تاکنون یک حلقه چاه وارد مدار شده و سه حلقه نیز تا پایان سال وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم از برگزیدگان پویش در بخش‌های مختلف تجلیل شد.

شناسه خبر 53519