شناسه خبر:86785
1403/7/5 17:45:00

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: به‌منظور اطفای حریق در منابع طبیعی، نیازمند تشکیل یگان ویژه و تخصصی در این اداره کل هستیم.


سرهنگ علی نوری روز پنجشنبه با بیان اینکه به‌منظور اطفای حریق در منابع طبیعی، نیازمند تشکیل یگان ویژه و تخصصی در این اداره کل هستیم، ابراز کرد: یگان حفاظت از منابع طبیعی علاوه‌بر مهار آتش، دیگر مأموریت‌ها ازجمله برخورد با متخلفان در حوزه تخریب، تصرف، قطع درخت و غیره را برعهده دارد، درحالی که می‌طلبد این حوزه به‌صورت تخصصی برای اطفای آتش در مراتع و عرصه‌های ملی ورود کند.
وی بیان کرد: درصورت تخصصی شدن مهار آتش توسط محیط‌بانان، امکانات و تجهیزات مورد نیاز نیز در اختیار نیروها قرار می‌گیرد و متناسب با تجهیزات و مأموریت‌ها دوره‌های آموزشی تخصصی و ویژه برای آن‌ها برگزار می‌شود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: طرحی با عنوان تبدیل شدن منابع طبیعی همدان به پایگاه مهار حریق غرب کشور در دست بررسی بوده که هنوز نهایی نشده است.
سرهنگ نوری اضافه کرد: با نهایی شدن این طرح، ساختمان، نیرو و تجهیزات برای ایجاد این پایگاه در همدان پیش‌بینی و درصورت بروز آتش در عرصه‌های طبیعی ایلام، کردستان و کرمانشاه از این پایگاه نیرو و تجهیزات برای امدادرسانی اعزام می‌شود.
وی گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود 650 هکتار از عرصه‌های ملی در 64 فقره، طعمه حریق شد که بیش از 50 درصد از این عرصه متعلق به شهرستان اسدآباد است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: بیشترین عامل بروز آتش در عرصه‌های طبیعی، جارسوزی و آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی بوده است.
سرهنگ نوری ادامه داد: روز گذشته نیز بخشی از اراضی منابع طبیعی اسدآباد به‌علت جارسوزی طعمه آتش شد و در این راستا کشاورز متخلف دستگیر و تحویل مرجع قضائی شد.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون برای 6 نفر پرونده به‌علت ایجاد آتش‌سوزی عمدی در مراجع قضائی استان همدان تشکیل شده، اما هنوز رأیی در‌این‌باره صادر نشده است.
وسعت اراضی ملی همدان به 650 هزار هکتار می‌رسد.

شناسه خبر 86785