شناسه خبر:86784
1403/7/5 17:39:00

مدیرکل اسناد و کتابخانه‌های ملی غرب کشور گفت: در سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی غرب کشور، پنج هزار و 200 پرونده در موضوع وقف‌نامه و 661 پرونده در موضوع همدان وجود دارد.


عاطفه زارعی روز پنجشنبه در همایش یاوران ولایت در تالار شهیدآوینی ضمن عرض تبریک و تهنیت هفته دفاع مقدس و هفته وقف، اظهار کرد: نخستین نکته‌ای که پس از ورودم به سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی منطقه غرب به آن توجه کردم، هویتی بود که این اسناد در منطقه رقم می‌زدند.
وی نخستین صحبت کاری خود با اداره اوقاف را در باب اسناد وقف‌نامه ربع رشیدی دانست و گفت: وقف‌نامه ربع رشیدی در قرن هشت تدوین شده‌، اما در استان همدان فاقد سند مشخصی از آن بودیم.
مدیرکل اسناد و کتابخانه‌های ملی غرب کشور با بیان اینکه با کمک اداره اوقاف اسناد وقف‌نامه ربع رشیدی از تبریز پیدا شده است، مطرح کرد: طولانی‌ترین و مفصل‌ترین وقف‌نامه کشور مربوط به وقف ربع رشیدی بوده و کوتاه‌ترین وقف‌نامه در سال 1332 در مسجد پیغمبر (ص) نوشته شده که هر دو مربوط به همدان است.
زارعی با بیان اینکه ربع رشیدی با همت و اندیشه والای برگرفته از تعالیم اسلامی توسط رشیدالدین فضل‌الله همدانی، وزیر فرزانه در تبریز احداث شد، عنوان کرد: عظمت ربع رشیدی در دوره‌های بعد تخریب شد و جز خرابه‌ای چیزی از آن شکوه باقی نمانده است.
وی اعلام کرد: با تخریب ربع رشیدی، میراث مکتوب و سند موقوفه آن تخریب نشده است. این وقف‌نامه با استناد به آیات قرآن کریم و 18 حدیث، تدوین شده و باقی مانده است.
مدیرکل اسناد و کتابخانه‌های ملی غرب کشور با یادآوری آیاتی از وقف‌نامه ربع رشیدی، اظهار کرد: در تاریخ بعد از ورود اسلام به ایران، واقفین نیک‌اندیش بسیاری دیده شده‌اند که افتخار ما به آن بزرگ‌مردان همدانی است.
زارعی با اشاره به اینکه وقف بر اقتصاد و گردش مالی تأثیرگذار است، اعلام کرد: هدف از هم‌اندیشی و یادآوری پیشینه وقف‌نامه‌ها، بازاندیشی و تأمل در سیر تاریخی است.
وی با بیان اینکه در سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی غرب کشور پنج هزار و 200 پرونده در موضوع وقف‌نامه و 661 پرونده در موضوع همدان وجود دارد، مطرح کرد: امیدواریم با گردآوری اسناد، آن را در اختیار پژوهشگران قرار دهیم و این میراث را برای آیندگان به یادگار بگذاریم.

شناسه خبر 86784