شناسه خبر:86788
1403/7/5 18:08:00
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان:

درآمد موقوفات استان همدان به 2500 میلیارد ریال رسید

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان مهم‌ترین وظیفه این اداره کل را حفظ و حراست موقوفات و بقاع متبرکه در دو بخش عمران، آبادانی و نگهداری و تثبیت مالکیت املاک وقفی عنوان کرد و گفت: درآمد موقوفات این استان سال گذشته به دو هزار و 500 میلیارد ریال در عناوین مختلف رسید.


حجت‌الاسلام رضا حاجی‌زین‌العابدینی روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران شهرستان ملایر اظهار کرد: 18 پروژه سرمایه‌گذاری و اقتصادی همچون هایپرمارکت، باغ عمارت و پروژه 18 واحدی مسکونی در این استان در دست اجرا داریم و قراردادهای اکثر پروژه‌های ما 24 ماهه است؛ دنبال این هستیم که پروژه‌ها زودتر به اتمام برسند.
وی افزود: طی پنج‌سال گذشته حدود 33 هزار متر مربع در حوزه عمران، آبادانی، نوسازی و مقاوم‌سازی بقاع متبرکه با اعتباری بالغ‌بر 180 میلیارد ریال،کار انجام شد و 117 هزار و 500 متر مربع رقبات موقوفات این استان با اعتبار 450 میلیارد ریال در این مدت تعمیر، حفظ و نگهداری شد که جدای از پروژه‌های سرمایه‌گذاری است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان ادامه داد: در مدت یادشده بالغ‌بر 135 هزار متر مربع در حوزه فضای سبز در شهرستان ملایر با اعتبار 100 میلیارد ریال هزینه شد؛ حدود 72 هزار متر مربع در مابقی استان همدان در حوزه فضای سبز کار انجام شد و بیشترین فضای سبز مربوط به ملایر است.
حجت‌الاسلام حاجی‌زین‌العابدینی سرمایه‌گذاری را یکی از دغدغه‌های حوزه موقوفات عنوان کرد و گفت: مجموعه اوقاف استان همت خود را در حوزه سرمایه‌گذاری، درآمدزایی و اقتصاد موقوفات صرف کرده تا بتوانیم نیات واقفان را به نحو احسن اجرایی کنیم.
* اوقاف و بنیاد تعاون ارتش 700 واحد مسکونی در ملایر می‌سازد
وی آغاز عملیات اجرایی جایگاه سوخت دومنظوره، فروشگاه بزرگ هاپیرمارکت، بازار مبل و منبت و اجرای نیروگاه خورشیدی 40 کیلوواتی را ازجمله پروژه‌های سرمایه‌گذاری در دست اجرای ملایر عنوان و بیان کرد: کارهای مطالعاتی نیروگاه خورشیدی انجام شده و از محل موقوفات 15 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این نیروگاه در ملایر برآورد شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان خاطرنشان کرد: طبق قراردادی که با بنیاد تعاون ارتش در حوزه ساخت‌وساز بستیم، در سه قطعه زمین به مساحت حدود 26 هزار متر مربع براساس نقشه‌های تهیه‌شده، 700 واحد مسکونی در شهرستان ملایر احداث خواهد شد.
حجت‌الاسلام حاجی‌زین‌العابدینی با اشاره به اینکه این پروژه در 140 هزار متر مربع اعیانی بوده و این زمین شامل یک قسمت تجاری و 700 واحد مسکونی است، افزود: این پروژه عظیم در قالب قرارداد مشارکت بین موقوفه شادروان سیف‌الدوله ملایر و بنیاد تعاون ارتش است و درتلاشیم هرچه سریع‌تر نظر کارشناسی را بگیریم و عملیات اجرایی آن دهه فجر امسال آغاز می‌شود.
وی با بیان اینکه نقشه‌ها تهیه و توافقاتی با شهرداری صورت گرفته و در مدت یک‌ماه آینده قرارداد مشارکت تنظیم و کار شروع می‌شود، بیان کرد: اجرای این پروژه برای موقوفات ارزش‌افزوده دارد و مردم ملایر از آن بهره‌مند می‌شوند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان ادامه داد: از هفته وقف سال گذشته تا امسال در حوزه طرح مهر تحصیلی یک‌هزار بسته با اعتبار هفت میلیارد ریال تهیه و با کمک آموزش‌وپرورش، کمیته امداد و بهزیستی بین دانش‌آموزان توزیع شد.
* در مسکن جوانان و مباحث قرآنی، نیاز به وقف جدید داریم
وی ادامه داد: در راستای نیات خیریه، کمک‌هزینه دارو و درمان، کمک به مدارس و فقرا، 140 میلیارد ریال، نیات اجتماعی همچون تعمیر حمام و کمک به حسینیه 150 میلیارد ریال، نیات مذهبی همچون روضه‌خوانی و اطعام‌دهی، تعزیه‌داری، موکب‌ها و ختم قرآن 68 میلیارد ریال و کمک به مساجد از محل عواید موقوفات 33 میلیارد ریال هزینه شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با تأکید بر اینکه هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی اجازه تغییر نیت واقف را ندارد، بیان کرد: امسال هفت وقف جدید داشتیم و با توجه به نیازمندی‌ها و اولویت‌هایی که احصا کردیم، به واقفان درخصوص وقف‌های جدید مشاوره می‌دهیم.
حجت‌الاسلام حاجی‌زین‌العابدینی مسکن جوانان، پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی، دارو و درمان و تهیه جهیزیه را ازجمله اولویت‌های مهم در حوزه وقف برشمرد و گفت: موقوفات مرتبط با مباحث قرآنی در استان همدان کم داریم و یکی از نیازهای ما در این حوزه مسائل قرآنی است که در وقف‌های جدید باید مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: طبق نیت واقف، حتی یک ریال از درآمد موقوفات ملایر در جای دیگری خارج از این شهرستان هزینه نمی‌شود.
63.5 درصد از اراضی شهرستان ملایر موقوفه است.

شناسه خبر 86788