شناسه خبر:86782
1403/7/5 17:05:00
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور:

فعالیت در کانون همراه با ایجاد حس پرسش و جست‌وجو باشد

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: ما در کانون خانواده را وارد سبد کانون کردیم تا بتوانیم موارد و نکات تربیتی را به آن‌ها یاد بدهیم؛ فعالیت در کانون برای کودک، نوجوان و خانواده باید متفاوت و همراه با ایجاد حس تفکر، تعقل، پرسش و جست‌وجو باشد.


فرهاد فلاح در بیستمین دوره آموزش تربیت مربی که پیش از ظهر روز پنجشنبه با حضور مربیان مراکز فرهنگی- هنری سراسر استان همدان در تپه عباس‌آباد برگزار شد، اذعان کرد: ما در کانون خانواده را وارد سبد کانون کردیم تا بتوانیم موارد و نکات تربیتی را به آن‌ها یاد بدهیم؛ فعالیت در کانون برای کودک، نوجوان و خانواده باید متفاوت و همراه با ایجاد حس تفکر، تعقل، پرسش و جست‌وجو باشد.
وی ابراز کرد: کودک و نوجوان نباید بی‌تفاوت به اطراف خود باشند که این خطرناک است. کار مربیان در کانون این بوده که آن‌ها را متوجه پیرامون و اتفاقات اطرافشان بکنند تا در ذهنشان سؤال زیاد شود؛ زیرا اگر کاسه ذهن خالی باشد، با چیزهای دیگر خود به خود پُر می‌شود.
فلاح به ویژگی‌های دوران نوجوانی اشاره و تصریح کرد: نوجوان در محیطی که در آن تعامل و کنشگری وجود دارد، تربیت می‌شود. در گذشته همه بچه‌ها در خانواده تربیت می‌شدند، رشد می‌کردند و سبک زندگی را می‌آموختند، ارتباط و صله رحم بین خانواده‌ها خود اسباب رشد بچه‌ها بود و در میان همین تعاملات، همسر خود را انتخاب می‌کردند.
وی سن نوجوانی را سن معرفت و شناخت معرفی کرد و گفت: نوجوان باید بفهمد که یک انسان با عقل و اختیار است و مسئولیت‌های زیادی را بر دوش دارد؛ نوجوان در مسیر رشد خود، باید مسئولیت‌هایی که عهده‌دار شده است را انجام دهد.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور با بیان اینکه یکی از کارهای مهم کانون دادن مسئولیت به نوجوانان است، اظهار کرد: ایجاد باور قلبی، از دیگر کارهایی است که باید توسط خانواده و مربی صورت بگیرد.
وی به نقش‌آفرینی نوجوانان اشاره و خاطرنشان کرد: نوجوان کار گروهی را دوست دارد و دنبال نقش است؛ ازاین‌رو ما در کانون شورای نوجوان را تشکیل دادیم و مربیان در مراکز باید به نوجوانان نقش بدهند.
فلاح برای تربیت سه اصل مهم طهارت، معرفت و عقل را عنوان کرد و گفت: اگر هرکدام از این اصل‌ها در نوجوان تقویت شود، دو مورد دیگر هم تقویت شده و اینجا است که اهمیت کار مربی مشخص می‌شود.
وی با بیان اینکه مربی کسی است که که اسباب رشد را فراهم کرده و موانع رشد را برطرف می‌کند، افزود: مربی باید دغدغه‌های کودک و نوجوان را از مسئولان مطالبه کند، زیرا زمان پشت میز نشستن گذشته است و باید پویا باشیم.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور ادامه داد: کانون در لایه اول برای توده عموم بچه‌ها برنامه دارد، در لایه دوم شناسایی استعدادهای را در میان این بچه‌ها انجام می‌دهد و در لایه سوم پرورش استعدادهای ویژه را انجام می‌دهد که باید برنامه‌ریزی جداگانه‌ای برای آن داشته باشند. ازاین‌رو ما باشگاه‌هایی همچون باشگاه قاف را برای استعدادهای ادبی در زمینه شعر و داستان، راه‌اندازی کردیم.
وی با بیان اینکه جامعه به سه دسته افراد عادی، نخبگان و حاکمان تقسیم می‌شود، گفت: ما می‌خواهیم مهم‌ترین خروجی کانون از لایه سوم جزء دسته نخبگان کشور قرار بگیرد تا بتوانند روی دیگر افراد جامعه اثر بگذارند.
فلاح اضافه کرد: به دنبال نقش‌آفرینی مؤثر کانون در جامعه‌پردازی آینده ایران هستیم و مدل کانون در دنیا همان مدارس استراتژیک است که مسئولان ارشد کشور خود را در آن تربیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه هدف کانون پالایش، شناسایی و تقویت کودکان و نوجوانان است، خاطرنشان کرد: کانون مبتنی بر انسان است نه کتاب؛ شما مربیان پای کار باشید، زیرا آینده کانون در کشور درخشان است.
در این دوره آموزشی از نرم‌افزار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان به‌منظور معرفی تمامی مراکز فرهنگی- هنری کانون در سراسر استان با آدرس kanoonhamedan.ir رونمایی شد و همه مربیان با معاون فرهنگی عکس یادگاری گرفتند.

شناسه خبر 86782