سپهرغرب، گروه گردشگری: رئیس شورای هماهنگی سازمانهای غیردولتی وزارت میراث فرهنگی گفت: یکی از نیازهای اساسی در توسعه گردشگری هوشمند وجود سرویسهای جامع یا به اصطلاح «سوپر اپلیکیشنها» در عرصه گردشگری است که در حال حاضر از وجود آن در ایران بیبهره هستیم.
الیار عاصمیزاده ضمن بیان این مطلب که به دلیل شیوع کرونا در طول دو سال گذسته، صنعت گردشگری نیز ناگزیر به تغییر و تحول از یک صنعت سنتی و قدیمی به یک صنعت الکترونیکی و نوین شد، توسعه فعالیت اپلیکیشنها را ازجمله نتایج الکترونیکی شدن این صنعت عنوان کرد و خواستار انجام برنامهریزیهای دقیق و درست بهمنظور توسعه فعالیت اپلیکیشنهای گردشگری و انجام سرمایهگذاری لازم در این بخش شد.
وی با بیان این مطلب که آغاز شیوع همهگیری کرونا در طول دو سال گذشته باعث شد تا صنعت گردشگری از یک صنعت کاملاً سنتی به سمت و سوی الکترونیکی شدن حرکت کند، گفت: لزوم رعایت شیوهنامههای بهداشتی بهعنوان یکی از مهمترین شرایط ناشی از همهگیری ویروس کرونا در طول دو سال گذشته موجب شد تا فعالان صنعت گردشگری به مانند سایر صنایع و حرفهها درصدد این باشند تا از بازاریابی سنتی و قدیمی به بازاریابی الکترونیکی و جدیدی روی آورند.
رئیس شورای هماهنگی سازمانهای غیردولتی وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: بر همین اساس و بهدنبال گذار از بازاریابی سنتی به الکترونیکی مطابق با شرایط جدیدی پیش آمده، علاوه بر آنکه اساساً اپلیکیشنهای نوبنیان و جدیدی در حوزه گردشگری هوشمند شکل گرفته، تعدادی بسیاری از آنها نیز توانستند اعتماد عمومی مردم را به خود جلب کنند و باعث شوند تا مردم خدمات گردشگری خود را از این اپلیکیشنها دریافت کنند.
عاصمیزاده، با اشاره به اینکه یکی از ویژگیهای حائز اهمیت اپلیکیشنهای گردشگری توزیع زمانی و مکانی مناسب گردشگری است، بیان کرد: اپلیکیشنهای فعلی گردشگری در ابعاد و انواع مختلف این صنعت فعال بوده و به ارائه خدمت میپردازند و بدون تردید یکی از مهمترین بخش فعالیتهای این اپلیکیشنها باتوجه با شرایط کاملاً ممتاز کشورمان در این زمینه «گردشگری سلامت» است.
بنا به گفته وی هوشمندی و نرمافزارمحور بودن این اپلیکیشنها باعث میشود تا شرایط بهتری برای نظارت بر نحوه و ساز و کار رعایت شیوهنامههای بهداشتی فراهم شود؛ چراکه بهعنوان مثال با وارد کردن مشخصات کامل مسافر و همراهان وی میتوان از انجام و یا عدم انجام تزریق واکسن توسط یک مسافر و همراهان وی اطلاع پیدا کرد و در صورت نیاز مانع از ارائه خدمات گردشگری به وی شد.
ضعف ایران در زمینه ارائه خدمات توسط اپلیکیشنهای گردشگری
وی ضمن بیان این مطلب که در زمینه اپلیکیشنهای گردشگری اقدامات درخور توجهی در کشور صورت پذیرفته اما همچنان نیازمند کار و تلاش برای توسعه در این قسمت هستیم، تصریح کرد: قطعاً یکی از نیازهای اساسی در توسعه گردشگری هوشمند وجود سرویسهای جامع یا به اصطلاح «سوپر اپلیکیشنها» در عرصه گردشگری است که در حال حاضر از وجود آن در ایران بیبهره هستیم.
رئیس شورای هماهنگی سازمانهای غیردولتی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه وجود اپلیکیشنهای جامع و با پشتوانه و امکان پیگیری درست باعث تحریک تقاضا برای سفر میشود، اظهار کرد: برخی از اپلیکیشنهای موجود فعلی در حال انجام اقدامات لازم برای تبدیل شدن به یک سوپر اپلیکیشن هستند که یقیناً تحقق آن در گرو برنامهریزی درست و حمایت نهادهای متولی و دستاندرکاران دولتی بوده و این موضوع یک نیاز مهم و اساسی است.
عاصمیزاده با اشاره به اینکه یکی از انتقادات وارد به اپلیکیشنهای گردشگری فعال در کشور عدم تمرکز و توجه به مقوله نظارت و حفظ حرمت گردشگر ازجمله امکان ثبت و پیگیری شکایات است، عنوان کرد: باید اپلیکیشنها در زمینه رفع این نقیصه گام بردارند و حتی میتوان علاوه بر توسعه امکانات اپلیکیشنهای فعلی، در این زمینه اقدام به نگارش و تولید اپلیکیشنهای اختصاصی کرد.
توسعه اپلیکیشنهای گردشگری با ترغیب به سرمایهگذاری در این حوزه
وی همچنین یکی از پیششرطهای بسیار مهم و اساسی توسعه گردشگری هوشمند و افزایش کمی و کیفی اپلیکیشنهای گردشگری را ایجاد شرایط لازم بهمنظور سرمایهگذاری اقتصادی مطمئن و مقرون بهصرفه دانست و تأکید کرد: برای اینکه بخش خصوصی در این زمینه سرمایهگذاری کند باید لزوماً به مانند دیگر کشورهای دنیا در این زمینه برنامهریزی مدون و جامعه انجام شود.
این مسئول همچنین با بیان این موضوع که اگر سرمایهگذاری در بخش تولید و نگارش نرمافزارهای گردشگری درست و منطقی باشد، قطعاً شاهد بازدهی خوب سرمایهگذاری صورت گرفته خواهیم بود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در ایران فضای بکری در این زمینه وجود دارد و از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل فراوانی در زمینه گردشگری برخوردار هستیم ضرورت دارد تا در امر تشویق و ترغیب به سرمایهگذاری در حوزه اپلیکیشنهای گردشگری سیاستگذاریهای لازم صورت بگیرد.
شناسه خبر 54046