شناسه خبر:55798
1401/3/4 10:13:46

سپهرغرب، گروه خبر: بازسازی و تکمیل روند احداث دو باب کتابخانه عمومی «رسالت» و «علامه امینی» در شهرستان سرپل‌ ذهاب از مطالبه‌های مهم مردم این شهرستان است که بعد از گذشت چهار سال از زلزله آبان‌ماه سال 1396 هنوز به اتمام نرسیده و نیمه‌کاره مانده است.

برخی از شهروندان گفتند با وجود گذشت چهار سال و 6 ماه از وقوع زلزله 21 آبان‌ماه وضعیت بازسازی ساختمان دو کتابخانه عمومی شهرستان سرپل ذهاب اتمام نیافته و همین جوانان کتاب‌خوان و اهل مطالعه شهرستان را با مشکل مواجه کرده است.

یکی از شهروندان سرپل ذهابی گفت: کتابخانه عمومی امینی در مکانی استیجاری و کوچک دایر شده که 70 درصد مردم به‌دلیل بُعد مسافت و بالا بودن هزینه رفت‌وآمد امکان استفاده از آن را ندارند؛ ازاین‌رو بیشتر مردم ترجیح می‌دهند که اصلاً به این کتابخانه مراجعه نکنند.

«عبدالله رضایی» ادامه داد: از مسئولان می‌خواهیم که بازسازی اماکن فرهنگی به‌خصوص این دو باب کتابخانه عمومی «رسالت» و «علامه امینی» را در اولویت قرار دهند و در سفر رئیس‌جمهوری و هیئت دولت به استان کرمانشاه این مورد را از مطالبه‌های مردمی اولویت‌دار مطرح کنند تا با تخصیص اعتبار شاهد اتمام ساخت این مکان‌های فرهنگی باشیم.

یکی دیگر از شهروندان سرپل ذهابی اظهار کرد: امتحان کنکور برای جوانان در آستانه ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بسیار مهم است، اما دو کتابخانه عمومی شهرستان سرپل ذهاب نیمه‌کاره رها شده‌اند و دانش‌آموزان به کتاب‌های مختلف جهت تحقیق و مطالعه آزاد نیاز دارند؛ نیمه‌کاره بودن این ساختمان‌ها این امکان را برای جوانان غیر ممکن کرده است.

«محمد الف» افزود: توسعه مکان‌های فرهنگی و ساخت کتابخانه‌ها و حضور جوانان در این مکان‌ها باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی و همچنین ارتقای فرهنگ مطالعه و توسعه شهرستان خواهد بود.

   پیگیر تخصیص اعتبار تکمیل ساختمان کتابخانه‌های عمومی سرپل‌ ذهاب هستیم

نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: کتابخانه عمومی سرپل ذهاب در جریان زلزله سال 96 کاملاً تخریب شد و قرار بود نخستین اقدامی که در شأن این شهرستان بزرگ با پیشینه فرهنگی بسیار خوب انجام شود، ساخت ساختمان‌های نیمه‌کاره کتابخانه‌های عمومی شهرستان باشد که در این راستا هم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابخانه‌های عمومی استان پیگیری کردیم که اعتبار مناسبی برای اتمام این پروژه تخصیص پیدا کند.

«شهریار حیدری» افزود: همچنین در بودجه سال 1401 و در سفر رئیس‌جمهور هم تأکید بر ساخت ساختمان‌های نیمه‌کاره ادارات و همچنین کتابخانه عمومی شهرستان پیش‌بینی شده است.

   سرپل‌ ذهاب سه باب کتابخانه عمومی دارد

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان سرپل ذهاب نیز گفت: این شهرستان قبل از زلزله سال 96 دارای سه کتابخانه عمومی فعال در شهرستان بود که دو کتابخانه در سطح شهر و یک کتابخانه در روستای «ترکویس» بخش قلعه شاهین واقع است.

«معصومه اکبری» افزود: در جریان زلزله کتابخانه عمومی انقلاب روستایی ایمن مانده، اما متأسفانه هر دو کتابخانه شهری به‌شدت آسیب دیدند.

وی اظهار کرد: در جریان زلزله کتابخانه عمومی رسالت با زیربنای یک‌هزار متر مربع و دو هزار و 500 عضو فعال و دارای بیش از 25 هزار جلد کتاب که ساختمان آن قدمتی 40 ساله داشت، تخریب شد و کتابخانه علامه امینی با زیربنای 660 متر مربع با وجود تازه‌ساز بودن ساختمان آن (1389)، دیوارهای آن صدمات جدی را متحمل شد و نیاز به مقاوم‌سازی دارد.

   2 کتابخانه 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارند

رئیس کتابخانه‌های عمومی سرپل ذهاب در ادامه گفت: هم‌اکنون ساختمان هر دو کتابخانه رسالت و علامه امینی پیشرفت 20 درصدی داشته‌اند و نیازمند تأمین اعتبار برای ادامه کار است.

وی اذعان کرد: کتابخانه عمومی روستایی انقلاب با زیربنای 270 متر مربع یک هفته پس از وقوع زلزله فعالیت خود را از سر گرفته و خوشبختانه با مشکلی مواجه نشده است.

اکبری ادامه داد: با توجه به تخریب کتابخانه‌های شهری و عدم وجود فضای مناسب برای فعالیت در سطح شهر، منابع و تجهیزات کتابخانه عمومی رسالت از شهرستان خارج شده و تا زمان بازسازی کتابخانه به مرکز استان انتقال یافته است.

وی گفت: فعالیت کتابخانه عمومی علامه امینی پس از زلزله در پنج دستگاه کانکس جنب ساختمان کتابخانه دنبال شد و در ابتدای تیرماه سال 1398، کتابخانه به ساختمانی جدید و استیجاری با زیربنای 160 مترمربع منتقل شد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: در کتابخانه‌های عمومی شهرستان درمجموع حدود 50 هزار نسخه کتاب وجود داشت که درحال حاضر 25 هزار نسخه که متعلق به کتابخانه عمومی رسالت بود، در مرکز استان نگهداری می‌شود.

   حدود 95 میلیارد ریال برای تکمیل کتابخانه‌ها نیاز است

اکبری اظهار کرد: دو کتابخانه عمومی فعال شهرستان هم‌اکنون بیش از 25 هزار نسخه کتاب، نشریه و چندرسانه‌ای دارند و همچنین یک‌هزار و 500 عضو فعال دارا هستند.

وی افزود: اعتباری که تاکنون برای بازسازی کتابخانه رسالت هزینه شده، 6 میلیارد ریال بوده و برای تکمیل پروژه 60 میلیارد ریال اعتبار لازم است؛ همچنین برای تعمیر و مقاوم‌سازی کتابخانه علامه امینی چهار میلیارد و 850 میلیون ریال هزینه شده و برای تکمیل پروژه 30 میلیارد ریال اعتبار لازم است.

زمین‌لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان‌ماه سال 96 در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.

این زلزله به 10 شهرستان و یک‌هزار و 932 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 103 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.

شناسه خبر 55798