شناسه خبر:55843
1401/3/5 09:23:06

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: 208 میلیون دلار انواع کالا در دو ماه گذشته (فروردین و اردیبهشت ماه) سال جاری از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق و سایر کشورها صادر شده است.

روح‌الله غلامی روز چهارشنبه اظهار کرد: این میزان کالا با وزن 541 هزار و 470 تن از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق صادر شده است.

وی افزود: این میزان صادرات کالا نسبت به مشابه سال ماقبل آن از لحاظ ارزشی 68 درصد و از نظر وزن 93 درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرک استان ایلام یادآور شد: بیشتر کالاهای صادراتی شامل سنگ، کاشی، سرامیک، آهن‌آلات، محصولات فلزی، تره‌بار، محصولات پتروشیمی، سنگ آهن، کلینکر سیمان، محصولات پلاستیکی، شیشه و محصولات آن، خودرو و قطعات آن را شامل می‌شود.

غلامی با اشاره به میزان صادرات کالا از مرز مهران طی سال گذشته هم بیان کرد: در این بازه زمانی (سال 1400) یک میلیارد و 161 میلیون دلار انواع کالا سال گذشته از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق و سایر کشورها صادر شده است.

وی ادامه داد: این میزان کالا با وزن دو میلیون و 270 هزار تن از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق صادر شده است.

مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: این میزان صادرات کالا نسبت به مشابه سال ماقبل آن از لحاظ ارزشی 116 درصد و از نظر وزن 121 درصد رشد داشته است.

به گفته غلامی، در این مدت (سال گذشته) تعداد 103 هزار کامیون و تریلر وارد مرز بین‌المللی مهران شده که رشد 106 درصدی نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن داشته است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت تعداد چهار هزار کامیون ترانزیتی و به وزن بیش از 100 هزار تن کار تشریفات قانونی آن انجام شد که رشدی 165 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرک استان ایلام اضافه کرد: طی پنج ماهه آخر منتهی به اسفند ماه سال گذشته مجموع صادرات هر ماه بیش از 100 میلیون دلار بوده که اوج آن در اسفندماه با بیش از 155 میلیون دلار رکورددار سال 1400 است.

غلامی گفت: سال گذشته بالاترین وزن صادراتی در پنج سال اخیر ثبت شد که حاکی از رشد صادرات و توسعه مراودات مرزی در مرز بین‌المللی بوده و نوید روزهای بهتر برای تجارت استان می‌دهد.

وی تأکید کرد: درآمد کل سه سال اخیر گمرک استان ایلام 6 برابر درآمد 16 ساله منتهی به سال 97 است که رقم قابل توجهی را نشان می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر تردد کامیون‌های صادراتی به مرز مهران در جریان و صادرات کالا بدون وقفه و مشکل خاصی در حال انجام است.

شهر مرزی مهران در استان ایلام حدود 230 کیلومتر فاصله با بغداد پایتخت عراق فاصله دارد و امروز به کانون فعالیت‌های صادراتی و تردد زوار با کشور همسایه تبدیل شده است.

شهرستان مرزی مهران در 85 کیلومتری جنوب غربی ایلام قرار دارد.

شناسه خبر 55843