شناسه خبر:58431
1401/5/11 08:43:54

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کرمانشاه با بیان اینکه مهار مشکل بیکاری جوانان استان اصلی‌ترین دغدغه و هدف من است، از همه مدیران و مسئولان استان خواست که با تلاش شبانه‌روزی و تکیه بر کارهای تحقیقاتی و پژوهشی و توسعه مهارت‌آموزی، برای ایجاد اشتغال و حل مشکل بیکاری جوانان گام‌های عملی بردارند.

«بهمن امیری‌مقدم» یکشنبه‌شب در جلسه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان در استانداری تأکید کرد: آنچه یک جامعه را به سمت رفاه، توسعه و پیشرفت سوق می‌دهد، علم و دانایی است.

استاندار کرمانشاه علل بعضی از عقب‌ماندگی‌های استان را فاصله گرفتن از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی عنوان کرد و ادامه داد: مدیری که در جلسات مربوط به کارگروه آموزش و پژوهش بی‌تفاوت باشد، به معنی اهمیت ندادن به علم و دانایی است و تمام مدیران عضو این کارگروه باید حضوری فعال و مستمر در تمامی جلسات این کارگروه داشته باشند و هر مدیری که بدون دلیل دو جلسه حضور نداشته باشد، حتماً توبیخ خواهد شد.

وی یادآور شد: طبق قانون تمام دستگاه‌های اجرایی باید درصدی از اعتبارات خود را به امر پژوهش و آموزش اختصاص بدهند و تلاش کنند که قرارداد پروژه‌های تحقیقاتی خود را با دانشگاه‌ها منعقد کنند؛ زیرا فقط دانشگاه‌ها می‌توانند پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی دستگاه‌ها را پس از عقد قرارداد بررسی و اجرایی کنند.

امیری‌مقدم همچنین با اشاره به انتصاب چهار نفر از مشاورین خود از بین اساتید دانشگاه، اظهار کرد: این چهار نفر از اساتید به‌نام و توانمند در دانشگاه‌ها هستند که می‌توانند کمک‌حال استان برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی باشند که دبیر کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری موظف است این اساتید را برای تمامی جلسات این کارگروه دعوت کند.

وی در ادامه ایجاد مراکز رشد در شهرستان‌های استان را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید کمک‌هایی از صندوق نوآوری به‌منظور توسعه مراکز رشد در استان گرفته و سهم استان از این صندوق هرچه سریع‌تر مشخص شود.

امیری‌مقدم با بیان اینکه پیوند و ارتباط خوبی بین دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری برای توسعه علم در استان وجود دارد، افزود: خوشبختانه هیچ تعارضی بین این دو مرکز علمی وجود ندارد، بنابراین باید بیشتر بتوانیم از ظرفیت‌های این مراکز برای توسعه علم در استان استفاده کنیم.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: مسئولیت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان با پارک علم و فناوری است و باید هرچه بیشتر این شرکت‌ها در استان توسعه پیدا کنند که سهم بسزایی در ایجاد اشتغال و افزایش تولید در سالی که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است، خواهد داشت.

وی تأکید کرد: هم پارک علم و فناوری و هم دانشگاه‌ها موظف هستند که نهایت تلاش خود را برای ایجاد پردیس نوآوری و فناوری در استان به‌کار بگیرند.

رئیس شورای اداری استان ادامه داد: در سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» از اعضای این کارگروه انتظار داریم که یک مدل علمی و بومی متناسب و سازگار با توانمندی‌های استان طراحی کنند و این جزء خواسته ما از این کارگروه است.

استاندار کرمانشاه بیان کرد: استان در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، گردشگری و خدمات دارای ظرفیت‌های بسیار مناسبی است که با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و اجرای طرح‌های تحقیقاتی می‌توان از این ظرفیت‌ها برای کمک به ایجاد اشتغال و حل مشکل بیکاری استفاده کرد.

امیری‌مقدم اظهار کرد: اداره آموزش‌وپرورش با همکاری فنی و حرفه‌ای استان باید در جهت اجرای شعار «یک مهارت به هر دانش‌آموز» برنامه‌های خود را دنبال کنند.

استاندار کرمانشاه گفت: کارهای تحقیقاتی و پژوهشی باید طوری باشد که استان را به خلاقیت و نوآوری برساند و در تمامی بخش‌ها باید از ظرفیت‌های موجود به‌منظور توسعه استان استفاده کنیم و ارائه آموزش و مهارت به جوانان استان ضروری است که به یک سند راهبردی تبدیل شود.

امیری‌مقدم تصریح کرد: با احیای فرهنگ کار و نهادینه شدن روحیه سختکوشی و تلاش، مشکل بیکاری استان حل خواهد شد.

براساس اعلام رسمی مرکز ملی آمار ایران، نرخ بیکاری فصل بهار سال 1401 استان کرمانشاه 15.4 درصد است.

براساس آخرین آمار رسمی، استان کرمانشاه 98 هزار بیکار دارد که از این تعداد 38 هزار نفر معادل 40 درصد دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند که به‌دلیل نداشتن مهارت کافی، نتوانستند شغلی پیدا کنند؛ بنابراین بیکاری، تورم بالا و پایین بودن درآمد سرانه شهروندان کرمانشاهی بزرگ‌ترین مشکل استان است که مردم امیدوارند با تحقق مصوبات و وعده‌های رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت، بخشی از مشکلات حوزه بیکاری و اشتغال برطرف شود.

شناسه خبر 58431