شناسه خبر:59090
1401/5/31 09:21:41

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: به گفته دبیر هیئت والیبال استان همدان به دلیل کمبود منابع و عدم جذب حامی مالی دست بلندقامتان همدان از حضور در مسابقات لیگ کوتاه است.

والیبال یکی از رشته‌های جذاب توپی است که توانسته خود را به‌عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین ورزش‌ها به لحاظ جذب تماشاگر و به‌تبع آن پشتیبان مالی در بیشتر کشورهای دنیا مطرح کند.

این جذابیت به جایی کشیده شده که در رقابت‌های آسیایی و المپیک والیبال یکی از رشته‌هایی به حساب می‌آید که برای کسب نشان و روی سکو رفتن آن رقابت زیادی را بین تیم‌های صاحب‌نام در جهان ایجاد کرده است.

بنابراین حضور در سطوح بالای جهانی به‌خودی‌خود باعث شده تا لیگ‌های داخلی هم با نظم و انسجام بیشتری پیگیری شود به‌طوری‌که برگزاری منظم لیگ برتر والیبال در ایران با مشارکت و پراکندگی تیم‌ها از شهرهای مختلف باعث شده تا از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق، هر هفته شاهد برگزاری مسابقاتی با جذابیت زیاد از این رشته پرطرفدار باشیم.

اما شرایط برای رشته والیبال در همدان طی دو دهه گذشته به گونه دیگری رقم خورده به‌طوری‌که فعالیت حرفه‌ای والیبال همدان به دهه 50 بازمی‌گردد که بلندقامتان این شهر یعنی مرحوم باقر فرجی، مرحوم علی طهوری، حسن توسلی، برادران حجازی، جعفر قهرمانی، محمود اسمی، نادر شوندی و امین‌الله برق‌لشگری در آن سال‌ها در کشور حرفی برای گفتن داشتند و در سالن تختی فعلی همدان در مسابقاتی که برگزار می‌شد که خیل زیادی از علاقه‌مندان به این رشته به تماشای بازی والیبال همدان می‌نشستند اما حالا نه‌ خبری از آن بازی‌های پر هیاهوست و نه بازیکنان مطرحی طی این سال‌ها در رشته والیبال از همدان در سطح ملی معرفی شده است اما گویا طی یک سال گذشته شاهد تحرک خوبی در این رشته پس از سال‌ها رخوت بودیم.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا گفت‌وگویی با دبیر هیئت والیبال استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

اکبر رنجبران با بیان اینکه طی چند سال اخیر رشته والیبال نیز همچون دیگر رشته‌های ورزشی متأثر از کرونا حال و روز خوبی نداشت اما با روی کار آمدن حمید بادامی‌نجات به عنوان هیئت رئیسه جدید، جذب کارشناسان و متصدیان در بخش‌های مختلف و جذب و بهره‌مندی از تجارب آن‌ها طی یک سال گذشته، روند رو به رشدی را در این رشته شاهد بوده و توانسته‌ایم به آنچه به‌عنوان تقویم کاری از سوی فدراسیون به هیئت اعلام شده بود در بخش‌های مختلف جامه عمل بپوشانیم.

وی افزود: آنچه مسلم است اینکه طبق تقویم ارائه شده، مجموعه فعالیت‌هاى مختلف ازجمله داوری، آموزشی، کلاس‌های ارتقای‌ داورى‌ و‌ مربیگرى و همچنین برگزارى مسابقات استانى و کشورى ‌بر عهده هیئت است.

دبیر هیئت والیبال استان همدان با تأکید بر اینکه، تلاش ما این بوده که هماهنگ با مجموعه برنامه‌هایى که فدراسیون به هیئت‌ها ابلاغ کرده، عمل کنیم و در تمامی سطوح سنى از نونهالان، نوجوانان و بزرگ‌سالان به‌خوبی فعالیت داشته‌ایم، اظهار کرد: در موضوع سخت‌افزاری و عمرانى نیز موفق شدیم‌ زمین‌ بازی‌های محلات را با هماهنگى شهردارى و کمک شوراى اسلامى احداث کنیم.

رنجبران با بیان اینکه با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر مسابقات و بازی‌ها را به محلات بردیم و توانستیم براى نخستین‌بار در کشور با برگزارى مسابقات لیگ محلات شور و نشاطی به مناطق مختلف همدان تزریق کنیم، افزود: در ارتقای سطح کیفى والیبال استان با برگزارى کلاس‌های آموزشى مربیگرى و داوری به‌خوبی وارد شدیم که چه در سطح آقایان و چه بانوان و در رده‌های سنى مختلف قدم برداشتیم.

وى با اشاره به اینکه با دعوت از شهرستان‌ها براى حضور در مسابقات و آمادگى کامل از بین تیم‌های حاضرشده استعدادهاى شهرستان‌ها را نیز ‌کشف کردیم که همکارى و تعامل نزدیک با آن‌ها از نکات مهم برای پویایی هیئت است افزود: در موضوع فنى با برگزارى کلاس‌ها و در رده‌هاى سنى مختلف با هماهنگی و فعالیت خوب هیئت‌های شهرستان بازخورد مثبتى داشتیم، خوشبختانه از طریق این کلاس‌ها استعدادیابى و کشف بازیکنان براى کارهای زیربنایی و توسعه والیبال استان در سنین مختلف و خانم و آقا اقدامات مناسبی انجام شده است.

دبیر هیئت والیبال استان همدان با اشاره به وضعیت نسبتاً مناسب سالن‌های والیبال در شهرستان‌ها و مرکز استان گفت: متأسفانه در عرصه اعتبارات به رشته والیبال و سوق پیدا کردن حامیان مالی با مشکل مواجهیم‌ بنابراین انتظار می‌رود سازمان ورزش و جوانان در این عرصه ورود جدی داشته باشد.

رنجبران با ابراز تأسف از اینکه استان همدان در عرصه لیگ برتر والیبال به دلیل ‌عدم توانایی مالی نماینده‌ای در بخش مردان و بانوان ندارد، گفت: سال گذشته در رده نوجوانان و دسته یک نماینده داشتیم اما امسال به دلیل عدم توان مالی برای این مهم نماینده‌ای در بازی‌های لیگ نداریم.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد گرچه طی یک سال اخیر شاهد روند رو به رشد در فعالیت‌های والیبال بودیم اما آنچه مسلم است اینکه امسال نیز دست والیبالیست‌های همدانی از لیگ برتر به دلیل عدم توانایی مالی برای تأمین هزینه تیم‌داری کوتاه است حال آنکه سال گذشته مدیر کل ورزش و جوانان استان همدان در بازدیدی که از تمرینات تیم سرو قامتان حاضر در لیگ دست یک کشور داشت عنوان کرد از لحاظ زیرساختی و امکانات ورزشی در سراسر استان آماده حمایت از شما هستیم، زیرا تیم والیبال همدان تیمی منسجم و حرفه‌ای است که می‌تواند در جایگاه‌های ملی و فراملی بدرخشد.

حمید سیفی؛ افزود: رئیس فدراسیون والیبال توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های والیبال استان همدان دارد و چندی پیش در سفر به استان همدان جهت احداث آکادمی استعدادیابی والیبال غرب کشور اعلام آمادگی کرده‌اند اما با گذشت چندماه از این ادعا امروز حتی همدان تیمی در دسته یک لیگ برتر نیز ندارد چه رسد به حمایت برای برپایی آکادمی استعدادیابی به‌طوری‌که می‌توان ضرب‌المثل (هر سال دریغ از پارسال) را مصداق بارزی از وضعیت والیبال همدان و حمایت مالی از این رشته در استان از سوی اداره کل ورزش و جوانان دانست.

شناسه خبر 59090