شناسه خبر:59225
1401/6/3 09:12:14

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه درمجموع 323 میلیون دلار کالا از این مرز رسمی به عراق صادر شد.

«قاسم مطلبی» روز چهارشنبه با تبریک هفته دولت و بزرگداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و قدردانی از تلاش‌ها و مجاهدت‌های دولت‌مردان برای پیشرفت و اعتلای نظام اسلامی، افزود: ارزش وزنی کالاهای صادرشده 753 هزار و 89 تُن بوده که در قالب 13 هزار و 712 اظهارنامه است.

وی اظهار کرد: عمده کالاهای صادرشده از این مرز رسمی به عراق میوه و تره‌بار، لبنیات، کیک و کلوچه، مصنوعات فلزی، مصنوعات پلاستیکی، سنگ، کاشی و مصالح ساختمانی بوده است.

مدیرکل گمرک مرز پرویزخان در ادامه گفت: صادرات پنج ماه نخست سال 1400 درمجموع 393 میلیارد و 48 میلیون و 105 هزار دلار به ارزش وزنی یک میلیون و سه هزار و 579 تُن بوده که امسال ازنظر دلاری و ارزی کاهش داشته است.

مطلبی با اشاره به دلایل کاهش حجم صادرات مرز رسمی پرویزخان در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، یادآور شد: کسب نیم درصد از ارزش پایه صادراتی کالاهای صادرشده به‌‌عنوان عوارض صادرات آب مجازی دلیل کاهش صادرات بوده است.

وی اضافه کرد: با توجه به رایزنی‌ها با مدیر مرز عراق و حذف عوارض و یکسان‌سازی قوانین، مردادماه شاهد افزایش صادرات بوده‌ایم.

این مقام مسئول گمرک همچنین از افزایش نرخ سوخت توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در مرز پرویزخان از روز گذشته خبر داد و گفت: هم‌اکنون هر لیتر سوخت با قیمت 17 هزار تومان به رانندگان عرضه می‌شود که باعث افزایش نرخ حمل‌ونقل کالاهای صادراتی و درنتیجه تأثیر منفی بر امر صادرات گذاشته است.

مدیرکل گمرک پرویزخان با اشاره به اهمیت مرز رسمی پرویزخان و جایگاه این مرز بین‌المللی، ادامه داد: فعالان اقتصادی در مرز پرویزخان از تجار و تولیدکنندگان تا کارکنان گمرک و سایر نهادها و ادارات هم‌سو با مجموعه‌ گمرک و نیروهای مسلح در چنین شرایط اقتصادی و وجود تحریم‌های ظالمانه برای رونق کشور سخت‌کوشانه تلاش می‌کنند.

مطلبی یادآور شد: امروز گمرک به‌عنوان مرزبان اقتصادی با تمام توان خود در راستای سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی حرکت می‌کند.

   کرمانشاه 2 مرز رسمی و 5 بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه درمجموع 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز دو مرز رسمی و پنج بازارچه فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصر شیرین با بیش از 27 هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، دو معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این دو مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و 45 درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم‌اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصر شیرین با مناطق کردنشین عراق به‌ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در 20 کیلومتری قصر شیرین دارای بزرگ‌ترین پایانه زمینی بین‌المللی خاورمیانه است.

شناسه خبر 59225