شناسه خبر:61240
1401/7/23 08:57:45

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار همدان گفت: تاکنون 45 حلقه چاه به شبکه تأمین منابع آب همدان متصل شده و 22 حلقه چاه دیگر نیز شناسایی و تفاهم‌نامه امضا شده است.

«محمدعلی محمدی» روز پنجشنبه در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان همدان افزود: امور آب و آبفا نیز هرکدام تأمین، تجهیز و اتصال 15 حلقه چاه را عهده‌دار شدند که بخشی از آن به انجام رسیده است.
وی تأکید کرد: باید برای هدایت آب‌های سطحی به سمت سد اکباتان از مناطق بالادستی مجاور، برنامه جدی داشته باشیم تا با شروع بارش‌ها و عدم نیاز باغداران و کشاورزان، تا حد امکان سد آبگیری شود.
محمدی ادامه داد: در آینده نیز بر اثر خشک‌سالی یا به هر علتی امکان دارد انتقال آب با مشکل مواجه شود، بنابراین نباید وابسته به خط انتقال آب بوده و از داشته‌های خود غافل باشیم.
فرماندار همدان با اشاره به ضرورت توجه به امور فنی مورد نیاز و به‌روز نگه داشتن شبکه ذخیره و توزیع آب، تأکید کرد: لایروبی سد، احداث کانال‌های انتقال آب، تجهیز و آماده‌سازی چاه‌ها، اصلاح شبکه‌های فرسوده و موارد فنی باید در این مقطع به‌صورت ویژه مد نظر قرار گیرد تا با بهره‌گیری از کمک‌های وزارت نیرو، رفع شود.
محمدی با بیان اینکه نقص پیش‌آمده در بخشی از لوله‌گذاری سال‌های گذشته کار انتقال آب را با وقفه مواجه کرد، ادامه داد: مسئولان مستقیم باید اطلاع‌رسانی مستمر به مردم داشته باشند و وعده و وعید و زمان‌بندی غیر واقعی به مردم اعلام نکنند.
وی با قدردانی از همکاری مردم، کشاورزان و نیروهای مردمی در طرح آب‌رسانی شهر همدان، یادآور شد: در کنار اجرای ضربتی خط انتقال آب 16 کیلومتری بین دو زون تأمین آب همدان، قرارگاه آب‌رسانی را با 12 تانکر راه انداختیم و ظرفیت به 120 تانکر رسید.
این مقام مسئول با اشاره به وجود تعداد 799 حلقه چاه برقی و 671 حلقه چاه دیزلی در بخش کشاورزی شهرستان همدان، اظهار کرد: ضمن تشکیل کمیته ویژه‌ای با همکاری جهاد کشاورزی، امور آب، شرکت توزیع برق و تشکیلات قضائی با برنامه و زمان‌بندی مشخص، باید نسبت به نصب کنتورهای هوشمند در همه چاه‌های کشاورزی اقدام شود.
فرماندار همدان تأکید کرد: کشت دوم در استان همدان به‌علت تنش آبی ممنوع است و ‌جهاد کشاورزی باید در این راستا با جدیت نظارت، جلوگیری و با متخلفان برخورد کند.

شناسه خبر 61240