شناسه خبر:62291
1401/8/17 00:56:02

سپهرغرب، گروه شهر: حمل‌ونقل عمومی در پنج شهر برتر جهان چنان کارآمد و قابل دسترس است که شهروندان و گردشگران را به کنار گذاشتن خودروهای شخصی سوق می‌دهد.

یکی از دلایل استفاده افراد از وسایل نقلیه شخصی، ناکارآمد بودن سیستم حمل‌ونقل عمومی است، اما بعضی از کشورهای جهان با در نظر گرفتن شاخص‌هایی همچون راحتی و قابل دسترس بودن، قیمت مناسب و استفاده از فناوری‌های نوین، بهترین سیستم حمل‌ونقل عمومی را برای شهروندان فراهم می‌کنند.

حمل‌ونقل عمومی کارآمد، علاوه بر کاهش آلودگی هوا و کمک به رفاه شهروندان، برای مسافران و گردشگران نیز بسیار مفید است، هزینه‌های سفر آن‌ها را کاهش می‌دهد و نقش مؤثری در افزایش فرهنگ عمومی مردم دارد. در ادامه شما را با شهرهایی که دارای بهترین سیستم حمل‌ونقل عمومی هستند، آشنا می‌کنیم:

 پکن

سه شکل اصلی و رایج حمل‌ونقل عمومی در پکن شامل تاکسی‌، اتوبوس و مترو است. در سال‌های اخیر، متروی این شهر پیوسته در حال و گسترش بوده است. با این امید که روزی بزرگ‌ترین سیستم قطار زیرزمینی جهان را از آن خود کند. علاوه بر پکن، دیگر شهرهای بزرگ نیز دارای سیستم پیشرفته اتوبوسرانی است و به دلیل قیمت مناسب و دسترسی آسان‌، استفاده از این وسیله نقلیه، بیشترین استفاده را در مناطق شهر و حومه اطراف آن دارد.

همچنین از آنجا که بزرگراه‌های چین پیوسته در حال گسترش است، اتوبوس‌های بین شهری نیز در این کشور طرفداران مخصوص خود را پیدا کرده است. قطارهای سریع‌السیر نیز گزینه مناسب افراد در پیمودن مسیرهای بین شهری است که در مقایسه با قطارهای معمولی امن‌تر و سریع‌تر است و افرد می‌توانند با پرداخت هزینه کمتر از این وسیله نقلیه استفاده کنند.

 هلسینکی

سیستم حمل‌ونقل عمومی در هلسینکی به قدری کارآمد است که شهروندان و گردشگران می‌توانند بدون داشتن خودروی شخصی به هر نقطه از این شهر زیبا سفر کنند. گزینه‌های پیش روی آن‌ها شامل قطار شهری، کشتی، اتوبوس، تراموا و مترو تاکسی می‌شود. همچنین افراد می‌توانند برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، دوچرخه کرایه کنند و از کاوش در مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری در پایتخت فنلاند لذت ببرند.

 سئول

سئول این روزها به یکی از برترین شهرها در زمینه حمل‌ونقل عمومی تبدیل شده است. متروی این کلان‌شهر بسیار پیشرفته و کارآمد است. مسافران می‌توانند با نصب اپلیکیشن روی گوشی هوشمند خود، بلیت تهیه کنند و با استفاده از نقشه‌ها و علائم راهنما که به دو زبان محلی و انگلیسی در ایستگاه‌ها وجود دارد، مقصد مورد نظر خود را پیدا کنند.

وای‌فای رایگان که در ایستگاه‌ها و داخل قطارها در اختیار مسافران قرار دارد، از دیگر ویژگی‌های متروی سئول است. استفاده از قطار بین شهری برای افرادی که در شهرهای نزدیک سئول زندگی می‌کنند و قصد سفر به پایتخت کره جنوبی را دارند، انتخاب مناسبی است. اتوبوس و تاکسی از دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی در این شهر است. رانندگان تاکسی در سئول دارای تائیدیه هستند و به زبان خارجی تسلط دارند.

 هنگ‌کنگ

هنگ‌کنگ از استاندارد طلایی در مدیریت حمل‌ونقل عمومی برخوردار است. قطار، مترو، تاکسی و دوچرخه، جزو رایج‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی شناخته می‌شود. متروی این شهر سریع، کارآمد و قابل دسترس است و به دلیل وجود تابلوهای مترو و اتوبوس به زبان انگلیسی، پیدا کردن مسیرها در هنگ‌کنگ راحت است.

تاکسی‌های این شهر مقرون‌به‌صرفه است و شهروندان و گردشگران می‌توانند به کمک آن‌ها خود را به تمام نقاط هنگ‌کنگ برسانند. ایستگاه‌های قطار این شهر شامل رایانه‌های عمومی و ویلچر می‌شود و افراد می‌توانند برای سفر به مرزهای خارج از هنگ‌کنگ از این وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند.

 لس‌آنجلس

لس‌آنجلس شهری است که یکی از بهترین شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی را در جهان به خود اختصاص می‌دهد. در این شهر گزینه‌های متنوعی برای شهروندان و گردشگران وجود دارد که شامل مترو، قطار سبک، اتوبوس و شاتل می‌شود و به کمک آن‌ها افراد می‌توانند به هر منطقه‌ای از این شهر زیبا سفر کنند.

از آنجا که در این شهر بزرگ ترافیک زیاد است، افراد زیادی برای جابه‌جا شدن و رسیدن به مقصد مورد نظر خود از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند و برای خدمت‌رسانی به شهروندان و مسافران، وسایل حمل‌ونقل ویژه‌ای فراهم شده است. در لس‌آنجلس بخشی از شهر به عنوان منطقه بدون خودرو در نظر گرفته شده است که افراد می‌توانند از پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در آن لذت ببرند.

شناسه خبر 62291