شناسه خبر:62401
1401/8/21 01:07:46
معاون وزیر علوم در نشست خبری در دانشگاه ایلام:

در ردیف 10 کشور اول در جذب دانشجوی بین‌الملل قرار خواهیم گرفت

سپهرغرب، گروه خبر: معاون وزیر علوم گفت: هم‌اکنون 12مؤسسه برای جذب دانشجوی بین‌المللی مجوز دارند و برنامه ما این است که تا آخر سال به 100 موسسه برای این مهم مجوز بدهیم.

هاشم داداش‌پور در نشست خبری در دانشگاه ایلام اظهار کرد: در حال حاضر بیش از سه میلیون و 200 هزار نفر دانشجو در سراسر کشور داریم که از این تعداد بیش از 50 درصد را دانشجویان دختر تشکیل می‌دهند و حداقل بیش از یک سوم دانشجویان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند و در مجموع چهار درصد از جمعیت کل کشور را جمعیت دانشجویی تشکیل می‌دهد.

وی تعداد دانشجویان بین‌الملل را تا سال گذشته 94 هزار و 406 نفر اعلام کرد و گفت: یکی از محورهای اصلی فعالیت دولت سیزدهم دیپلماسی عمومی و یکی از محورهای فعالیت وزارت علوم دیپلماسی علمی است و یکی از فعالیت‌های مهم در این زمینه جذب دانشجوی خارجی است.

معاون وزیر علوم بر نقش دانشگاه‌های استان‌های مرزی در این زمینه تأکید کرد و گفت: اختیارات دانشگاه‌ها در این زمینه زیاد است و دانشگاه ایلام نیز در این زمینه فعالیت‌های ارزنده‌ای در ارتباط با دانشگاه‌های کشور عراق ازجمله دانشگاه واسط داشته و برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه انجام شده است.

داداش‌پور ادامه داد: دولت سیزدهم در عین اینکه تلاش دارد در سطح ملی کارهای خوبی را برای کارهای توسعه‌ای انجام انجام دهد در میدان نیز حضور دارد و بنده هفته ای به طور متوسط به یک استان سفر کرده‌ام و این بازدید‌ها نتیجه خوبی دارد و این بازدیدها به درک مشکلات و حل سریع آن‌ها کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: از بخش‌های مختلف دانشگاه بازدید و قرار شد به مجموعه ورزشی در خوابگاه خواهران کمک شود و بعد از اعلام نیاز توسط رئیس دانشگاه، برخی از منابع مالی وزارت به سمت دانشگاه ایلام خواهد آمد.

وی در خصوص تدوین آیین‌نامه‌های جذب دانشجوی بین‌المللی هم اظهار کرد: آیین‌نامه مربوط به دانشجویان بین‌المللی گسترده است و در این زمینه نیازمند تدوین آیین نامه‌های متعددی هستیم که تدوین این آیین نامه‌ها آغاز شده و ازجمله می‌توان به آیین‌نامه ارزیابی دانشگاه‌ها در جذب دانشجویان بین الملل و صدور آیین‌نامه مربوط به صدور مجوز برای مؤسسات جذب دانشجو اشاره کرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: به 12مؤسسه برای جذب دانشجوی بین‌المللی مجوز داده شده و برنامه ما این است که تا آخر سال به 100 مؤسسه مجوز بدهیم و هدف ما این است که بتوانیم در یک فرایند تعریف شده بتوانیم جزء 10 کشور اول در جذب دانشجوی بین الملل باشیم و ظرفیت این مهم وجود دارد و همه کشورهای منطقه می‌توانند کشورهای هدف برای تحقق این هدف باشند.

داداش‌پور تأکید کرد: به تدوین پنج تا 6 آیین نامه دیگر برای تکمیل زنجیره این آیین‌نامه نیاز داریم.

وی درباره ضرورت بازنگری در آیین‌نامه معرفی دانشجوی نمونه گفت: در آیین‌نامه قبلی برای تعیین دانشجوی نمونه از چهار بعد آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری و فرهنگی و اجتماعی ارزیابی می‌شدند که تغییراتی نیاز دارد که ازجمله این تغیرات این است که ما قبلاً دانشجوی نمونه بین‌المللی نداشتیم ولی امسال دانشجویان نمونه بین‌المللی را هم جزو محورها و مأموریت‌های سازمان قرار دادیم تا رویکرد جذب دانشجوی بین الملل را برجسته کنیم.

معاون وزیر علوم ادامه داد: به همین خاطر دو ماه پیش دانشجویان بین‌المللی هم به عنوان دانشجویان نمونه انتخاب شدند و اصل مهم این است که آیین‌نامه باید شمولیت داشته باشد و خلأهای این آیین‌نامه رفع خواهد شد تا با رویکردهای دولت متناسب شود.

داداش‌پور گفت: تجلیل از دانشجویان نمونه را در تیرماه داشتیم و قرار است از این به بعد مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه را در آذر برگزار کنیم که متناسب با فضای روز دانشجو باشد و امیدورم تا دو هفته آینده دانشجویان نمونه را برای سال 1401 را انتخاب کنیم.

شناسه خبر 62401