شناسه خبر:62660
1401/8/26 09:23:50
با پیشرفت 19 درصدی طرح ملی نهضت مسکن رقم خورد

امیدواری بیشتر کرمانشاهیان به خانه‌دارشدن

سپهرغرب، گروه خبر: براساس پیش‌بینی وزارت راه و شهرسازی طی چهار سال باید 116 هزار و احد مسکونی در قالب طرح ملی نهضت مسکن در کرمانشاه ساخته شود که در حال حاضر طبق گفته مسئولان استان از این تعداد ساخت 33 هزار واحد مسکونی با 19 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است.

طرح ملی نهضت مسکن به عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین طرح‌های دولت سیزدهم در سطح کشور در دست اجرا است؛ طرحی که با اجرای کامل آن چهار میلیون خانوار ایرانی صاحب خانه می‌شوند و به رویای خانه دار شدن خود می‌رسند.
طرح ملی نهضت مسکن دولت مردمی آقای رئیسی نه تنها مردم را خانه دار می‌کند بلکه موجی از امیدواری در جامعه را رقم زده است زیرا فرصت بسیار مناسبی را برای رونق تولید کارخانه‌ها و اشتغال نیز فراهم کرده است.
به گفته کارشناسان طرح نهضت ملی مسکن یک فرصت طلایی برای رونق کسب و کار است و طبق برآوردهای انجام شده، اجرای این طرح می‌تواند یک بازار 60 هزار میلیارد تومانی را فقط برای استان کرمانشاه فراهم کند، زیرا 30 درصد مشاغل این استان در حوزه صنعت مسکن و ساخت و ساز قرار دارد.
به همین خاطر یکی از مهمترین موضوعات استان کرمانشاه اجرای طرح ملی نهضت مسکن است؛زیرا هم مسکن مردم که یکی از بزرگترین دغدغه‌های مردم کرمانشاه با 400 هزار حاشیه نشین است؛ هم اشتغال یکی از بالاترین نرخ بیکاری کشور را دارد، هم رونق اقتصادی و هم کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی استان را هدف قرار داده است.
به همین دلیل اجرای به موقع و کامل پروژه‌های نهضت مسکن یکی از اصلی ترین دغدغه‌های مسئولان است و بدین منظور جلسات و گزارش‌های این ابر پروژه در دستور کار هفتگی استانداری کرمانشاه قرار دارد.
  پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کرمانشاه 19 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در آخرین جلسه شورای مسکن استان از پیشرفت 19 درصدی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه خبر داد و ابراز امیدواری کرد پیشرفت بیشتر این پروژها تا دهه فجر یک هزار و 600 واحد مسکونی به مردم تحویل داده شود.
«مهرداد آهکی» گفت: در حال حاضر پروژه‌های نهضت ملی مسکن کرمانشاه در مناطق شمال غربی و شرقی شهر کرمانشاه، دولت آباد و شهرک امام (ره) در حال احداث است و 19 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی طرح‌های در حال احداث شهر کرمانشاه را پروژه 12 هزار واحدی سراج، پروژه پنج هزار و 400 واحدی دولت‌آباد، پروژه چهار هزار واحدی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پروژه شهرک مرادآباد اعلام کرد و گفت: در پروژه 49 هکتاری اسلام آباد غرب نیز سه هزار واحد در حال احداث است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون زمین برای احداث 33 هزار متقاضی تأمین شد، افزود: در استان کرمانشاه 200 هزار نفر برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند، که پس از بررسی‌های اولیه 57 هزار نفر آن واجد شرایط شناخته شدند.
وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون هشت هزار نفر از متقاضیان مسکن در کرمانشاه قسط 40 میلیون تومانی نخست را پرداخت کرده‌اند، گفت: تسهیلات 400 میلیون تومانی مسکن در شهر کرمانشاه و 300 میلیون تومانی در سایر شهرستانها، برای متقاضیان در این طرح نظر گرفته شده است.
  60 درصد زمین برای احداث طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه تامین شده است
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، در بخش دیگری از صحبت‌های خود از روند افزایشی تأمین زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: تاکنون 60 درصد زمین برای احداث طرح ملی نهضت مسکن در استان کرمانشاه تامین شده است.
آهکی در ادامه از دستگاه‌های اجرایی خواست که طبق قانون جهش تولید مسکن، اراضی مازاد خود را معرفی کنند و افزود: طبق همین قانون جهش تولید مسکن، اولویت واگذاری به کارکنان دستگاه‌هایی است که زمین مازاد خود را در اختیار این طرح قرار داده اند و مازاد تولید در اختیار مردم قرار می‌گیرد و این امر باعث تمایل بیشتر دستگاه‌های اجرایی برای همکاری بیشتر خواهد شد.
  پروژه‌های ملی نهضت مسکن باید طبق موعد مقرر به بهره‌برداری برسد
استاندار کرمانشاه نیز در نشست شورای مسکن استان از همه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط خواست تلاش کنند پروژه‌های ملی نهضت مسکن استان طبق موعد مقرر به بهره برداری برسند زیرا تاخیر در اجرای پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز باعث افزایش هزینه‌ها در ساخت و سازها می‌شود.
«بهمن امیری‌مقدم» همچنین خواستار نظارت و توجه ویژه به ساخت و سازها متناسب با اصول فنی در این پروژه‌ها شد و جلوگیری از سازه‌های غیر اصولی جزو وظایف جامعه مهندسین استان دانست.
وی همچنین خواستار ساماندهی هر چه سریعتر تعاونی‌های مسکن شد و گفت: بعضی از این تعاونی‌ها در گذشته در حق مردم ظلم کردند باید عملکرد و فلسفه کاری این تعاونی‌ها تعریف و تنها برای پروژه ای مشخص در نظر گرفته شوند.
استاندار کرمانشاه افزود: درست است وظیفه مدیریت استان تلاش برای مسکن دارشدن مردم است، اما نباید اجازه تخلف به بعضی از تعاونی‌ها داده شود.
  تسهیلات پروژه‌های مسکن به حساب کارخانه داران و تولیدی‌های استان واریز می‌شود
امیری‌مقدم در ادامه به طرح ابتکاری استان برای رونق هم‌زمان مسکن، تولید و اشتغال اشاره کرد و گفت: به منظور کمک به تولید، رونق اقتصادی، اشتغال و همچنین عمران و آبادانی استان، تمام انجمن‌ها و پیمانکاران در قالب تسهیلات متفاوت ساخت و ساز، ملزم به خرید تولیدات استانی می‌شوند.
وی تصریح کرد: بر اساس این طرح ابتکاری استان کرمانشاه، تسهیلات به جای پرداخت به انبوه ساز، به حساب کارخانه و تولید کننده مصالح و تجهیزات واریز می‌شود تا این تسهیلات به طور کامل برای تامین نیاز پروژه‌های احداث مسکن مصرف شود و در عین حال منجر به رونق تولید و در نتیجه رونق اشتغال و کسب کار شود.
استاندار کرمانشاه افزود: همچنین بر اساس این طرح، همه پیمانکاران و کارگران در ساخت و سازها باید بومی باشند زیرا علاوه بر کمک به توسعه عمران و اجرای پروژه‌های مسکن، اشتغال نیز برای ما بسیار مهم و دارای اولویت است.
مقام عالی استان کرمانشاه، توجه به ساخت و سازها با رعایت اصول فنی را بسیار مهم عنوان کرد و ادامه داد: مهندسین باید با دقت و آشنایی کامل به دانش و اصول فنی در ساخت و سازها به انجام وظیفه بپردازند و همچنین باید با توانمندی و تجارب خود، قانون مداری را در ساخت و سازها سرلوحه کاری خود قرار دهند.
امیری‌مقدم تاکید کرد: چنانچه مشاهده شود که ساختمانی، قانونی و با رعایت اصول فنی ساخته نشده حتماً باید نسبت به پلمب و تخریب آن اقدام کرد و نظام مهندسی وظیفه دارد که نظارت دقیق در اجرای تمام پروژه‌های مسکن داشته باشد و اگر به این نتیجه رسید که سازه ای بدون رعایت اصول فنی ساخته شده باید به متولیان ذی‌ربط گزارش تا نسبت به تخریب آن اقدام شود.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت حدود 450 هزار نفر آن در شهرک‌های حاشیه نشین و بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

شناسه خبر 62660