شناسه خبر:63047
1401/9/6 11:29:25

سپهرغرب، گروه تیک: علی نوریجانی می‌گوید: با روندکاوی رخدادهای اخیر در کشور و جنگ بی‌سابقه ترکیبی و رسانه‌ای که شاهدش هستیم، جهت کمک به دیده و فهم شدن محتواهای غیرواقعی توجه به همه‌گیری سواد رسانه‌ای ضروری است.

رئیس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران می‌گوید: با روندکاوی رخدادهای اخیر در کشور و جنگ بی سابقه ترکیبی و رسانه‌ای که شاهد آن هستیم، جهت کمک به دیده و فهم شدن محتواهای غیرواقعی و تقویت توانایی تجزیه و تحلیل محتوا از سوی همه مخاطبان، توجه به امر همه گیری مؤثر سواد رسانه‌ای فوری و ضروری است.
علی نوریجانی با اشاره به بهره گیری رسانه‌های معارض و معاند ایران از انواع تکنیک‌های رسانه‌ای جهت ایجاد انحراف در درک مخاطب از رخدادها اظهار گفت: حجم انبوه اخبار جعلی، دستکاری شده، دارای سویه‌های معنا دار و گمراه کننده طی ماه‌های اخیر در کشور اساساً روشی برای ندادن فرصت به مخاطب جهت بررسی اطلاعات و اخبار و مهندسی هدفمند محتوا و همچنین گرفتن توان رسانه‌ها جهت طراحی‌های پدافندی در قبال چنین محتواهایی است که هر دو در صورت عدم مدیریت، خسارت آفرین هستند.
وی افزود: سواد رسانه‌ای به منزله فهم محتوا و سویه‌های دستکاری معنا در تصاویر و محتواها، فهم واژه گزینی‌های جهت دار، فهم خطوط نانوشته پیام‌های رسانه‌ای، بررسی اهداف پیدا و پنهان سازندگان پیام‌ها، درک و شناخت اینکه تصاویر دارای معصومیت نیستند و چگونه همه این مسائل می‌توانند منجر به استحاله معنایی جامعه در ساحت‌های مختلف شوند و… است. از این رو دیگر در حد شعار و فضای ویترینی نباید به این دانش و توانمندی جدید نگریست.
رئیس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو با تاکید بر اینکه در مقوله ارتقای سواد رسانه‌ای سه گانه مردم، رسانه و مسئولان باید در لایه‌های مرتبط با خود آموزش‌های کاربردی ببینند، ادامه داد: سواد رسانه‌ای البته تنها راه و حتی مطمئن‌ترین راه نیست چراکه مؤلفه‌های جامعه شناسی و رفتارشناسی مختلفی در نوع مواجهه مخاطب با محتوا اثر دارد، مولفه‌هایی مانند سوگیری و علاقه‌مندی‌های شخصی فرد و تجربه زیسته‌های او و حتی مشاهده رفتار جمعی و… اما آنچه مهم است و این ضرورت را حتمی می‌سازد این است که سواد رسانه‌ای امری توان افزاست. توان زیست در عصر فراگیری و همه جایی بودن رسانه و مخاطب نباید بی پناه در این سپهر رها شود. او باید بداند هیچ محتوایی بی هدف تولید نمی‌شود. حال این هدف می‌تواند مثبت باشد و می‌تواند مخرب و منفی باشد.
نوریجانی در ادامه گفت: مخاطب دارای سواد رسانه‌ای یقیناً می‌داند اقتصاد و ایدئولوژی چگونه بر فرایند تولید معنا توسط رسانه اثر دارد و در این صورت است که دیگر رسانه نماهایی مانند اینترنشنال و… در قالبی دیگر فهم می‌شوند.
رسانه‌های ارتزاق کننده از آبشخور دشمن بی شک محتوای مبتنی بر مؤلفه ایران دوستی تولید نمی‌کنند و این را در موضوع اخیر بازی فوتبال ایران و انگلیس می‌بینیم. تلاش فراوان برای القای این حس که باید از برد تیم رقیب کشورتان خوشحال باشید و….
رئیس کل فدراسیون باشگاه‌های یونسکو ایران در پایان گفت: در سال‌های اخیر هر چند تلاش‌های فراوانی برای بسط و توسعه مفاهیم کاربردی سواد رسانه‌ای صورت گرفته است اما قطعاً در برابر این حجم از نبردهای طراحی شده رسانه‌ای دشمن، کافی نبوده و باید به توسعه این مهارت در سطوح مختلف یاری رساند.
این مهم بدون عزم جدی قانون گذاران، مجریان و کمک به تقویت فعالان این عرصه میسر نخواهد شد.

شناسه خبر 63047