شناسه خبر:65416
1401/11/6 10:19:02

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با اشاره به اینکه طبق توافقی که اخیراً انجام شده، تأمین زمین از سوی بنیاد مسکن به جد در شهرهای زیر 25 هزار نفر دنبال می‌شود، گفت: در این گونه شهرها ما به نمایندگی از دولت، در قالب توافق با مالک به‌دنبال تأمین زمین هستیم، این تفاهم‌نامه باعث تسریع اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن می‌شود، ضمن اینکه سیاست دولت برای اجرای واحدهای مسکونی در سطح، محقق خواهد شد.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : دوازدهم دی‌ماه جاری بود که معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از تفاهم‌نامه این بنیاد با معاونت مسکن و سازمان ملی زمین و مسکن، در نهضت ملی مسکن و واگذاری مسئولیت جدید به این نهاد خبر داد و گفت: طی این تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ مقرر شد صفر تا 100 عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت، توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شود.
حمیدرضا سهرابی افزود: همچنین مقرر شده تا موضوعاتی ازجمله تأمین زمین، تهیه طرح، آماده‌سازی و... در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شود.
وی یادآور شد:‌ پیش از این بنیاد مسکن منتظر می‌ماند تا اراضی توسط سازمان ملی زمین و مسکن و اداره کل راه و شهرسازی، تأمین شود و در اختیار بنیاد مسکن قرار بگیرد که با این تفاهم‌نامه مقرر شده تا شناسایی اراضی، الحاق، تفکیک، طراحی و آماده‌سازی، همگی توسط بنیاد مسکن انجام شود.
معاون بنیاد مسکن تأکید کرد: این تفاهم‌نامه باعث تسریع اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت می‌شود، ضمن اینکه سیاست دولت برای اجرای واحدهای مسکونی در سطح، محقق خواهد شد.
این خبر مقدمه‌ای شد تا با مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان در خصوص اقدامات این نهاد در حوزه طرح نهضت ملی مسکن گفت‌و‌گویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
مسعود رضایی با بیان اینکه این نهاد در راستای حل مشکل طرح نهضت ملی مسکن در سطح ملی در شهرهای زیر 100 هزار نفر با نهادهای بالادستی تفاهم‌نامه دارد، گفت: با این وجود با توجه به توافقاتی که انجام شد و توان و ظرفیتی که در بنیاد استان وجود داشت خوشبختانه در شهر همدان و شهرها بالای 100 هزار نفر همچون ملایر نیز ورود کردیم.
وی با اشاره به اینکه این نهاد در استان در حال حاضر چهارهزار و 10 واحد مسکونی در راستای تحقق طرح نهضت ملی مسکن در دست اقدام دارد، گفت: از این تعداد دو هزار و677 واحد در سه شهر همدان، ملایر و نهاوند در حال ساخت هستند که سهم همدان در این بین یک هزار و 810 واحد، سهم ملایر 502 و سهم نهاوند 365 واحد مسکونی است.
وی با اشاره به اینکه در سایر شهرهای زیر 25 هزار نفر نیز هزار و 323 واحد در قالب گروهای ساخت در 19 شهر مشغول به کار هستند ابراز کرد: هر کار اجرایی نیازمند فراهم کردن یکسری از مقدمات است؛ در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن، زمین مورد نیاز جهت ساخت این واحدها از اصلی‌ترین نیازها به‌حساب می‌آید حال آنکه تأمین زمین ازجمله وظایف ذاتی اداره کل راه و شهرسازی در این طرح محسوب می‌شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان ادامه داد: اما مسئله این است که در استان همدان به‌دلیل ضعف بانک زمین، فراهم کردن زمین دشواری بسیار دارد زیرا پیشتر در این باره توافقات لازم صورت نگرفته و توسعه شهرها به‌درستی پیش‌بینی نشده است.
رضایی ادامه داد: با این وجود با توجه به بضاعت موجود همانطور که پیشتر عنوان شد در 19 شهر استان، عملیات اجرایی برای ساخت مسکن از سوی این نهاد پس از تأمین زمین مورد نیاز به اجرا درآمده است به طوری که در بیشتر این شهرها کارها به‌خوبی دنبال شده و حتی در برخی مناطق به مرحله واگذاری این واحدها نیز نزدیک هستیم.
وی افزود: در شهر همدان نیز در سه پروژه یک هزار و 810 واحد در حال ساخت داریم که در قالب پروژه‌های هزار و 22 واحدی، 690 واحدی و نیز 120 واحدی همگی در شهرک بهشتی در حال ساخت هستند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با بیان اینکه میزان پیشرفت پروژه 120 واحدی، متناسب با پیشرفت فیزیکی که دارد از وضعیت مطلوبی برخوردار است گفت: این پروژه دارای 59 درصد پیشرفت فیزیکی بوده و به مرحله نازک‌کاری رسیده و در حال حاضر تنها مانع پیشروی ادامه کار، برودت هواست.
رضایی با اشاره به اینکه پروژه 690 واحدی نیز 32 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، اظهار کرد: در این پروژه نیز شرایط جوی و برودت‌ها مقداری روند پروژه را کند کرده است.
وی با اشاره به اینکه در پروژه هزار و 22 واحدی نیز در مرحله پیگیری صدور پروانه، انتخاب پیمانکار، آغاز عملیات خاکی و کارهای آماده‌سازی قرار داریم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در شهرستان ملایر نیز مساکن در دست اقدام در مرحله صدور پروانه قرار داشته و پی‌کنی لازم انجام شده است.
وی ادامه داد: در شهرستان نهاوند نیز پیشرفت فیزیکی 365 واحدی تعریف‌شده، حدود 38 درصد است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با بیان اینکه در کنار این موارد تعدادی از پروژه‌ها یعنی هزار و 333 واحد نیز همانطور که پیشتر عنوان شد توسط گروه‌های ساخت دنبال می‌شود، بیان کرد: این پروژه‌ها دارای پیشرفت فیزیکی متفاوتی هستند به طوری که برخی موارد در شهرستان اسدآباد به مرحله سفت‌کاری رسیده‌اند اما در سایر شهرها متناسب به زمانی که زمین به آن‌ها واگذار شده کار توسط مردم پیش می‌رود.
رضایی با اشاره به اینکه طبق توافقی که اخیراً انجام‌شده تأمین زمین از سوی بنیاد مسکن به جد در شهرهای زیر 25 هزار نفر دنبال می‌شود، تشریح کرد: درواقع در این‌گونه شهرها ما به نمایندگی از دولت در قالب توافق با مالک، به‌دنبال تأمین زمین هستیم.
وی با اشاره به اینکه در شهرهای زیر 100 هزار نفر استان، 41 هزار و 84 نفر ثبت نامی داریم، گفت: از این تعداد تا به امروز 14 هزار و 307 نفر واجد شرایط بوده‌اند که در نهایت 13 هزار و 552 نفر تأیید نهایی شده‌اند و در ادامه متناسب تأمین زمین و فراخوانی که داده شده، هزار و 346 نفر نسب به واریز پول اقدام کرده‌اند.
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم است که توسط کارگزاران مختلفی ازجمله شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با مشارکت مردم و سازندگان در حال اجراست که بنیاد مسکن متعهد شده تا یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی را طی دولت سیزدهم در شهرها و روستاها احداث کند. بنابراین با توجه به عدد و ارقام ارائه‌شده می‌توان عملکرد این نهاد در استان همدان را با توجه محدودیت واگذاری اراضی، مطلوب قلمداد کرد که یقیناً با در نظر گرفتن مسئولیت جدید واگذارشده به این نهاد از بابت تأمین زمین در شهرهای زیر 25 هزار نفر با توجه به توان و ظرفیت بنیاد مسکن استان همدان در این روند، شاهد رشد بیشتر و درنهایت نتیجه مطلوب خواهیم بود به طوری که شاید این نهاد بتواند بخشی از عقب‌ماندگی استان در عرصه اجرای طرح نهضت ملی را جبران و مردم را به عملیاتی شدن این طرح در استان و شهر امیدوار کند زیرا آنچه مسلم است اینکه داشتن مسکن ایمن و مناسب یک مطالبه جدی و یک حق عمومی در حوزه معیشتی و اقتصادی است که از سوی مردم مطرح می‌شود و در قالب طرح نهضت ملی مسکن این درخواست پاسخ داده خواهد شد اما متأسفانه بنا محدودیت زمین، این طرح در استان همدان حال و روز خوبی ندارد.

شناسه خبر 65416