شناسه خبر:66539
1401/12/7 10:14:53

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان از وقوع انفجار مواد محترقه و مصدوم شدن یک نفر خبر داد و گفت: این نخستین حادثه مرتبط با چهارشنبه ‌آخر سال در همدان است.

«سیدصادق پورسینا» روز شنبه اظهار کرد: این حادثه شامگاه گذشته (جمعه) در منزلی مسکونی واقع در شهرک فرهنگیان همدان رخ داد و بلافاصله در پی تماس با سامانه 125، آتش‌نشانان به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: تیم‌های امداد اعزامی سازمان در محل حادثه با انجام اقدامات لازم و اطفای حریق، از گسترش آتش‌سوزی جلوگیری کردند.

پوسینا توضیح داد: انفجار مواد محترقه در طبقه اول منزل مسکونی اتفاق افتاده بود که منجر به تخریب و آتش‌سوزی این خانه و همچنین شکسته شدن شیشه‌های ساختمان مجاور آن شد؛ آتش‌نشانان بلافاصله پس از حضور در محل نسبت به مهار و اطفای حریق اقدام کردند و موفق شدند ظرف مدت کوتاهی آتش را خاموش و مانع از گسترش آتش‌سوزی به سایر قسمت‌های ساختمان و ساختمان هم‌جوار شوند.

پورسینا گفت: براساس اطلاع واصله، سه نفر جوان با استفاده از مواد اولیه ساخت ترقه شامل اکلیل و سرنج در طبقه اول منزل مسکونی سرگرم ساخت مواد محترقه بودند که ناگهان این مواد با صدای مهیبی منفجر و موجب سوختگی شدید یکی از این افراد می‌شود.

وی ادامه داد: در جریان این حادثه یک جوان دچار سوختگی بسیار شدید و توسط عوامل اورژانس در محل به بیمارستان منتقل شده بود و آتش‌نشانان نیز ایمن‌سازی محل را انجام داده بودند.

پورسینا با اشاره به اینکه والدین نقش مهمی در پیشگیری از حوادث دارند، توصیه کرد: والدین با نظارت مستقیم بر نوجوانان، هم در حین خرید وسایل بی‌خطر و هم در زمان استفاده از مواد محترقه، ‌می‌توانند مسیر درست را به فرزندانشان نشان دهند و از بروز حوادث احتمالی بکاهند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان پیش‌تر اعلام کرد: آتش‌نشانان همدان 10 ماهه امسال با انجام دو هزار و 728 عملیات اطفای حریق، امدادونجات و احتیاط حریق و حوادث، یک‌هزار و 151 نفر را در حوادث مختلف نجات دادند.

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر همدان دارای 10 ایستگاه عملیاتی فعال با 201 نیروی عملیاتی و اداری است که به‌صورت شبانه‌روزی و در سه شیفت کاری، آماده ارائه خدمات به شهروندان هستند.

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان سال گذشته دو نفر به‌علت انفجار مواد محترقه و اشتعال‌زا در حوادث چهارشنبه‌سوری این استان جان خود را از دست دادند.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان نیز گفت: حوادث چهارشنبه‌سوری این استان در سال گذشته 103 مجروح برجا گذاشت که نسبت به سال قبل از آن 30 درصد شمار مجروحان افزایش داشته است.

 

 

شناسه خبر 66539