شناسه خبر:66849
1401/12/14 04:02:10

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کرمانشاه با تاکید بر ضرورت آمادگی لازم برای ارایه خدمات مطلوب به گردشگران در ایام نوروز گفت: همه مسئولان دستگاه‌‎های مربوطه و فرمانداران باید تمام تلاش خود را برای ایجاد فضایی امن توام با آرامش برای مسافران در این ایام بکار گیرند.

«محمدطیب صحرایی » روز شنبه در جلسه ستاد خدمات سفر استان کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌های مختلف گردشگری این استان اظهار کرد: با تهیه نقشه‌ای اطلس گونه پراکنش نیروهای خدمات‌رسانی در حوزه‌های مختلف باید مطلوب بوده و از تجمع در برخی مناطق خودداری و نیروها به تناسب جغرافیایی به ویژه در 30 کیلومتری شهرها برای ارایه خدمات استقرار پیدا کنند.

وی با اشاره به وجود 19 نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی استان نیز افزود: دراین‌گونه مناطق باید به شکلی برنامه‌ریزی شود تا ضمن آگاه‌سازی رانندگان به خطرساز بودن این مناطق تلاش کرد تا حوادث در آن‌ها به حداقل خود برسد.

استاندار کرمانشاه با تاکید بر احترام گذاشتن به گردشگران و مسافرانی که این استان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده اند تاکید کرد: در زمینه اماکن اقامتی نیز به ویژه اماکنی که از سوی دستگاه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش در اختیار گردشگران قرار داده می‌شود باید توجه به آراستگی و پاکیزگی این مکان‌ها در اولویت قرا گیرد.

صحرایی افزود: نیروی انتظامی نیز در بحث تامین امنیت باید با استقرار گشت‌های محسوس در برخی مناطق گردشگری و دیگر مناطق شهری این احساس امنیت را در شهروندان و مسافران ایجاد کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ثبت و ضبط نظارت‌ها در همه حوزه‌ها گفت: در ارزیابی انجام گرفته از دستگاه‌های دخیل در ستاد سفر نیز از مجموعه‌هایی که بهترین عملکرد را داشته اند باید تشویق و علل کم کاری‌های انجام شده نیز باید مورد بازخوانی قرار گیرد.

  برپایی نوروزگاه‌ در 5 پایگاه ملی و جهانی کرمانشاه

به گفته سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه، نوروز امسال در پنج پایگاه ملی و جهانی استان نوروزگاه برپا می‌شود.

داریوش فرمانی، بااشاره به برخی اقدامات انجام شده برای استقبال از میهمانان نوروزی، اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که برای این ایام پیش بینی شده، برپایی نوروزگاه‌ها با برنامه‌های متنوع در پنج پایگاه ملی و جهانی استان است.

وی ادامه داد: برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی و سیاه چادرهای عرضه غذاهای سنتی و محلی در ورودی شهرهای استان از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این ایام است.

سرپرست میراث فرهنگی استان برپایی نمایشگاه عکس‌های قدیمی تاق بستان، برگزاری مراسم هزار تنبور، مراسم شاهنامه‌خوانی کودکان با حضور 150 شاهنامه خوان، اجرای برنامه روزانه حاجی‌فیروز، بازگشایی موزه سنگ تاق بستان، استقرار راهنمایان گردشگری در محوطه‌های تاریخی و تفریحی استان، استقبال از مسافرین نوروز در نخستین روز از عید و... را برخی دیگر از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این ایام اعلام کرد.

فرمانی خاطرنشان کرد: در تلاشیم برای این ایام مجوز برگزاری کنسرت یکی از خوانندگان نامی را هم در محوطه تاریخی بیستون اخذ کنیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی پویش " به کرمانشاه سفر کنید"، گفت: به منظور دعوت کردن از مردم ایران برای سفر به استان، از شخصیت‌ها، هنرمندان و افراد تاثیرگذار می‌خواهیم که به "پویش به کرمانشاه سفر کنید"، بپیوندند.

وی با تاکید براینکه نظارت بر تاسیسات گردشگری کرمانشاه در این ایام تشدید می‌شود، گفت: در این راستا تیم‌هایی تشکیل خواهد شد که به صورت مستمر از این تاسیسات بازدید خواهند داشت.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه در ادامه به اقدامات انجام شده برای معرفی هرچه بیشتر کرمانشاه به گردشگران در ایام نوروز هم اشاره کرد و افزود: در این رابطه حدود 300 هزار بروشور و پنج هزار جلد کتاب معرفی کرمانشاه و جاذبه‌های گردشگری آن چاپ شده که در ایام نوروز بین گردشگران توزیع خواهد شد.

به گفته این مسئول، به منظور آمادگی دستگاه‌های عضو ستاد خدمات سفر استان برای ایام نوروز، مانور اعضای ستاد خدمات سفر استان، ساعت 10 صبح روز 23 اسفند در محل پارک شرقی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، فرمانی در بخش دیگری از سخنانش به سفر اخیرش به سه استان حلبچه، گرمیان و سلیمانیه کردستان عراق اشاره کرد و گفت: در کرمانشاه دو پرونده ثبت جهانی برای اسب کُرد و محور اشکانی - ساسانی در دستور کار قرار گرفته، اما ازآنجایی‌که سالانه تنها یک پرونده از کشورمان می‌تواند به ثبت جهانی برسد، در تلاشیم تا این دو پرونده را به شکل بین‌المللی تدوین کنیم تا امکان اینکه خارج از سهمیه به ثبت جهانی برسند، فراهم شود.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه تصریح کرد: باتوجه به اینکه پرورش اسب کرد در چهار کشور ایران، عراق، ترکیه و سوریه انجام می‌گیرد، در تلاش بودیم تا با مشارکت این کشورها پرونده ثبت جهانی آن‌ها را تدوین کنیم، اما ازآنجایی‌که ترکیه و سوریه درگیر بحران زلزله شده‌اند، با همکاری عراق این برنامه را پیش می‌بریم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ازآنجایی‌که از معبد تاریخی آناهیتا تا ایوان مدائن در کشور عراق تعداد زیادی آثار تاریخی از دوران اشکانی و ساسانی را داریم، بنا شده تا با همکاری این کشور این محور را تحت عنوان "منظر فرهنگی تاریخی اشکانی - ساسانی" به ثبت جهانی برسانیم.

فرمانی در ادامه با تاکید بر اینکه عراق فرصت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری کرمانشاه است، عنوان کرد: با وجود اینکه حدود 370 کیلومتر مرز مشترک و پنج مرز رسمی بین دو کشور وجود دارد، تاکنون آنگونه که باید از این ظرفیت برای توسعه گردشگری استان بهره نبرده‌ایم، به شکلی که حتی یک خط اتوبوس بین کرمانشاه و استانهای هم مرز با ما در عراق که اشتراکات فرهنگی زیادی هم با آنها داریم، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: عراقی‌ها علاقمندند به کرمانشاه سفر کنند، اما وجود برخی از موانع و فراهم نبودن برخی زیرساخت‌های حمل و نقلی باعث شده تا به استان ما سفر نکنند که باید این موانع را برداریم.

در ادامه این مراسم، روسای کمیته‌های 10 گانه ستاد خدمات سفر استان درباره آمادگی حوزه خود برای استقبال از میهمانان نوروزی گزارش دادند.

ارتقاء ایمنی و خط کشی راه‌های استان، رفع نقاط حادثه خیز، لکه گیری راه‌ها، استقرار پایگاه‌های موقت هلال احمر در 23 نقطه استان، تامین نظم و امنیت گردشگران، تمرکز بر کاهش تصادفات، برپایی کمپ‌های اسکان، ساماندهی خانه مسافرها، فعالیت بخشی از تعمیرگاه‌های استان در ایام نوروز، ساماندهی معتادین متجاهر، تشدید بازرسی از بازارهای کرمانشاه، توقف فعالیت‌های عمرانی شهرداری در ایام نوروز، آماده سازی 110 مدرسه و دو خانه معلم برای اسکان مسافرین، اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه استان، پاکسازی و زیباسازی روستاها، فعالیت حدود 30 درصد مراکز درمانی بخش خصوصی استان در ایام نوروز، شیفت بندی پزشکان در مراکز درمانی، اعلام داروخانه‌های فعال در این ایام، تامین نقدینگی دستگاه‌های خودپرداز، افزایش سقف برداشت از خودپردازها و استقرار خودپردازهای سیار در مناطق پرتردد گردشگران، نظارت بر فعالیت نانوایی‌ها و نظارت بر رستوران‌ها از مواردی بود که در این نشست اعلام شد.

شناسه خبر 66849