شناسه خبر:67053
1401/12/20 09:44:47

سپهرغرب، گروه خبر: شناسنامه‌دار کردن باغ‌ها بستری برای ساماندهی تولید محصولات باغی و تسهیل صادرات آن‌ها است که باغداران کردستانی هم در انتظار اجرایی شدن آن هستند.

یک میلیون و 217 هزار و 38 هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان 52 هزار و 670 هکتار آن را اراضی باغی تشکیل داده است.
سالانه 443 هزار تن محصول باغی در استان برداشت می‌شود که در تولید بسیاری از آن‌ها دارای رتبه‌های برتر کشوری هستیم به گونه‌ای که با تولید 150 هزار و 175 تن محصول انگور مقام دوم تولید انگور دیم را در کشور داریم.
استان کردستان در تولید گردو هم با 21 هزار و 786 تن مقام دوم، در تولید «به» با 6 هزار تن رتبه سوم، در تولید آلبالو با 10 هزار و 700 تن مقام سوم، در تولید گیلاس با 10 هزار و 800 تن مقام چهارم، در تولید هلو و شلیل با تولید 66 هزار و 900 تن رتبه هشتم را در بین استان‌های مختلف کشور به خود اختصاص داده است.
طرح شناسنامه‌دار کردن باغ‌ها از سال‌های گذشته مطرح بود ولی به دلایل متعددی هم چون نبود بستر مناسب اجرای آن همچنان در حد حرف و شعار باقی مانده بود که در دولت سیزدهم همتی برای اجرای این طرح شکل گرفته است.
یکی از شیوه‌های ترغیب بهره‌برداران بخش باغی برای مشارکت در این طرح این است که از این به بعد و با اجرای کامل این طرح ارائه همه خدمات از یارانه کود، سم و نهال تا تسهیلات بانکی منوط به ثبت نام در سامانه‌ای است که برای این مهم در نظر گرفته می‌شود.
هرچند قرار بود اول بهمن سال جاری به طور رسمی این طرح به اجرا درآید ولی هنوز هم به دلیل مشکلات مربوط به سامانه، این اتفاق نیافتاده است ولی گفته شده مسئولان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری رفع موانع پیش روی سامانه هستند.
یکی از ضعف‌هایی که در بخش تولید کشاورزی وجود دارد این است مشخص نیست محصول باغی که وارد بازار می‌شود متعلق به کدام منطقه است و چگونه تولید شده و در تولید آن چه میزان کود و سموم شیمیایی استفاده شده است.
برای رفع مشکل مذکور طرح شناسنامه محصولات باغی در دستور کار قرار گرفت تا با اجرای آن هر محصول باغی که برداشت و عرضه می‌شود مشخص شود توسط کدام کشاورز و در کدام نقطه از سرزمین و چگونه تولید شده است.
اجرای این طرح به سازمان نظام صنفی کشاورزی در استان‌ها سپرده شده است و در کردستان هم دست‌اندرکاران این سازمان در انتظار برطرف شدن مشکلات مربوط به سامانه مربوطه هستند تا در اسرع وقت اقدام به اطلاع‌رسانی به بهره‌برداران و ثبت اطلاعات آنها کنند.
 مراحل اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن باغ‌ها
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه طرح شناسنامه‌دار کردن باغ‌ها متقاضی محور است، اظهار کرد: در مرحله نخست اجرای این طرح بهره‌برداران برای بارگذاری اطلاعات مربوطه به سامانه مراجعه می‌کنند.
فخرالدین رضایی با اشاره به اینکه سامانه سبک که زیرنظر سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور اداره می‌شود برای ثبت اطلاعات این طرح درنظر گرفته شده است، ادامه داد: بحث‌هایی در ارتباط با تغییر و تحولاتی در سامانه وجود دارد که هنوز نهایی نشده است و بعد از رفع ایرادات و مشکلات مربوطه مرحله نخست ثبت اطلاعات توسط بهره‌برداران استان آغاز می‌شود.
وی یادآور شد: در مراحل بعدی برای تطبیق اطلاعات وارد شده، کارشناسان سازمان اقدام به ارزیابی سند مالکیت و وضعیت تولید می‌کنند.
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کردستان با بیان اینکه فرایند صدور شناسنامه باغ برای هر بهره‌بردار حداکثر پنج روزه انجام می‌شود، گفت: این طرح قابلیت اجرا شدن دارد و از مزایای زیادی هم برخوردار است.
رضایی با بیان اینکه از توان اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان هم برای اجرای این طرح استفاده خواهیم کرد، ادامه داد: بعد از اجرای این طرح همه خدمات کشاورزی و بانکی به افراد دارای شناسنامه باغی تعلق می‌گیرد.
وی بهره‌مندی از قانون معافیت حق بیمه کارفرما را از دیگر مزایای داشتن شناسنامه باغی خواند و یادآور شد: محصولات تولیدی بهره‌برداران دارای شناسنامه باغی دارای کُد و شناسه می‌شوند و اینگونه صادرات آن‌ها هم تسهیل خواهد شد.
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کردستان اظهار کرد: اگر محصولاتی با برچسب سالم تولید شود نیاز به نظارت و صدور گواهی استاندارد دارد که این مهم توسط اداره کل استاندارد و مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان انجام می‌شود.
رضایی بیان کرد: در حال حاضر 30 هزار نفر عضو سازمان نظام صنفی کشاورزی استان هستند که بخشی از این افراد در بخش باغی فعالیت دارند و با اجرای طرح‌هایی هم چون شناسنامه‌دار کردن باغ‌ها شاهد عضویت بیشتری از بهره‌برداران استان در این سازمان خواهیم بود.
این طرح مستلزم مشارکت باغداران و تولیدکنندگان محصولات باغی است اما هنوز ثبت اطلاعات از سوی باغداران استان به‌دلیل مشکلات مربوط به سامانه آن آغاز نشده است و امید می‌رود با توجه به مزایایی که این طرح بردارد و اینکه مصرف‌کنندگان و خریداران هم از این به بعد با خرید هر محصول باغی اطلاعاتی در ارتباط با نحوه تولید آن کسب می‌کنند؛ هرچه سریعتر عملیاتی شود.

شناسه خبر 67053