شناسه خبر:67605
1402/1/20 08:35:18

سپهرغرب، گروه ورزشی: فشار خون بالا یک عامل خطر عمده برای حملات قلبی است؛ اگر فشار خون فردی 6 میلی‌متر جیوه کاهش یابد، کاهش 16 درصدی در مشکلات قلبی عروقی و 42 درصدی کاهش در سکته مغزی وجود دارد؛ بنابراین ورزش برای محدود کردن فشار خون ضروری است.

به نقل از ایندین اکسپرس، به گفته محققان سطوح بالای آمادگی جسمانی ممکن است خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را در میان افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد. به گفته پروفسور یاری لاوکانن، محقق دانشگاه شرق فنلاند در کوپیو، این تحقیق 29 ساله، نخستین مطالعه‌ای بود که به تأثیر ترکیبی آمادگی جسمانی و فشار خون بر احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی پرداخت.

وی گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد که فعالیت بدنی ممکن است به محافظت در برابر برخی از پیامدهای مضر فشار خون بالا کمک کند.

پروفسور راجش ویجایورگیا از دپارتمان قلب و عروق، مرکز پیشرفته قلب، مؤسسه تحصیلات تکمیلی آموزش و تحقیقات پزشکی چندی‌گر هند توضیح می‌دهد که به‌ هر حال سطح بالایی از آمادگی جسمانی کاهش می‌یابد، اما خطر مرگ قلبی عروقی در مردان را از بین نمی‌برد. با فشار خون بالا ما باید فشار خون را کنترل کنیم و این باید در افرادی که فشار خون بالایی دارند، یک هدف باقی بماند.

وی بر آمادگی قلبی تنفسی در بیماران مبتلا به فشار خون تأکید می‌کند و می‌گوید تمرینات ورزشی قلب را تقویت و به پمپاژ خون بیشتر با تلاش کمتر، کمک می‌کند؛ نیروی وارده به رگ‌ها کاهش و به‌طور خودکار فشار خون نیز کاهش می‌یابد.

   چگونه و چرا فشار خون بالا برای سلامت قلب و عروق خطرناک است؟ آیا رابطه مستقیمی بین فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد؟

فشار خون بالا منجر به افزایش بار روی قلب و عروق خونی خواهد شد که در درازمدت منجر به آسیب دائمی می‌شود. ارتباط مستقیمی بین افزایش فشار خون با بیماری‌های قلبی عروقی مختلف مانند حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی یا فلج، نارسایی کلیوی و سایر بیماری‌های عروقی وجود دارد.

آیا فشار خون بالا یکی از عوامل خطرزای اصلی حمله قلبی و سکته مغزی و عامل اصلی مرگ زودرس است؟ آیا می‌توانید داده‌ها یا نمونه‌هایی را به ما بدهید؟

فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای حملات قلبی است. اگر فشار خون فردی 6 میلی‌متر جیوه کاهش یابد، 16 درصد در حوادث قلبی عروقی و 42 درصد کاهش در سکته مغزی وجود دارد. این اثر کاهشی بر فشار خون بالا است؛ فشار خون بالا به‌طور مستقیم مسئول 57 درصد از کل مرگ‌های ناشی از سکته مغزی و 24 درصد از کل مرگ‌های قلبی است.

   مؤلفه‌های آمادگی قلبی تنفسی چیست؟

اصطلاح آمادگی قلبی تنفسی شامل آمادگی سه اندام قلب، ریه‌ها و ماهیچه‌ها می‌شود. فرد با آمادگی قلبی تنفسی بالا به‌‌دلیل توانایی قلب در پمپاژ خون بیشتر با هر ضربان قلب می‌تواند فعالیت بدنی شدید انجام دهد. ریه نیز می‌تواند اکسیژن بیشتری را با خون ترکیب کند و ماهیچه‌ها می‌توانند به‌طور موثر بدون خستگی یا درماندگی تمرین کنند. مؤلفه‌های مختلفی که برای ارزیابی آمادگی قلبی تنفسی فردی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2Max)، افزایش ضربان قلب، فشار خون و تعداد تنفس و زمان خستگی حین ورزش.

   دلایل اصلی فشار خون بالا چیست؟ آیا چاقی یک عامل است؟ آیا سن و ژنتیک نیز در این امر نقش دارند؟

حدود 25 درصد از جمعیت شهری و 10 درصد از جمعیت بزرگ‌سال روستایی از فشار خون بالا رنج می‌برند. فعالیت بدنی کم، وزن بالا، افزایش مصرف نمک و الکل، استعمال دخانیات، بالا رفتن سن و استعداد ژنتیکی چند دلیل مهم برای فشار خون بالا هستند.

   پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا (نشانگر التهاب) و نقش آن در فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی چیست؟

پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا، یک نشانگر خونی برای التهاب عمومی در بدن یک فرد است. محیط متابولیک غیر طبیعی بدن به‌دلیل عادات غذایی نامناسب، افزایش وزن، فعالیت‌های بدنی کم، دیابت، بیماری‌های مزمن غیر قلبی و غیره باعث افزایش سطح این نشانگر می‌شود که بر سلامت قلب و عروق تأثیر منفی می‌گذارد.

   چگونه آمادگی قلبی تنفسی بالا با طول عمر بیشتر مرتبط است؟ آیا حقیقت دارد؟ پیشنهاد شما برای بهبود آن چیست؟

فعالیت بدنی و ورزش منظم همیشه در حفظ سلامت جسمی و روانی مفید است. یک رژیم ورزشی منظم مانند دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا و بازی‌های خارج از منزل مانند بدمینتون، تنیس روی میز و غیره، به حفظ آمادگی قلبی تنفسی بالا کمک می‌کند. سعی کنید هر روز برای پیاده‌روی بیشتر وقت بگذارید؛ هدف 10 هزار گام در روز قبل از خواب شبانه است که راه خوبی برای داشتن آمادگی قلبی تنفسی بالا است. آمادگی قلبی تنفسی بالا با کاهش وزن، کاهش فشار خون، سطوح پایین نشانگر خونی پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا و سطوح پایین قند خون و کلسترول همراه است که سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد.

   میزان فشار خون طبیعی در مردان و زنان چیست؟ و سطوح فشار خون بالا چقدر است؟ به غیر از سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا چگونه می‌تواند بر سلامت ما تأثیر بگذارد؟

به‌طور کلی فشار خون باید کمتر از 140/90 میلی‌متر جیوه باشد. اگر فردی فشار خون بالاتر از سطح توصیه‌شده 140/90 میلی‌متر جیوه دارد، باید تغییرات خاصی در سبک زندگی خود انجام دهد، مانند کاهش وزن (شاخص توده بدنی باید کمتر از 25 کیلوگرم بر متر مربع باشد)، منظم کردن ورزش‌ها، محدود کردن نمک و کالری مصرفی، افزایش میزان میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی و غیره. توجه به توصیه یک پزشک برای پُرفشاری خون مزمن در پیشگیری از عوارض جانبی طولانی‌مدت آن بر سلامت قلب و عروق لازم است؛ برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی حفظ سطح فشار خون ضروری است.

  پیشنهاد شما برای کسانی که مشکل قلبی ندارند چیست؟

بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی زمینه‌ای مانند سکته قلبی، نارسایی کلیوی، سکته مغزی و دیابت باید در مورد فشار خون بالا احتیاط کنند؛ زیرا فشار خون بالا در این افراد در مقایسه با افراد بدون این بیماری‌ها، مضرتر است. کنترل تهاجمی فشار خون، سازگاری خوب دارویی برای سال‌ها و معاینات منظم سلامت برای کسانی که از بیماری‌های قلبی عروقی زمینه‌ای مبتلا به پُرفشاری خون رنج می‌برند، ضروری است. افراد مبتلا به پُرفشاری خون و بدون بیماری‌های قلبی عروقی باید عادات غذایی سالم داشته باشند، با انجام تمرینات ورزشی منظم آمادگی قلبی تنفسی بالایی داشته باشند، وزن بدن خود را حفظ کنند، غربالگری منظم برای عوامل خطرزای مختلف مانند کلسترول یا قند خون بالا داشته باشند و فشار خون را به‌طور منظم کنترل کنند.

آیا ورزش شدید برای افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی توصیه می‌شود؟ اگر نه، آنان برای بهبود سطح آمادگی جسمانی، کنترل فشار خون و حفظ سلامت قلب خود چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ نقش رژیم غذایی چیست؟

بدون کنترل و درمان مؤثر فشار خون بالا و بیماری زمینه‌ای قلبی، هیچ‌یک از افراد نباید در فعالیت‌های ورزشی شدید شرکت کنند. از سوی دیگر، هر فرد سالم باید پس از 40 سالگی یک معاینه منظم و معمول آمادگی قلبی عروقی داشته باشد. تنها پس از توصیه پزشک است که فرد باید در یک رژیم ورزشی شدید شرکت کند. افرادی که کمتر از 40 سال سن دارند اما دارای عوامل خطرزای خاصی مانند سیگار کشیدن، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و سابقه خانوادگی بیماری قلبی هستند، باید آمادگی قلبی عروقی خود را پس از مشاوره با پزشک قبل از انجام فعالیت‌های شدید ورزشی/ باشگاهی بررسی کنند.

یافته‌های این تحقیق به‌تازگی در مجله اروپایی Preventive Cardiology منتشر شده است.

شناسه خبر 67605