شناسه خبر:67815
1402/1/25 15:59:52

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه گفت: مقاوم‌سازی واحدهای مسکن روستایی در سال‌های اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته به طوری‌که هم اینک مجموع واحدهای مقاوم‌سازی روستایی در استان به 72 درصد رسیده است.

«شمس‌الله خدادادی» روز پنجشنبه با بیان اینکه نهضت مقاوم‌سازی ساختمان‌های روستایی در استان همچنان تداوم دارد افزود: در سال گذشته از مجموع سه هزار واحد مسکونی سهمیه اعلام شده برای استان کرمانشاه 2 هزار و 500 واحد آن ابلاغ شد.

وی اضافه کرد: از این تعداد نیز 70 درصد جهت تکمیل پرونده و دریافت تسهیلات بانکی عقد قرارداد با بانک‌ها را انجام داده و کار عملیات اجرایی را شروع کرده‌اند که تا پایان اردیبهشت ماه نیز مابقی واحدها عملیات اجرایی در آنها آغاز می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه به هر واحد مسکونی تسهیلات بانکی 200 میلیون تومانی با کارمزد پنج درصد و مدت بازپرداخت 20 سال تعلق می‌گیرد یادآور شد: این میزان تسهیلات بانکی امسال افزایش نخواهد یافت.

خدادادی افزود: تلاش می‌شود تا سال 1410 کار بازسازی و مقاوم سازی تمامی واحدهای روستایی استان به اتمام برسد.

  طرح هادی سال گذشته در 160 روستای استان اجرا شد

وی در زمینه حوزه عمران روستایی استان کرمانشاه نیز اضافه کرد: هم اینک طرح هادی در 58 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار استان به اجرا درآمده است که یک درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

خدادادی گفت: از مجموع 2 هزار و 532 روستای دارای سکنه استان هزار و 715 روستا دارای جمعیت بیش از 20 خانوار است که قابلیت اجرای طرح هادی در آنها وجود دارد و در مابقی روستاها نیز این طرح می‌تواند با مشارکت روستاییان به اجرا درآید.

وی با بیان اینکه پارسال در این حوزه 10 برابر بیشتر از سال قبل از آن اعتبار جذب شد افزود: در سال گذشته طرح هادی در 160 روستای استان به اجرا درآمد که امسال نیز پیش بینی شده است این طرح با جذب 102 میلیارد تومان اعتبار در 160 روستای دیگر نیز اجرا شود که این امر هم اکنون در حال پیمان سپاری است.

790 روستای استان کرمانشاه نیازمند بازنگری در طرح هادی است

خدادادی، در زمینه بازنگری طرح‌های هادی روستایی نیز یادآور شد: در سال گذشته طرح هادی 180 روستای استان مورد بازنگری قرار گرفت و مشکلات پیش روی توسعه این روستاها به صورت کارشناسی برطرف شد در حالی که سهمیه تعیین شده برای استان 160 واحد بود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه در مجموع هم اکنون 790 روستا در استان نیازمند بازنگری است تاکید کرد: برنامه بنیاد مسکن، بازنگری سالانه 10 درصد روستاهاست که با این روند طی پنج سال آینده، بازنگری طرح‌های هادی روستایی عملا در استان به پایان می‌رسد.

وی اظهار کرد: امسال هم پیش بینی شده است طرح هادی را در بیش از 160 روستای استان اجرا شود که برای این کار حدود 13 میلیارد تومان اعتبار جذب شده ضمن آنکه 240 میلیارد تومان هم قیر برای استان تامین شده است.

  72 درصد واحدهای مسکونی روستایی استان سنددار شده است

خدادادی، در زمینه صدور سند برای منازل روستایی نیز گفت: تاکنون برای 85 هزار واحد مسکونی در روستاهای استان سند صادر شده است که این میزان حدود 72 درصد از منازل روستایی استان را شامل می‌شود.

وی شمار واحدهای مسکونی روستایی استان را 118 هزار و 781 واحد اعلام کرد و افزود: صدور سند برای واحدهای مسکن روستایی باعث شده تا اختلافات ملکی روستاییان به میزان زیادی کاهش پیدا کرده و از مراجعه آنها به محاکم قضایی کاسته شود.

خدادادی تاکید کرد: صدور سند موجب می‌شود روستاییان بتوانند از تسهیلات و تضامین مختلف با استفاده از سند واحد مسکونی خود برخوردار شوند.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 35 شهر و 2 هزار و 595 روستا است که حدود 500 هزار نفر معادل 26 درصد در مناطق روستایی استان زندگی می‌کنند.

شناسه خبر 67815