شناسه خبر:68195
1402/2/5 08:35:32
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان:

شورای اسلامی شهر خواستار استفاده از ظرفیت اساتید حوزه علمیه شد

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان گفت: رئیس و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر همدان با حضور در حوزه علمیه، خواستار همکاری و تعامل بیشتر اساتید حوزه با مدیریت شهری شدند.

علی رضایی اظهار کرد: بهره‌گیری از ظرفیت اساتید حوزه در برگزاری کارگاه‌های آموزش و تربیت مربی آموزش شهروندی، ازجمله اهداف تعامل با حوزه علمیه است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های شورا تشکیل کارگروه‌های علمی ذیل کمیسیون‌ها است.
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان خواستار حضور معاون پژوهشی حوزه علمیه در جلسات ماهیانه شورای پژوهشی شد و گفت: موضوعات مهم و اولویت‌دار حوزه مدیریت شهری در شورای پژوهشی مطرح و مورد بحث قرار می‌گیرد و به‌منظور بررسی بیشتر در قالب طرح‌های پژوهشی، مقاله و پایان‌نامه به مراکز دانشگاهی و علمی ارجاع می‌شود.
وی به بودجه سه هزار و 750 میلیاردی سال جاری شهرداری اشاره کرد و افزود: رقم‌های قابل توجهی نیز در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در بودجه پیش‌بینی شده و تأکید شورا نیز بر تقویت جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری است.
این مقام مسئول سرانه بودجه هر شهروند در سال جاری را بیش از 6 میلیون تومان دانست و تصریح کرد: سرانه مطالعه هر شهروند نیز 50 هزار تومان پیش‌بینی شده است.
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: امید است با تعامل مؤثر با مراکز علمی، اعتبارات به شکل هدفمند، بهینه و مؤثر هزینه شود.
   شهابی‌نیا: در حوزه فرهنگ نیازمند خلق ایده‌های جدید هستیم
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت کمیته‌های علمی ذیل کمیسیون‌ها، اظهار کرد: در این کمیته‌ها و به‌ویژه کمیته علمی کمیسیون فرهنگی نیاز به حضور افراد متخصص بوده که درصورت تعامل بیشتر با حوزه علمیه، این مهم مؤثر خواهد بود.
سعید شهابی‌نیا با بیان اینکه متأسفانه نمی‌توانیم مردم را در حوزه فرهنگ غافلگیر کنیم، گفت: در این بخش همیشه مردم جلوتر از ما هستند و به‌منظور انجام اقدامات به‌موقع و اثرگذار، نیاز به خلق ایده‌های جدید در حوزه فرهنگ است.
وی برگزاری نماز جماعت در پارک‌ها را ازجمله اقدامات مؤثر فرهنگی برشمرد و بیان کرد: همدان جزء شهرهای موفق و پیشتاز در این اقدام بوده که خود یک کارگاه آموزشی است و خواستار ادامه این برنامه با توجه به نزدیک شدن به فصل گرم سال هستیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر افزود: در بحث آموزش شهروندی نیز باید سرفصل‌هایی تعیین و از اساتید دارای فکر و ایده حوزه علمیه نیز در این بخش استفاده شود.
   حیدری: جای خالی فقه مدیریت شهری احساس می‌شود
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه ظرفیت کنونی استفاده‌شده از باب تعامل، تعاون و همکاری شورا، شهرداری و حوزه علمیه در برابر آنچه باید باشد ناچیز است، تصریح کرد: خوب است در شورای اسلامی شهر سلسله‌جلسات اخلاق مدیریتی با استفاده از ظرفیت اساتید حوزه علمیه برگزار شود.
مهدی حیدری با تأکید بر اینکه در تصمیم‌گیری برای برخی امور مردم توسط مدیران شهری نیاز مبرم به نظرات فقهی است، ادامه داد: گاهی لبه شمشیر در تصمیمات مدیریتی و امور مردم بسیار تیز و برنده است.
وی با بیان اینکه جای خالی فقه مدیریت شهری احساس می‌شود، خاطرنشان کرد: گاهی در تصمیمات مدیریت شهری یک خانواده را برای تأمین منافع شهر و حقوق عامه از هستی ساقط می‌کنند، حال باید دید این موضوع محمل فقهی دارد و یا اینکه صرفاً قانون ایجاد تکلیف می‌کند.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان یادآور شد: انجام پژوهش‌هایی در این حوزه و گردآوری مجموعه‌هایی در این زمینه ضروری بوده است؛ از طریق فقه مدیریت شهری، استفتائاتی در این خصوص استخراج شود.
   قائم‌مقام حوزه علمیه همدان: در حد وسع با شورای اسلامی شهر همکاری می‌کنیم
قائم‌مقام حوزه علمیه استان همدان نیز در این دیدار با بیان اینکه اصل همکاری مسلم است، اظهار کرد: در حد وسع همکاری لازم با شورای اسلامی شهر را خواهیم داشت.
حجت‌الاسلام سیدسعید بطحائیان با بیان اینکه بحث آموزش شهروندی از گذشته در شهرداری مطرح بوده است، گفت: سال‌هایی نیز در حوزه علمیه از این محمل استفاده کردیم.
وی با بیان اینکه برخی معتقدند تا زمانی که عقاید افراد درست نشود اخلاق پایدار نمی‌شود، تصریح کرد: معتقدم باید بر اعتقادات مردم کار جدی شود که آثار آن اصلاح اخلاق است.
قائم‌مقام حوزه علمیه استان همدان افزود: می‌توان با پیش‌بینی برنامه‌هایی به‌ویژه برای نوجوانان و جوانان، بر اعتقادات آن‌ها کار کرد.

شناسه خبر 68195