شناسه خبر:69026
1402/2/24 00:15:57

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس حوزه هنری استان همدان گفت: طبقات اضافه ساختمان حوزه هنری که یکی از موانع ثبت جهانی هگمتانه است، حذف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، طی سال‌های اخیر که بحث ثبت جهانی "منظر شهری هگمتانه تا همدان" مطرح شده، موانع پیش روی این اقدام باید یکی یکی برطرف شود.

یکی از این موانع ارتفاع ساختمان جدید حوزه هنری است که باید دو طبقه آن باید برداشته شود اما فعلا اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.

بر همین اساس رئیس حوزه هنری همدان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: ساختمان نیمه‌کاره حوزه هنری از چندین سال پیش شروع شده است که در جریان کار با شکایت میراث فرهنگی به خاطر ارتفاع ساختمان مواجه شدیم.

محمدمهدی سماوات با بیان اینکه پس از این شهرداری وارد شد افزود: در مرحله اول کمیسیون ماده 100 بر همین مبنا حکم تخریب داد که وقتی به دیوان ارجاع داده شد، این حکم شکست.

وی تصریح کرد: در ادامه شهرداری مجدد با عنوان عدم تامین پارکینگ از حوزه هنری شکایت کرد و مسئله تخریب مطرح شد که دیوان این حکم را تایید کرد.

رئیس حوزه هنری همدان اضافه کرد: در همین راستا ابتدا باید مشخص شود، تخریب ساختمان به جهت عدم تامین پارکینگ است نه ارتفاع آن.

وی ادامه داد: تاکنون در این زمینه برخی رسانه‌ها و متاسفانه برخی مسوولان مصاحبه کرده‌اند که ارتفاع ساختمان حوزه هنری بیش از اندازه است در حالی که این ادعا خیلی محکم نیست زیرا ارتفاع مرکز خرید سینا اگر بیشتر از ساختمان حوزه هنری نباشد، کمتر نیست.

سماوات بیان کرد: مرکز خرید سینا که بعد از ساختمان حوزه هنری شروع به ساخت کرده و مجوز گرفته، همین اندازه است و ارتفاع پارکینگ طبقاتی نیز لااقل همین میزان است.

وی با بیان اینکه برخی با بی‌اطلاعی عنوان کرده‌اند حوزه هنری قصد ندارد دو طبقه اضافی را حذف کند در حالی که چنین نیست گفت: علت عدم انجام این کار به ترافیک سنگین خیابان شریعتی برمی‌گردد زیرا بستن خیابان از الزامات کار است و به جهت اینکه تاکسی‌های زیادی فعال هستند، نمی‌توان خیابان را بدون هماهنگی دستگاه‌های مرتبط بست.

رئیس حوزه هنری همدان تاکید کرد: به منظور تامین ایمنی لازم هنوز این امکان فراهم نشده است، اما به دنبال اخذ موافقت از پلیس راهنمایی و رانندگی و استانداری هستیم که زودتر این رخ دهد و دو طبقه از ارتفاع ساختمان کم شود.

شناسه خبر 69026