شناسه خبر:69096
1402/2/25 08:53:38
به همت خانه مطبوعات، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان و به میزبانی روزنامه هگمتانه رقم خورد

نخستین یادواره رسانه ای استان همدان، میهمان شهید محسن عینعلی

سپهرغرب، گروه خبر - محبوبه اکبری: نخستین یادواره رسانه‌ای به مناسبت برگزاری دومین کنگره 8هزار شهید استان همدان به همت خانه مطبوعات استان، بنیاد حفظ آثار و نشرارزش‌های دفاع مقدس استان و به میزبانی روزنامه هگمتانه ویژه گرامیداشت شهید محسن عینعلی فرمانده گردان قاسم ابن الحسن (علیهم السلام) برگزار شد.

روز گذشته در نشست صمیمی اصحاب رسانه با همسر، همرزم شهید و نویسنده کتاب زمانی برای عاشقی برگ‌های زرینی از زندگی این شهید بزرگوار اهل تویسرکان مرور شد.
در ابتدای این برنامه مدیر مسئول روزنامه هگمتانه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، پرداختن به سبک زندگی و زوایای حیات شهدا را یکی از وظائف رسانه‌ها برشمرد.
سید حامد تروهید در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این رسانه با سابقه استان پرداخت و گفت: تلاش ما این است که در شماره‌های مختلف به زندگی شهداپرداخته و اخیرا در گزارش مفصلی این شهید بزرگوار را معرفی کردیم و به‌زودی نمایشگاهی از صفحات روزنامه که ویژه شهدا تولید و منتشر شده است در حاشیه دومین کنگره 8 هزار شهید استان برپا خواهد شد.
وی در ادامه به حضور خبرنگاران و مدیران رسانه‌های مکتوب و برخط در این یادواره اشاره کرد و افزود: با انتشار برخط و مکتوب این برنامه مخاطب عام پیام این شهید عزیز را دریافت می‌کند
در ادامه مدیر عامل خانه مطبوعات استان همدان با بیان اینکه شهدا انتخاب می‌کنند میزبان چه کسانی باشند؟ گفت: خداوند را شاکریم که در نخستین یادواره رسانه‌ای میهمان شهیدی از دیار تویسرکان هستیم.
زهره پوروهابی با اشاره به اینکه رسالت رسانه برای نشر خوبی‌ها نخستین هدف از برگزاری یادواره روایت عاشقی است، افزود: دومین هدف ما از طراحی و اجرای این برنامه که در سطح کشور با این شکل منحصر به فرد است تبدیل رسانه به قرارگاه فرهنگی می‌باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه در نگاه سنتی رسانه بیشتر انعکاس‌دهنده اخبار و رویدادهاست خاطرنشان کرد: با توجه به اقتضائات روز به این نتیجه رسیدیم که رسانه‌ها باید به یک مرکز فرهنگی با تولیدات شاخص تبدیل شوند.
مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان با اشاره به اثرگذاری رسانه در زندگی امروز بیان کرد: سومین هدف از برگزاری این برنامه، بازکردن درب تحریریه رسانه‌های رسمی به سوی اقشار مختلف مردم است.
پوروهابی نزدیک شدن مردم به رسانه‌های رسمی را باعث آشنا شدن مردم با جریان رسانه‌ای اصیل دانست و خاطرنشان کرد: هرچقدر رسانه‌های اصیل در ارتباط تنگاتنگی باآحاد مردم قرار گیرند جامعه از خطر فیک‌نیوزها بیشتر مصون می‌ماند.
وی در ادامه تلاش ما تبیین شخصیت شهید به عنوان بخشی از شخصیت انقلاب است ابراز امیدواری کرد: به برکت نفس پاک شهدا فعالان رسانه‌ای بتوانند به رسالت خود در حوزه روشنگری عمل نمایند.
معصومه خدابخشی راوی کتاب زمانی برای عاشقی در معرفی خصایص شهید گفت: شهید حاج محسن جوانی سرشار از شور و شوق باایمان، صبور، جنگاوری هوشیار، همسر وپدری مهربان برای من و فرزندمان بود.
همسر شهید عینعلی در ادامه با بیان اینکه بعد از شهادت متوجه شدم فرمانده گردان بوده گفت: همیشه در پاسخ به این پرسش که در جبهه چه می‌کنی می‌گفت خادم بچه‌ها هستم.
روای کتاب زمانی برای عاشقی با بیان اینکه حاج محسن در زمان شهادت فقط 24 سال داشت افزود:علیرغم جوانی از ایمان و توکل بسیار زیادی برخوردار بود.
وی در ادامه با بیان اینکه حاج محسن می‌تواند الگوی خوبی برای جوانان باشد گفت: حاج محسن بسیار توانمند و متعهد بود در همه حال حلال و حرام الهی را رعایت می‌کرد و مواظب بود بیت‌المال هدر نرود.
خدابخشی افزود: برای پدر و مادر احترام خاصی قائل بود، در عین حال که بسیار جوان بودیم ولی زندگی خوبی داشتیم و بعد از تولد احسان زندگی بهتری فراهم شد.
همسر شهید در ادامه تاکید کرد: شهدا در زمان زندگی خود به خدا و شهادت رسیدند، کتاب زمانی برای عاشقی نشان می‌دهد که حاج محسن اول عاشق خدا بود و بعد عاشق خانواده و زندگی شد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: هر زمان مشکلی پیش می‌آمد شهید با تلاوت و توسل به قرآن آن را حل می‌کرد.
نویسنده کتاب زمانی برای عاشقی در این مراسم با بیان اینکه خاطرات همسر سردار شهید حاج محسن عینعلی بعد از 35 سال خاطرات روایت شد گفت: خانم خدابخشی در سن پایین با شهید محسن ازدواج کرد و در طی این دوران کوتاه در عین مشکلات و سختی‌ها زندگی عاشقانه‌ای داشتند که بخشی از آن در این کتاب آمده است.
وی ادامه داد: تلاش من در نوشتن کتاب و روایت خاطرات خانم خدابخشی این بود که تصویر درستی از شخصیت شهید ارائه دهم.
لیلا گودرزیان‌فرد تاکید کرد: کتاب زمانی برای عاشقی، عاشقی‌های یک فرمانده در دل جنگ است، از نخستین روزهای جمع‌آوری مطلب و نوشتن کتاب به شهید توسل کردم تا بتوانم از پس این امانت بربیایم.
سردار رضا میرزایی همرزم شهید حاج محسن عینعلی در ادامه مراسم به بیان خاطراتش از این شهید پرداخت و گفت: اجر فعالیت در راستای معرفی شهدا کمتر از شهادت نیست وی در ادامه افزود: از سال 58 با این مرد بزرگ آشنا شدم و یکی از مبارزان علیه رژیم ستمشاهی بود در عرصه مبارزاتی نقش کلیدی داشت.
این رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به فعالیت‌های شهید در مدارس خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب در شهرها و مناطق مختلف کشور بحران ایجاد شد یکی از این مناطق کردستان بود که شهید محسن حضور ویژه‌ای داشته و در سرکوب ضد انقلاب نقش محوری ایفا کرد.
وی ادامه داد: حاج محسن عزیز گروه‌هایی را از خطه تویسرکان به جبهه مهران اعزام کرد و سد راه پیشروی عراق شد.
سردار میرزایی افزود: در جبهه سر پل‌ذهاب حاج محسن به ما پیوست که 4 گروه بودیم حاج محسن عینعلی سخت‌ترین نقطه را تحویل گرفته بود و شجاعانه می‌جنگید تمام زندگی‌اش براساس دین بود، با این حال که فرمانده بود صبح‌ها کفش نیروهایش را واکس می‌زد و تمام رفتارهایش الگو بود.
وی در ادامه افزود:حاج محسن عینعلی در ولایت ذوب شده بود و پیرو عملی ولایت فقیه بود، دشمن امروز ولایت را هدف قرار داده است.
این رزمنده پرافتخار دوران دفاع مقدس دومین ویژگی‌ این شهید را توجه زایدالوصف او به نماز دانست و گفت: در آستانه اذان حاج محسن قبل از همه برای وضو آماده می‌شد و همین رفتار او رزمندگان را متوجه وقت نماز می‌کرد.
سردار میرزایی در پایان سخنان خود یکی از محورهای مورد تاکید شهدا را رعایت حجاب دانست و گفت: حفظ حجاب بیش از 400هزار بار در وصیتنامه و سخنان رزمندگان و شهدا آمده است.

شناسه خبر 69096