شناسه خبر:69348
1402/3/1 09:02:25

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر رتبه اول کشت و تولید نخود در اختیار استان کرمانشاه قرار دارد.

علی چاله‌چاله در آستانه برگزاری جشنواره ملی نخود در این استان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: استان کرمانشاه از دیرباز قطب اول تولید نخود در کشور است و به طوری که سالانه 145 هزار و 300 هکتار از اراضی دیم استان زیر کشت نخود می‌رود و 106 هزار تن محصول تولید می‌شود؛ در حال حاضر رتبه اول کشت و تولید نخود در اختیار استان کرمانشاه قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه عمده مزارع استان کرمانشاه دیمزار است، افزود: توسعه سطح زیر کشت نخود در این استان با توجه به قابلیت‌های موجود می‌تواند درآمد و اشتغال خوبی را برای زارعین فراهم آورد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه توسعه سطح زیرکشت نخود را نیازمند نگاه توسعه‌ای و همه جانبه دانست و تصریح کرد: توسعه نخود نیازمند اقدامات اساسی و برنامه‌ریزی‌های ویژه است و در حال حاضر عمده کشت نخود در اراضی دیم کشور به‌صورت بهاره بوده و غیر از عملیات کاشت، سایر عملیات آن به‌صورت نیمه‌مکانیزه انجام می‌شود.
وی گفت: تولید نخود در کشور به دلیل مشکلات مختلف هر ساله دچار فراز و نشیب‌هایی می‌شود که نه تنها تولیدکنندگان بلکه مصرف‌کنندگان را نیز با چالش روبرو می‌کند.
چاله‌چاله به ابلاغیه وزیر محترم جهاد کشاورزی مبنی بر تغییر الگوی کشت و در راستای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان که حبوبات و به‌ویژه نخود به‌عنوان اولویت کشت در این طرح قرار دارد، گفت: برگزاری یک همایش در قالب یک نشست تخصصی با حضور خبرنگان این حوزه به منظور ارائه راهکارهای جهش تولید نخود در کشور، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شناسه خبر 69348