شناسه خبر:69652
1402/3/9 09:09:25
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان:

بخشی از اعتبارات فرهنگی در مساجد و بقاع متبرکه هزینه شود

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان با بیان اینکه مساجد و امام‌زادگان فرصت‌های طلایی هستند که مجموعه‌های فرهنگی نباید از آن‌ها غافل شوند، گفت: امام‌زاده‌ها خودگردان هستند، اما برای استفاده از ظرفیت این اماکن مقدس باید بخشی از اعتبارات فرهنگی در این حوزه تعریف و هزینه شود.

حمید ترکمان ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز تجلیل از امام‌زادگان و بقاع متبرکه، اظهار کرد: به فرموده مقام معظم رهبری امام‌زادگان باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند؛ این اماکن مقدس توان پویایی فرهنگ ایرانی و اسلامی را دارند و باید مورد توجه باشند.
وی با تأکید بر لزوم توجه به افزایش روحیه معنویت در جامعه، بیان کرد: مردم با آرامش قلبی خاصی در حرم اهل بیت (ع) و امام‌زادگان حضور می‌یابند که این امر حاکی از پیوند عمیق قلبی میان مردم و اهل بیت (ع) است.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان با اشاره به اینکه وجود هر بقعه و زیارتگاهی در کشور نشان از تاریخ غنی و فرهنگ ایرانی و اسلامی است، گفت: از آنجا که دشمن به دنبال نفوذ فرهنگی و کم‌رنگ جلوه دادن فرهنگ دینی در جامعه است، امام‌زادگان نقش مهمی در ترویج فرهنگ دینی در جامعه دارند.
وی خدمت به ائمه اطهار (ع) و امام‌زادگان را توفیقی از سوی خدای متعال برای خادمان این اماکن مقدس دانست و افزود: تمام هیئت‌امنای امام‌زادگان همدان حقوق‌بگیر نیستند و برخی افتخاری کار می‌کنند که قدردان زحمات آن‌ها هستیم.
ترکمان با بیان اینکه هزینه آن بخش از خدام حقوق‌بگیر از طریق درآمد بقعه و یا توسط هیئت‌امنا تأمین می‌شود، گفت: تعداد خدام حقوق‌بگیر در امام‌زادگان همدان میانگین سه نفر هستند و خدام افتخاری نیز بستگی به فعالیت امام‌زادگان و شاخص بودن آن‌ها از 200 تا 10 نفر را شامل می‌شوند.
وی با بیان اینکه 70 درصد خدام افتخاری امام‌زادگان خانم هستند که بخش قابل توجهی از اقدامات فرهنگی، انتظامی و مدیریتی بقاع را انجام می‌دهند و حضور خدام آقا نیز مؤثر بوده و قدردان زحمات آن‌ها هستیم، افزود: بقاع متبرکه یک مجموعه خودگردان هستند که از طریق درآمد ضریح 20 تا 30 درصد هزینه‌ها تأمین و مابقی نیز از سوی خیرین محقق می‌شود که می‌توان گفت بخش اعظمی از نیازها توسط خیرین تأمین می‌شود.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان با اشاره به برنامه‌های بقاع متبرکه، خاطرنشان کرد: طرح آرامش بهاری، نشاط معنوی، بصیرت عاشورایی، برنامه‌های مناسبتی مانند دهه کرامت، هفته وقف و غیره در طول سال در این اماکن مقدس برگزار می‌شود.
وی توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان در طول سال را از برنامه‌های بقاع متبرکه شاخص عنوان کرد و گفت: طرح «قرار دوازدهم» به نیت حضرت مهدی (عج) دوازدهم هر ماه در بقاع متبرکه شاخص برگزار و بسته‌های معیشتی بین نیازمندان توزیع می‌شود.
ترکمان با تأکید بر اینکه سال گذشته یک‌هزار بسته معیشتی از طریق طرح «قرار دوازدهم» بین نیازمندان توزیع شد، عنوان کرد: امسال نیز 300 بسته معیشتی توزیع شده است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته یک‌هزار و 600 بیمار نیز از خدمات درمانی بهره‌مند شدند، افزود: در شهرستان همدان 48 بقعه متبرکه وجود دارد که از این تعداد 10 بقعه فعالیت چشمگیری در طول سال دارند که می‌توان به امام‌زاده عبدالله (ع)، امام‌زاده حسین (ع) و امام‌زاده یحیی (ع) اشاره کرد.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان از خیرین خواست نسبت به امور سایر امام‌زادگان نیز ورود داشته باشند و تنها به امام‌زادگان شاخص توجه نشود؛ چراکه از طریق این اماکن مقدس می‌توان فعالیت‌های فرهنگی عظیم و ارزشمندی را انجام داد.
وی با بیان اینکه طرح گسترش فضای امام‌زادگان در دستور کار است و برخی از آن‌ها مانند بقعه شاهزاده حسین (ع) نیز جزء برنامه اوقاف است اما مشکلاتی هم وجود دارد، اضافه کرد: مشکلاتی درخصوص بنای میراثی، مسائل مالی و تملک مغازه‌های اطراف وجود دارد که نسبت به هر اقدام در این زمینه تابع قوانین هستیم.
ترکمان با بیان اینکه امام‌زادگان شاخص در همدان فضای برگزاری نماز را دارند و به این فریضه الهی توجه خاصی می‌شود، بیان کرد: امام‌زادگان نقش مهمی در ترویج فرهنگ نماز در جامعه دارند تا نفوذ فرهنگی دشمن خنثی شود.
وی با بیان اینکه مساجد و امام‌زادگان فرصت‌های طلایی هستند که مجموعه‌های فرهنگی نباید از آن‌ها غافل شوند، خاطرنشان کرد: امام‌زاده‌ها خودگردان هستند، اما برای استفاده از ظرفیت این اماکن مقدس باید بخشی از اعتبارات فرهنگی در این حوزه تعریف و هزینه شود.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان از پیگیری حل مشکلات حقوقی خدام همدان سخن به میان آورد و افزود: برای خادمان آموزش‌هایی برگزار می‌شود، افرادی که بیش از 10 سال سابقه دارند، حداقل دو بار در مشهد مقدس حضور داشته و آموزش‌ می‌بینند که البته همچنان نیاز به تقویت این آموزش‌ها است.
وی از برگزاری دوره آموزش خدام و هیئت‌امنای همدان در روز 27 خردادماه در مشهد مقدس خبر داد و گفت: همایش بزرگداشت مقام امام‌زادگان و مراسم گرامیداشت فتح خرمشهر امروز ساعت 10:30 صبح با سخنرانی آیت‌الله موسوی اصفهانی در امام‌زاده عبدالله (ع) برگزار می‌شود.

شناسه خبر 69652