شناسه خبر:69761
1402/3/11 09:31:31

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور با بیان اینکه ملایر پایگاه منطقه‌ای امداد و نجات غرب کشور می‌شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران مسئول پیش‌نویس برنامه مجمع جهانی صلیب سرخ شد و به همین دلیل مصوبات خوبی تنظیم و درخواست کردیم آثار ظالمانه تحریم‌ها در صلیب سرخ جهانی ثبت شود.

«پیرحسین کولیوند» روز چهارشنبه در نشست شورای اداری شهرستان ملایر اظهار کرد: در این دوره شرایط بسیار عالی در عرصه بین‌المللی داریم و جمهوری اسلامی ایران سال گذشته موفق به کسب عالی‌ترین نشان صلیب سرخ جهانی در بین 192 کشور با وجود تحریم‌های ظالمانه شد.

وی کسب سه کرسی در صلیب سرخ جهانی به‌خاطر فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر را از دیگر موفقیت‌ها عنوان کرد و افزود: در سیل پاکستان، زلزله افغانستان، زلزله ترکیه و سوریه، جزء نخستین کشورهایی بودیم که ورود کردیم؛ با وجود اینکه خودمان درگیر حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله بودیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور ادامه داد: حدود 100 کشور در زلزله ترکیه حضور داشتند که علاوه‌بر حضور موفق ما در ترکیه، کمک‌هایمان را نیز به زلزله‌زدگان سوریه داشتیم که در این زمینه صلیب سرخ جهانی از جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان تنها کشور در این زمینه قدردانی کرد، چون صادقانه کار کردیم.

کولیوند با بیان اینکه در دین اسلام تأکید شده نجات جان یک انسان برابر با نجات جان تمامی‌ بشر است، گفت: اعتقاد ما به این آیه قرآنی است و جمعیت هلال‌احمر نیز بر این مأموریت همواره تأکید دارد.

وی اظهار کرد: در مراسمی که در ترکیه درخصوص زلزله اخیر برگزار شد، عالی‌ترین نشان فداکار خدمت و لیاقت را به پنج کشور ازجمله جمهوری اسلامی ایران دادند که همین افتخارات را نیز در داخل کشور داریم.

* فعالیت‌های هلال‌احمر حدومرز نمی‌شناسد

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور با تأکید بر اینکه عشق به کار و خدمت‌رسانی در جمعیت هلال‌احمر ایران بی‌نهایت است و حدومرز نمی‌شناسد، گفت: جمع داوطلبانی که با ما کار می‌کنند، میلیونی است که در دنیا نظیر و مشابهی ندارد.

کولیوند تأکید کرد: هم‌اکنون در آستانه صدویکمین سالروز تأسیس جمعیت هلال‌احمر ایران قرار داریم و قدمت خدمت‌رسانی به مردم تاریخچه‌ای به اندازه دین و آیین ما دارد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر درخصوص حج، یادآور شد: حدود دو میلیون نفر به حج مشرف می‌شوند که همه آزمایش‌های آن‌ها انجام شده و در سلامت کامل هستند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور خاطرنشان کرد: این درحالی است که مأموریت جمعیت هلال‌احمر در پیاده‌روی اربعین بسیار گسترده‌تر است و برای 20 میلیون نفر از فرزند داخل شکم مادر تا مسن‌ترین افراد، برنامه‌ریزی و تدبیر می‌کنیم.

* تأیید 100 درصد سلامت زائران خانه خدا

کولیوند ادامه داد: در این راستا از صلیب سرخ جهانی درخواست کردیم از نزدیک پیاده‌روی اربعین و تجمعات حسینی را ببینند.

به گفته وی در همین رابطه طبق اعلام رئیس صلیب سرخ، آموزش مدیران عملیاتی بین‌الملل را به جمهوری اسلامی بدهیم تا آن را تجربی و عملیاتی کنند که همین دستاورد در راستای ترویج فرهنگ اربعین و ائمه اطهار (ع)، برای ما کافی است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور همچنین کمک‌ها و حمایت‌های نیروهای مسلح در هر بحرانی با تمام امکانات را ستودنی خواند و افزود: ازنظر لجستیکی چه هوایی، زمینی و دریایی نیاز به تقویت داریم و سال‌ها است نوسازی، بازسازی و تجهیز نشده‌ایم و امسال را برای تجهیز و نوسازی اختصاص داده‌ایم.

کولیوند تأکید کرد: در همین راستا درصدد هستیم امسال یک‌هزار دستگاه خودروی نجات و 300 دستگاه آمبولانس را به ناوگان اضافه کنیم و انبارهای امدادی نیز براساس استانداردها تکمیل می‌شود.

* اضافه شدن 1000 خودروی نجات و 300 دستگاه آمبولانس به ناوگان هلال‌احمر

وی ادامه داد: 300 دستگاه آمبولانس را خریداری کرده‌ایم که تا پایان ماه تحویل ما خواهند شد و منابع مالی آن نیز تأمین شده است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور با بیان اینکه در تجهیز انبارها اوضاع خوبی نداشتیم و شرایط ما بسیار بد بود، گفت: اگر کمک رئیس‌جمهور و دولت نبود، در امدادرسانی با مشکل جدی مواجه می‌شدیم و در این زمینه طی دو مرحله دولت دو مصوبه داشت و به ما کمک بسیار خوبی شد.

کولیوند بیان کرد: جمعیت هلال‌احمر در بودجه مظلوم واقع شده و درخواست کردیم از محل فروش نفت مثل بقیه دستگاه‌ها درصدی را به ما اختصاص دهند.

وی گفت: همچنین پیشنهاد کردیم به‌واسطه تأمین بخشی از امنیت، سلامت و خدمت‌رسانی به مردم، از محل پرداخت عوارض‌ها نیز به ما کمک شود و در این زمینه از نمایندگان انتظار کمک و حمایت داریم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور با بیان اینکه در قالب برنامه بودجه مصوبه هرگونه جذب نیرو برای ما ممنوع است، خواستار حمایت از نمایندگان مجلس شد و ادامه داد: پیشنهاد دادیم درصدی از بیمه کامیون‌های باربری برای جمعیت هلال‌احمر اختصاص یابد تا حداقل بتوانیم پشتیبانی جاده‌ای را داشته باشیم.

* تجهیز و بازسازی بالگردهای هلال‌احمر نیاز به اعتبار دارد

کولیوند با اشاره به کمک خوب مجلس در تبصره 13، اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر کشور دارای 24 بالگرد است که یک بالگرد ما سقوط کرد و از 23 مورد، تنها 10 بالگرد فعال است و بقیه نیاز به تعمیر دارند که به‌خاطر کمبود بودجه، فعلاً محقق نشده است.

وی تأکید کرد: این درحالی است که تکلیف داریم انبارها را تکمیل و تجهیزات امدادی را برای امدادگران تهیه و طبق استانداردهای روز حرکت کنیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور درخصوص سفر به شهرستان ملایر نیز بیان کرد: برای ملایر هم تکلیف داریم و با نظر مثبت تمامی درخواست‌های این شهرستان را اجرایی می‌کنیم و به‌سرعت در دستور کار قرار می‌دهیم.

کولیوند ادامه داد: تقویت آمبولانس و خودروی نجات تا آخر سال و تجهیز انبارهای امدادی براساس شاخص‌ها و استانداردهای روز در ملایر تکمیل می‌شود.

وی گفت: مسئولان و نمایندگان این شهرستان پیشنهاد ایجاد یک مرکز پشتیبانی غرب کشور را داشتند که به‌خاطر موقعیت ملایر قرار شد از منابع استانی زمین و بخشی از ساخت مرکز آن تأمین شود و برای تجهیز و راه‌اندازی نیز اقدام خواهیم کرد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور یادآور شد: اقدامات توسعه‌ای دیگری نیز برای جمعیت هلال‌احمر ملایر در زمینه آموزشی، اجتماعی و امدادی مد نظر قرار می‌دهیم و سعی می‌کنیم تا پایان سال تغییرات عمده‌ای را داشته باشیم.

کولیوند تأکید کرد: اجازه ندادیم مسائل حزبی، گروهی و سیاسی در کار جمعیت هلال‌احمر دخالت کند و به گرمی دست همه را برای کمک و حمایت می‌فشاریم و خود را رابط بین توان توانمندان و نیاز نیازمندان می‌دانیم.

به گفته وی سازمان جوانان ما مصداق بیانیه گام دوم انقلاب است و طی چهار ماه اخیر 800 هزار داوطلب به این سازمان اضافه شد و در خانه‌های هلال که تشکیل می‌دهیم، آموزش‌های امدادی و سطح زندگی بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب ارائه می‌شود.

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز گفت: با توجه به موقعیت لجستیکی این شهرستان، ایجاد پایگاه منطقه‌ای امداد و نجات غرب کشور در ملایر را پیشنهاد دادیم که رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور با این درخواست موافقت کرد.

سلمان اسماعیلی اظهار کرد: آمادگی‌های لازم برای تأمین زمین و حمایت‌های همه‌جانبه جهت ایجاد پایگاه منطقه‌ای غرب کشور در ملایر وجود دارد.

وی افزود: شرایط جغرافیایی و نبود محلی برای اجتماع لجستیکی و دسترسی به استان‌های مختلف این شرایط را برای ما فراهم می‌کند که بتوانیم کمک‌حال جمعیت هلال‌احمر باشیم.

فرماندار ویژه ملایر تأکید کرد: این پایگاه امداد و نجات به‌عنوان آزمونه (پایلوت) غرب کشور اگر شکل بگیرد، می‌تواند تعادل‌آفرین باشد و نظام و جمعیت هلال‌احمر را یک گام بلند به سمت تقویت هلال‌احمر در غرب کشور رهنمون کند.

اسماعیلی ادامه داد: حجم پشتیبانی‌های لجستیکی و خودرویی، انبار و دپو در این شهرستان پاسخگوی این تلاش‌های گسترده جمعیت هلال‌احمر شهرستان نیست و نیازمندی‌ها در حوزه‌های مختلف احصا شده است.

وی ملایر را شهرستانی ریشه‌دار، غنی و بااصالت در صحنه‌های مختلف فرهنگی، آیینی و مذهبی در دفاع مقدس، دفاع از امنیت، دفاع از حرم و انقلابی‌گری دانست و افزود: سهم بزرگی از صادرات استان همدان مربوط به ملایر بوده و دارای برندهای جهانی و ملی است.

فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه ملایر با جمعیتی حدود 300 هزار نفر و سه هزار و 400 کیلومتر وسعت جزء شهرستان‌های پهناور کشور به حساب می‌آید، بیان کرد: ملایر در یک موقعیت جغرافیایی ممتاز قرار دارد و از سوی دیگر در یک محدوده حادثه‌خیز و زلزله‌خیز واقع شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه تلاش‌های جمعیت هلال‌احمر ملایر طی سال‌های گذشته قابل تقدیر است و رشد قابل توجهی در حوزه‌های مختلف داشته، ادامه داد: لباس سرخ و سفید نیروهای هلال‌احمر نماد آرامش است و زحمات بسیاری را در کمک‌رسانی فوری به نیازمندان و امداد و نجات انجام می‌دهند و در صحنه‌های خطر در کنار مردم هستند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: جمعیت هلال‌احمر در سطح کشور در مواقع لزوم و بحرانی در سطح بین‌المللی تأثیرگذار بوده و خدمات بشردوستانه آن‌ها برکسی پوشیده نیست.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز به این نهاد نگاه ویژه‌ای دارند، افزود: جمعیت هلال‌احمر جزء معدود نهادهایی است که رهبر فرزانه انقلاب در آن نمایندگی دارند و این موضوع نشان از حساسیت این نهاد است.

وی با تأکید بر اینکه تأثیر مجموعه مذکور بر سطح رضایت‌مندی عمومی و ارائه خدمات به مردم غیر قابل انکار است، خاطرنشان کرد: جامعیت مأموریت‌های محوله جمعیت هلال‌احمر در حوزه‌های مختلف قابل توجه بوده و تنوع خدمات ارائه‌شده از طرف این جمعیت نشان‌دهنده اهمیت این مجموعه است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شهرستان ملایر در این حوزه ظرفیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند از مراکز جمعیت هلال‌احمر در مرکز غرب کشور باشد و یکی از مأموریت‌های فرااستانی به این مجموعه واگذار شود.

حجت‌الاسلام آزادیخواه گفت: چنانچه این پایگاه منطقه‌ای راه‌اندازی شود، ملایر یکی از مراکزی خواهد بود که نیاز سازمان و غرب کشور را پاسخ می‌دهد و یک خدمت جامع و کامل به مردم این شهرستان و استان‌های هم‌جوار ارائه خواهد داد.

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر این شهرستان نیازمند یک ساختمان اداری بوده که با توجه به وجود امکانات، این موضوع امکان‌پذیر است.

هادی بیگی‌نژاد گفت: جمعیت هلال‌احمر ملایر دارای یک قطعه زمین بسیار خوب در بهترین نقطه شهر است که نیاز است باتوجه به اعلام آمادگی شهرداری ملایر در ساخت این زمین، به منبع درآمد دائمی برای این مجموعه تبدیل شود.

وی ادامه داد: شهرستان ملایر دارای پنج مسیر پُرتردد است و سه پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در این مسیر درحال فعالیت بوده و مسیر اسلامشهر آق‌گل و سد کلان نیز نیازمند احداث پایگاه است.

پیرحسین کولیوند روز چهارشنبه در جریان سفر به شهرستان ملایر در نشست شورای اداری شرکت کرد و در این نشست با تمامی درخواست‌ها و مطالبات حوزه جمعیت هلال‌احمر این شهرستان موافقت کرد.

 

شناسه خبر 69761