شناسه خبر:69763
1402/3/11 09:33:29
مدیرکل امور مالیاتی استان همدان تشریح کرد:

نحوه پرداخت مالیات عملکرد سال 1401 اصناف و مشاغل

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان در مورد نحوه پرداخت مالیات عملکرد سال 1401 اصناف و مشاغل گفت: براساس تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم، اصناف و صاحبان مشاغل با ورود به سامانه مالیات به‌راحتی و بدون ارائه اظهارنامه می‌توانند مالیات خود را به‌صورت قطعی بپردازند.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان همدان، وجیه‌اله ذکوری در مورد نحوه پرداخت مالیات مشاغل و اصناف برای عملکرد سال مالی 1401 ابراز کرد: براساس قانون پرداخت مالیات بر عملکرد اصناف و مشاغل از پنجشنبه چهارم خردادماه شروع شده و تا 31 خردادماه ادامه دارد و امسال به شکل خیلی راحت و غیر حضوری از طریق ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی، صاحبان اصناف و مشاغل می‌توانند مالیات خود را بدون ارائه اظهارنامه پرداخت کنند.

وی افزود: امسال طبق روال تا 31 خردادماه که مهلت تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی صاحبان مشاغل برای عملکرد سال قبل است، سازمان مالیاتی برنامه‌ریزی کرد تا دغدغه صاحبان مشاغل رفع شود و در یک فرآیند شفاف و عادلانه با استفاده از اختیار قانونی که برای سازمان امور مالیاتی درنظر گرفته شده، این افراد می‌توانند از ظرفیت تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کنند و بدون ارائه اظهارنامه از طریق سامانه الکترونیکی مالیات خود را به‌صورت مقطوع مشاهده کرده و پرداخت کنند.

ذکوری ابراز کرد: همه دارندگان کسب‌وکارهای کوچک و اصناف مختلف (کسانی که زیر یک سقف درآمد و فروش داشته‌اند که این سقف به میزان 6 میلیارد و 720 میلیارد تومان برای سال 1401 درنظر گرفته شده است) در قالب تبصره 100 قانون مالیات‌ها می‌توانند وارد سامانه شده و مالیات مقطوع خود را ببینند و آن را به‌صورت یکجا یا حداکثر در چهار قسط بپردازند و نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی هم ندارند.

وی گفت: اگر کسی با ورود به سامانه میزان مالیات تعلق‌گرفته برای مشاغل را قبول نکرد، باید اظهارنامه بدهد و از توافق خارج می‌شود؛ در آن صورت اظهارنامه او با دقت توسط کارشناسان سازمان مالیاتی بررسی خواهد شد.

ذکوری تصریح کرد: کلیه دارندگان مشاغل و فعالان اصناف می‌توانند به سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی مالیات من https: //my.tax.gov.ir وارد شده و ظرف چند دقیقه در قالب تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات تعلق‌گرفته به خودشان را ملاحظه کرده و بپردازند.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان در پایان اظهار کرد: اکثریت قابل توجهی از اصناف و صاحبان مشاغل در این طبقه‌بندی قرار می‌گیرند و با توجه به اینکه آخرین مهلت تا پایان خردادماه است، توصیه می‌شود صاحبان مشاغل و اصناف هرچه سریع‌تر وارد سامانه سازمان مالیاتی شده و مالیات خود را بپردازند.

 

شناسه خبر 69763