شناسه خبر:69941
1402/3/18 09:38:28

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان دهگلان بر لزوم پرداخت به‌موقع نیم‌درصد توسط شهرداری‌ها به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی تأکید کرد و گفت: شهرداری‌ها در این زمینه نباید کوتاهی داشته باشند.

حمید معتصمی، روز گذشته در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی دهگلان که با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان و برخی از اعضای حقوقی و حقیقی انجمن در سالن جلسات فرماندار برگزار شد، اظهار کرد: پرداخت نیم درصد قانون است و بی‌توجهی به آن پذیرفتنی نیست.
وی تأکید کرد: شهرداری‌های شهرهای دهگلان و بلبان‌آباد باید تا پایان تیرماه سال جاری نسبت به پرداخت معوقات نیم‌درصد به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی اقدام کنند.
فرماندار دهگلان برگزاری جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی را مهم ارزیابی کرد و افزود: این جلسه به منظور رفع مشکلات و موانع حوزه کتاب و کتابخوانی شهرستان ضروری است و عدم حضور برخی مسئولان در این نشست قابل قبول نیست.
معتصمی با اشاره به فعالیت تنها یک باب کتابخانه عمومی نهادی در این شهرستان، عنوان کرد: این امر زیبنده شهرستان نیست و باید نسبت به احداث و راه اندازی کتابخانه‌های جدید اقدام کرد.
وی به انتقاد از عملکرد شهرداری دهگلان پرداخت و تصریح کرد: در هفته دولت در سال گذشته، شهرداری این شهر با حضور مسئولان استان اقدام به کلنگ زنی برای ساخت کتابخانه ای جدید کرد اما هنوز هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی بر ضرورت افزایش زیرساخت‌ها در حوزه کتاب و کتابخوانی تاکید کرد و گفت: ارتقای سرانه مطالعه از عوامل بسیار مهم در توسعه فرهنگی است و توسعه فرهنگی زیربنای توسعه در سایر بخش هاست.
معتصمی عملکرد کتابخانه عمومی شهرستان دهگلان را مطلوب ارزیابی کرد و اضافه کرد: بر اساس آمارها این کتابخانه در زمینه عضویت و امانت کتاب با توجه به نرخ جمعیت از کتابخانه‌های برتر در استان است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این جلسه با اشاره به عملکرد خوب کتابخانه عمومی دکتر مجید شهریاری دهگلان، عنوان کرد: با توجه به کمبود زیربنا، عملکرد تنها کتابخانه عمومی در دهگلان بسیار خوب بوده است.
محمد مخدومی با تقدیر از نگاه ویژه فرماندار شهرستان به مقوله کتاب و کتابخوانی، بیان کرد: بدون شک این مهم می‌تواند به رفع کمبودها و حل مشکلات و همچنین ایجاد کتابخانه‌های جدید در این شهرستان کمک شایانی بکند.
وی ادامه داد: در حال حاضر شهر بلبان‌آباد با وجود فعالیت انجمن، فاقد کتابخانه عمومی است و مسئولان این شهر و خیرین باید هرچه سریع‌تر نسبت به اختصاص ساختمانی برای راه‌اندازی کتابخانه مطابق با استاندارهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اقدام کنند.
وی از کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان پاتوق‌های فرهنگی و اجتماعی نام برد و افزود: عملکرد و فعالیت این نهاد فرهنگی دیگر مانند گذشته تنها امانت کتاب نیست و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و با حضور اقشار مختلف ازجمله اقدامات این نهاد است.
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان دهگلان نیز در این جلسه با اشاره به عضویت یک هزار و 200 نفر در کتابخانه عمومی دکتر مجید شهریاری، بیان کرد: این کتابخانه دارای 23 هزار نسخه کتاب با موضوعات متنوع برای استفاده اعضا و علاقه‌مندان است.
حبیب‌الله مشیرپناهی اضافه کرد: تنها کتابخانه عمومی دهگلان از نظر تعداد امانت کتاب از کتابخانه‌های برتر استان است و این امر نشان‌دهنده توجه بالای مردم به مقوله کتاب در این شهرستان است.

شناسه خبر 69941