با افزایش استفاده از پیامرسانهای بومی انتظار از کارکرد و کیفی شدن آنها نیز بیشتر شده است و بعضا کاربران،آنها را با پلتفرمهای خارجی مقایسه میکنند و انتظار دارند شاهد سرویسهای بهتری باشند.
از سوی دیگر باتوجه به بومی بودن انتظار میرود سکوهای داخلی سرویسهایی ویژه و سرزمینی ارائه دهند تا مزیت رقابتی نسبت به همتای خارجی خود داشته باشند.
بنابر اعلام مسئولان وزارت ارتباطات پیامرسانهای داخلی تاکنون 35 میلیون کاربر یکتا دارند و پیش بینی میشود با رونمایی از طرح «اینترکانکش» این تعداد نیز افزایش داشته باشد.
اگرچه وزارت ارتباطات و زیرمجموعههای تحت حاکمیتش برای حمایت مالی و زیرساختی از سکوهای بومی تلاش میکنند و از آنها دفاع تمام قد دارند اما به نظر میرسد هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب کاربر فاصله داریم به گونهای که کاربران در فضای مجازی به مشکلاتی همچون اختلال سرور، عدم آپلود فایل ویدئویی و… در پیامرسانهای بومی اشاره میکنند و برخی دیگر نیز از برطرف نشدن مشکلات چندین ساله گلایه دارند.
یکی از کاربران سکوهای داخلی در همین زمینه میگوید: با توجه به اینکه کار ما با شبکه اجتماعی است و حدوداً پنج سالی است که از شبکههای پیامرسان بومی استفاده میکنم از همان ابتدا مشکل دانلود و آپلود داشتیم و هنوز این مشکلات در برخی سکوها برطرف نشده بهعنوان مثال همه پلتفرمها پیشرفتهایی داشتند و روبیکا هم بستری جدید مثل روبینو و… داشته اما در زمینه کیفی هیچ پیشرفتی نداشته یعنی همان مشکلات از جمله مشکل آپلود فیلم، ربات انتقال محتوا و آلبومی شدن تصاویر را داشته و این مشکلات حدود پنج سالی هست که وجود دارد و هیچ اقدامی در این زمینه نشده است.
وی افزود: شبکههای اجتماعی داخلی تا حدودی پیشرفت از لحاظ دسترسی و کاربری دارند اما روبیکا در زمینه ربات اقدامی نکرده و این باعث میشود مدیران کانالها و شبکههای اجتماعی نتوانند بازخوردی که میخواهند را بگیرند و سرعت انتشار محتوایشان پایین بیاید. این در حالی است که بقیه شبکههای اجتماعی داخلی عموماً همه ربات دارند که میتوان از طریق آن محتوا را از پلتفرمی به پلتفرم دیگر انتقال داد.
یک کاربر دیگر میگوید: خیلی از پلتفرمهای داخلی، مدیا را به صورت آلبومی نمیفرستند و این امکان را نمیدهند که یک عکس و یا یک فیلم را انتخاب و به صورت آلبومی ارسال کنیم.
وی همچنین اظهار کرد: مشکل دیگری که در بعضی از پیامرسانها بهخصوص روبیکا هست، مشکل اختلال سرور است. چند وقت پیش هم چند تا از پیامرسانها مختل شدند و برای چند ساعت کار نمیکردند. در زمینه سرعت سرورهایشان نیز مشکل وجود دارد. یعنی ما برای دانلود و آپلود محتوا گاهی لازم داریم که یک بار از نرمافزار خارج و بعد دوباره وارد شویم تا بتوانیم با سرعت خوب دانلود یا آپلود کنیم.
این کاربر با اشاره به یکی از مشکلات سکوهای بومی گفت: دیگر اینکه رابط کاربری راحتی ندارند. این موضوع در یک یا دو پلتفرم وجود دارد.
به گفته این کاربر مشکل دیگر پیامرسانهای داخلی این است که لود شدن پیامهای جدید و نوتیفهای آنها و اجرا در پس زمینه مشکل دارند یعنی قابلیت این را ندارند که همان لحظه که پیامی میآید نوتیف آن در گوشی نشان داده شود.
وی با اشاره به یکی از ضعفهای روبیکا گفت: اگر بخواهید یک فیلم را از طریق نسخه وب روبیکا در کانال خود منتشر کنید، متوجه میشوید که فایل بهصورت ویدئویی و مرسوم منتشر نمیشود و بهصورت یک فایل بارگزاری میشود!
وی یادآورد شد: متأسفانه به نحو احسن نمیتوانیم بارگذاری محتوا داشته باشیم یا با تأخیر بارگذاری میشود یا چند محتوا را نمیتوان همزمان آپلود کرد.
کاربر دیگری به موضوع پشتیبانی پلتفرمهای بومی اشاره کرد و گفت: وقتی با پشتیبانی صحبت میکنیم میگویند فعلاً قصدی برای اضافه شدن امکانات نیست!
وی افزود: پلتفرمهای بومی از سوی دولت و از طریق طرحهای حمایتی نهادهایی مانند وزارت ارتباطات حمایت مالی میشوند. همچنین از نظر زیرساختی نیز تسهیلات دریافت میکنند پس فکر میکنم انتظار کاربر از آنها برای افزایش ارتقای کیفی تأمین نیازها بجا باشد.
انتقادات کاربران در حالی مطرح میشود که معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات پیش از این تاکید کرده بود: قاعدتاً برای آنکه پیام رسانهای بومی به صورت گسترده در کشور مورد استفاده قرار گیرند، باید مزیتهای رقابتی را بر مبنای ظرفیتهایی که در دولت و نیز دولت الکترونیک وجود دارد، در اختیارشان بگذاریم.
محمد خوانساری، گفته بود: در حوزه پیام رسانها برنامه وزارت ارتباطات همراستا با تکالیفی که مرکز ملی فضای مجازی برعهده این وزارتخانه گذاشته است، کاملاً روشن است. ما باید تمامی ظرفیتها در کشور را تجمیع کنیم و به مردم خدمت بهتری ارائه دهیم. این خدمت بهتر میتواند در قالب استفاده از پیامرسانهای بومی ارائه شود. این موضوع به عنوان یک مزیت رقابتی نسبت به نمونه مشابه خارجی، پیامرسانهای بومی را تقویت میکند.
وی با تأکید بر اینکه در سازمان فناوری اطلاعات برنامههای مربوط به تقویت حوزه پیامرسانی را دنبال میکنیم، در مورد تسهیلاتی که به پیامرسانهای بومی تعلق خواهد گرفت، گفت: هر نوع تسهیلی را که مصوب شورای عالی فضای مجازی باشد بهعنوان تکالیف بالادستی دنبال میکنیم و برنامه تقویت شبکههای پیامرسانی نیز در قالب همین موضوع است و خارج از این تکالیف نیست.
وی گفت: تاکنون تسهیلاتی در قالب وام و یا ظرفیتهای سرور در مراکز داده داخلی برای پیامرسانهای بومی در نظر گرفته شده و این تکالیف را همچنان دنبال میکنیم.
به گزارش مهر، به نظر میرسد وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی ضمن ارائه حمایتهای مالی و زیرساختی به پیامرسانهای بومی باید بر نحوه خدماترسانی آنها، انتقادات کاربران از آنها و کیفیت سرویسهایشان نظارت دقیقتری داشته باشند و اگر قرار است تسهیلاتی ارائه شود بر پایه خدمترسانی بهتر و با کیفیت تر صورت گیرد.
شناسه خبر 70047